שלושת שופטי בג"ץ דחו היום (רביעי) עתירה שהגישו עורכי הדין יובל יועז ושחר בן מאיר המבקשת לחייב את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפרסם את תמלילי השיחות בין ראש הממשלה נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס בפרשה 2,000, פרשת השוחד בה שניהם חשודים. העותרים טענו כי החלטת מנדלבליט למנוע את פרסום התמלילים, המהווים חלק מחומרי החקירה בפרשת 2,000 לוקה באי סבירות עקב העובדה כי חקירת המשטרה הסתיימה עוד בחודש פברואר השנה. עוד טענו העותרים כי קיים אינטרס ציבורי ראשון במעלה לפרסם את התמלילים של זכות הציבור לדעת עקב החשדות החמורים לפגיעה בחופש הביטוי וחופש העיתונות שעולה משיחות אלו.

מנגד טען היועץ המשפטי לממשלה כי אמנם חקירת המשטרה הסתיימה לפני חצי שנה אך בעקבות הסכם עד המדינה שנכרת עם ניר חפץ, הוחזר תיק 2,000 למשטרה לצורך השלמת חקירה שעדיין מתנהלת. היועמ"ש טען כי אמנם החשודים בפרשה מכירים את התמלולים, אך מכל מקום פרסום התמלילים עלול לפגוע בתפקוד רשויות האכיפה, אך לא פירט באיזה אופן. עוד טען היועמ"ש כי יש לדחות את העתירה על הסף כיוון שאין לעותרים עילת התערבות בהחלטות רשויות אכיפת החוק בפרסום חומרי חקירה.

אביחי מנדלבליט. צילום: אבשלום ששוני
אביחי מנדלבליט. צילום: אבשלום ששוני
שופטי בג"ץ קיבלו את עמדת היועמ"ש וקבעו כי לא ראו מקום להתערב בהחלטתו שנובעת מתוך חשש לשיבוש הליכי חקירה. בית המשפט קבע כי אין לאיש זכות מוקנית לעיין בחומרי חקירה מתנהלת. לאחר הגשת כתב אישום מוקנית הזכות רק לנאשם ולסנגורו. השופטים כתבו כי אמנם "אין להקל ראש בחשיבותם של האינטרסים לשמם פועלים העותרים – זכות ה​​ציבור לדעת, חופש הביטוי וחופש העיתונות – אינטרסים חשובים ומרכזיים שעל חשיבותם עמד בית משפט זה פעמים רבות. עם זאת, העותרים לא הציגו בעתירתם כל טעם קונקרטי הדורש את חשיפתם של תמלילי השיחות דווקא בעת הנוכחית, עוד טרם הסתיימה החקירה". 

עוד נכתב בפסק הדין כי "בשלב זה, בו החקירה טרם הסתיימה, רב הנסתר על הגלוי, ומלאכת החוקרים היא להרכיב את התמונה העובדתית המלאה תוך
התחקות אחר פיסות המידע שבידיהם. אין לדעת אלו חלקים מן האמת העובדתית מתועדים בתמלילים הרלוונטיים, ויש טעם ממשי שלא לחשוף מידע זה לציבור על מנת לאפשר לחוקרים לבצע עבודתם נאמנה ולאפשר לגורמי התביעה להגיע למסקנה באופן שקול, כשכלל המידע הרלוונטי מונח לפניהם. עצם חשיפת התמלילים בטרם נסתיימה החקירה עלול דווקא להזיק לחקירה ולהביא בסופו של דבר לפגיעה באותם אינטרסים ציבוריים מכוחם מבקשים העותרים לפעול".
לאור כל זאת נדחתה העתירה על הסף ללא שהתקיים דיון. מבין השיטין ניתן ללמוד כי אם יוחלט להגיש כתב אישום, בית המשפט יקבל את הטענה כי יש לחשוף את התמלילים בשל החשיבות הציבורית הרבה של החמור הגנוז בתמלילים אלו.