האם פורנוגרפיה מוגנת בזכויות יוצרים? על פי תקדים משפטי שקבע השופט גלעד הס בבית משפט השלום בהרצליה ופורסם הבוקר (רביעי), התשובה היא לא. הסיפור החל לאחר שרשת "סקס סטייל", העוסקת בייבוא, פיתוח ושיווקי של מוצרי סקס, ובין השאר הפקת סרטים שכאלה תבעה את האתר Sexblue בטענה שהפיץ 15 סרטים שהפיקה הרשת ללא רשותה, ותבעה לא פחות מ-1.5 מיליון שקל על הפרת זכויותיה.



למרות שבפסק הדין נקבע כי אכן, האתר הפר את זכויותיה של הרשת, והעלה את הסרטים ללא אישורה, סירב בית המשפט לפסוק לטובתה, וזאת מכיוון שהפצת פורנוגרפיה אינה חוקית בישראל. בפסיקתו קבע השופט כי אמנם לסרטים פורנוגרפיים יש זכויות יוצרים, הפרתם לא מקנה סעד לבעלי הזכות, וזאת מכיוון שהכנה והפצת הסרטים לא חוקית וסותרת את תקנות הציבור.



בפסק הדין התייחס השופט לנזקי הסרטים הפורנוגרפיים על השחקניות, אותם השווה לנזקי הזנות לעוסקות בתחום, וציין כי ישנו קשר בין צריכת פורנוגרפיה לעליית הסיכון לגילויי אלימות כלפי נשים מצד הצרכן, תוך שהוא מציין את מחקרה של ד"ר לימור עציוני בנושא. השופט התייחס בפסיקתו גם להליך המשפט המשפט וציין כי לשם הדיון, נכפה על בית המשפט וצוותו לצפות בשורה של סרטי פורנוגרפיה קשים, כשהוא מציין במיוחד את הסרט "נערות במדים", בו השחקנים לובשים מדי צה"ל, תוך מה שהוא הגדיר כביזוי צה"ל והמשרתים בו.



עו"ד דובינסקי. צילום: שלמה מזרחי



השופט הסכים כי אמנם מפסק דין זה, "החוטא יוצא נשכר" בכך שהוא מפיץ חומר פורנוגרפי ללא שמשלם עבור זכויות היוצרים אותן הוא מפר, אך הוסיף כי "שלילת ההגנה יש בה להוות תמריץ שלילי משמעותי להפקת סרטי פורנו ומכאן לצמצום התופעה". את הנתבע ייצג עורך הדין אריאל דובינסקי.