אלישע חייבטוב בן ה-48 השתחרר היום (חמישי) בשעות הצהריים מבית הסוהר לאחר שזוכה בשעות הבוקר מרצח שאירע לפני 16 שנה, ואשר הוא הודה בביצועו. השופט אורי שוהם, שזה היה פסק דינו האחרון, הקריא את פסק הדין, קיבל את ערעורו של חייבטוב והורה לשחררו מהכלא לאלתר. עם צאתו אמר חייבטוב: ""יש בורא עולם שדאג לי ואני שמח להשתחרר. אני ממשיך לדאוג לשאר האסירים שהיו אתי בכלא".



בשנת 2002, במהלך שוד שהסתבך רצחו שני רעולי פנים את שי אדרי, קופאי של מועדון סנוקר בשדרות. אולם למרות מאמצים רבים של המשטרה, לא הצליחה לשים את ידה על זהות הרוצחים. בעקבות מידע מודיעיני שהצביע על חייבטוב כאחד הרוצחים, נלקח בשנת 2006 אלישע חייבטוב מכלא דקל שם ריצה מאסר בגין הצתת ביתו והוחזק בתא עם מדובב במשך חמישה שבועות.



מנותק לחלוטין



במהלך המשפט נחשף כי חייבטוב הוחזק במשך 11 יום כשהוא מנותק לחלוטין מהעולם החיצוני: ללא גישה לטלפון, ללא עו"ד, מבלי שמשפחתו יודעת על מעצרו, ללא גישה לערכאות משפטיות וללא מפגש עם עצורים מלבד המדובב. במהלך השהות בתא המדובב השתמש בהרואין ולימד את חייבטוב להשתמש בסמים והפעיל עליו מניפולציות רגשיות קשות ביותר. אחרי שבועיים בהם הוחזק בתנאים אלו, נחקר חייבטוב לראשונה באופן רשמי ביחס לחשדות בתיק הרצח ולמחרת הובא לראשונה בפני שופט להארכת מעצרו.



בתום כשלושה שבועות של ניתוק כמעט מוחלט, מניעת מפגש עם עורך דין, ותוך שהמדובב מעמיק ומבסס את פערי הכוח בינו לבין חייבטוב, קשר עצמו חייבטוב לאירוע השוד והרצח בהודאה לאקונית וחלקית לפני המדובב. באפריל 2011 הרשיע בית המשפט המחוזי ב"ש את חייבטוב ברצח.



למעט הודאה לאקונית וחלקית זו, חייבטוב הכחיש ומכחיש באופן ברור וגורף כל מעורבות באירוע השוד והרצח. הכחשתו נותרה עקבית במהלך הימים והשבועות בהם שהה בתא עם המדובב ועל אף עשרות מניפולציות שונות. הכחשתו זו נותרה ברורה ועקבית במהלך החקירה והעימות שנעשה עם המדובב וכן במהלך ניהול המשפט, והוא דבק בה גם בערעורו לעליון.



בערעור שהגישו ד"ר לרנאו ועו"ד ורניציקי נטען בין היתר כי נגד חייבטוב הופעלו מניפולציות בעלות עוצמה רגשית ופסיכולוגית חזקה ביותר תוך שלילת כל זכויותיו שהובילו אותו למסירת הודאת שווא. עוד נטען בערעור כי השילוב של כל האמור לעיל צריך להוביל לידי מסקנה שהתנהלותן של רשויות החקירה והתביעה כאחד מתחילת ההליכים בעניינו של אלישע לא רק מהווה פגיעה בתחושת ההגינות והצדק אלא אף מונעת מבית המשפט אפשרות לקיים משפט הוגן.



הבוקר החליטו השופטים לזכותו והורו על שחרורו המיידי ופתחו מחדש את תיק הרצח שזהות הרוצח שמסתובב חופשי עדיין לא ידועה. נימוקי ההחלטה הדרמטית טרם התקבלו, אולם עורכי דינו של חייבטוב קוראים לפרקליטות המדינה להורות על חקירה פלילית נגד ראש צוות החקירה שניהל את התיק וכן נגד המדובב העבריין. עורכי הדין קראו לחשבון נפש במשטרה אשר הפעולות העברייניות של המדובב נעשו מול עינם הפקוחה של צוות החקירה אשר לא עשה כלום למנוע זאת.