בית המשפט העליון בביקורת חריפה על המדינה: שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הורה היום (ראשון) כי על המשטרה להחזיר לאלתר את התכשיטים בשווי 600 אלף שקל שנתפסו על ידיה השייכים לשאול ואיריס אלוביץ' החשודים בפרשת וואלה-בזק. אלוביץ' חשודים בביצוע עבירות של שוחד, שיבוש מהלכי משפט ועבירות נוספות בפרשה זו בה נחשד אף ראש הממשלה נתניהו.



השופט עמית כתב כי תפיסת התכשיטים על ידי המשטרה הייתה לא חוקית ואף הייתה כרוכה במֵמד נוסף של השפלה, וגובלת בחיפוש על הגוף ללא צו. קשה להלום כי בית המשפט היה מתיר בצו, במסגרת חקירה, חילוט של תכשיטים אישיים ושעונים.



מנגד, השופט עמית דחה את בקשת אלוביץ' להשיב להם את חפצי האומנות שנתפסו המוערכים בסכום של יותר מ-6 מיליון ש"ח, וקבע כי הם יישארו בשלב זה כתפוסים. אולם ציין כי בעוד שישה חודשים יהיה על בית המשפט לבחון אם המשך ההחזקה בחפצי האומנות אינו עולה על הנדרש, ועם חלוף הזמן, יש לבחון גם פתרונות מידתיים ו"חלופות תפיסה" שיאזנו את תכלית התפיסה מול מימוש זכות הקניין. לדוגמה, האפשרות להשבת התפוסים והעמדת המבקשים עצמם כנאמנים עליהם, עד לתום ההליך המשפטי. כאמור, אל תוך סל השיקולים הנדרשים במלאכת האיזון, יידרש בית המשפט להשליך גם את השיקול של הפגם שנפל בתפיסת חפצי האומנות.



השופט כתב כי עמדת המדינה היא ששוטר יכול להיכנס לבית בלי צו חיפוש על מנת לאתר חפץ ששימש לביצוע העבירה. "והנה, לכדה את עינו של השוטר תמונת פיקאסו מקורית התלויה על הקיר, או שולחן מהגוני בסגנון לואי ה-14 בסלון הבית, והוא יכול לומר לחברו "מצאתי נכסים שניתן יהיה בעתיד לחלט כרכוש בשווי, קדימה להעמיס". או שיכול שוטר לעצור פלונית ולתפוס סמים בכיסה, ובאותה הזדמנות לפרוק אותה מתכשיטיה ועגיליה בגדר תפיסה לצורך חילוט של רכוש". עמית כותב בהחלטתו כי התנהלותה המשטרה אף הייתה גרועה מכך.



"אף שהמשטרה יכולה הייתה לבקש מראש צו תפיסה של חפצי האומנות והתכשיטים, היא לא עשתה כן" נכתב בהחלטה. "אם סבור הקורא כי המשטרה הופתעה למצוא בביתם של העוררים חפצי אומנות, נספר כי הגיעה לביתם של העוררים עם שתי משאיות ושמאית להערכת החפצים, ורוקנה את הבית מחפצי האומנות. נטען כי באותה הזדמנות, לצד התכשיטים שנתפסו, הורד שעון מידו של העורר, העוררים הסירו טבעות נישואין מאצבעותיהם, והעוררת הסירה עגילים מאוזניה – וכל אלה נתפסו ללא צו תפיסה".