מרכז ירושלים יישאר בקרוב בלי מרכולים פתוחים בשבת? לפני כשנה ושלושה חודשים הוגשה עתירה נגד עיריית ירושלים בנושא פתיחת מרכולים בשבת. אז טענו, כי המרכולים שנגדם הופעלה האכיפה, ממוקמים על הנתיב המוביל לכותל, אך בית המשפט החליט למחוק את העתירה ולשלוח את הצדדים להתדיין.



הערב (שלישי) דווח ב"החדשות" כי בעוד 60 יום, עיריית ירושלים תתחיל לבצע "אכיפה מוגברת" באזור, שלטענתם נמצאים למעלה ממאה מוסדות דת. בעירייה גם האשימו את העותר, עורך הדין יוסי חביליו שמתמודד בימים אלה לראשות העיר, בכך שעיוות את התמונה והציג במפה שהגיש לבית המשפט רק חמישה בתי כנסת.

"הצעד הזה לא נועד לשמור על המרקם העדין אלא כל כולו נובע מסיבות פוליטיות", אמר עו"ד יוסי חביליו, שמייצג את בעלי המרכולים. "הוא יגרום לכך שבמקום לשמור על ירושלים פתוחה ופלורליסטית, היא תהיה עיר סגורה ומסוגרת. החילונים שכבר היום נוטשים את העיר ינטשו במספרים גדולים יותר".

גורם בעירייה הבהיר שסביר שתוגש בקרוב עתירה נוספת נגד העירייה. "בית המשפט יחליט - והעירייה תכבד את החלטתו", אמר הגורם. עד אז אין שינוי מבחינתה. מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "אין שום שינוי ושום חדש במדיניות העירייה. לצערנו עו"ד חביליו ממשיך לעשות שימוש בהליכים משפטיים כחלק מקמפיין הבחירות שלו".

אתמול פורסם ב"כאן 11" כי שר הפנים אריה דרעי סירב לחתום על חוקי עזר עירוניים שמרחיבים את יכולתן של עיריות ורשויות מקומיות לאשר פתיחת עסקים בשבת, חוקים שהועברו מעט לפני שהכנסת אישרה את "חוק המרכולים". בהודעה, נאמר מטעם שר הפנים כי "הרשות המקומית לא הצביעה בפנינו כי ההסדר המוצע נועד לספק צרכים חיוניים... לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן ליתן את הסכמתו לחוק העזר במתכונת כפי שהוצע". מדובר בחוקי עזר של עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה. 
דרעי עצמו אמר כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק", אך הוסיף כי "האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".