פסק דין דרמטי:  בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי יש להסדיר את היישוב מצפה כרמים ביהודה ושומרון, כך פורסם הערב (שלישי). ההחלטה קובעת כי הסדרת היישוב תעשה באמצעות החלת "תקנת השוק" הקבועה בצו בדבר רכוש ממשלתי. החלת סעיף זה מהווה אור ירוק להסדרה תכנונית של מצפה כרמים, יישוב שהוקם בסוף שנות ה-90, ובו מתגוררות כעשרות משפחות. 



"תקנת השוק" קובעת כי "כל עסקה שנעשתה בתום לב בין הממונה לבין אדם אחר, בכל נכס שהממונה חשבו בשעת העסקה לרכוש ממשלתי, לא תיפסל ותעמוד בתקפה גם אם יוכח שהנכס לא היה אותה שעה רכוש ממשלתי". כלומר, התקנה קובעת כי אם המדינה נתנה קרקעות למתנחלים ואחר כך התברר שמדובר בקרקע פלסטינית פרטית - הנכס יישאר בידי האדם שקנה את הקרקע מהמדינה. 



בכך נתן בית המשפט תקדים משפטי ראשון מסוגו להסדרת ההתיישבות הצעירה ברחבי יהודה ושומרון, והוא יכול להשפיע אף על החלטות נוספות בעתיד באשר ליישובים אחרים.



בנט: "הגינות והשכל הישר ניצחו"


שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס להחלטת בית המשפט בנוגע ליישוב מצפה כרמים: "ברכותיי לבית המשפט המחוזי בירושלים שפסק להסדיר את היישוב מצפה כרמים. אני שמח שההגינות והשכל הישר ניצחו. זו החלטה נבונה שהגיעה לאחר מאבק ממושך של תושבי היישוב. יגעתם ומצאתם, האמינו. השלב הבא הוא בניין היישוב והקמת משפחות לתפארת בו. ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא אחת מאבני היסוד של העם היהודי בארצו. זהו עוד צעד בדרך להפיכת ההתיישבות לחלק אינטגרלי ממדינת ישראל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה לפסק הדין: "זהו צעד קטן, תקווה גדולה. החלטת בית המשפט על החלת תקנת השוק על היישוב מצפה כרמים היא נוקאאוט. צעד חשוב בכיוון הנכון. אני שמח שהשכל הישר גבר, ובעקבות ההחלטה אפשר יהיה להסדיר את מצפה כרמים ולהמשיך בהסדרת חלק גדול מההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון"


"אני מברך את חבריי תושבי מצפה כרמים ומאחל להם לצאת סוף סוף לדרך חדשה של בנייה ופיתוח הישוב. עוד אני מקווה שהמנהל האזרחי יפנים את הביקורת שהעביר עליו בית המשפט, לרבות הוצאות המשפט הגבוהות שנפסקו נגדו, ויפסיק לתקוע מקלות בגלגלי הסדרת ההתיישבות". 

בצלאל סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל אמר: "זהו חודש מבורך של התיישבות. לאחר החלטת קבינט הדיור להקמת שלושה יישובים חדשים, מגיעה החלטת בית המשפט בנוגע למצפה כרמים. ההחלטות המשמעותיות הללו מחזקות ומרחיבות את ההתיישבות בארץ ישראל. נמשיך לפעול לטובתה ולמען התושבים. מי ייתן והחלטה זו תפתח את הדלת להחלטות מושכלות נוספות של בית המשפט".

שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר משה (בוגי) יעלון בירך על הפסיקה: "הגשתי תצהיר ואף העדתי בדיון המשפטי ואני שמח שעמדתי העקרונית התקבלה: כשפועלים בדרך הישר ע"פ מדיניות ממשלה וע"פ החוק, בית המשפט מקבל זאת גם אם נעשו טעויות ע"י הריבון. לפסיקה זו אין קשר לחוק ההסדרה".

"הפסיקה - שופר לאידיאולוגיה ההרסנית של שקד"
 
ח״כ מוסי רז (מרצ) מסר בתגובה: "לצערי, בנושא ההסדרה, בית המשפט הופך לסניף של מועצת ישע. כל אישור של התיישבות לא חוקית הוא תקדים מסוכן שמאותת למתנחלים להמשיך בדרכם הנפשעת, ומרחיק את ישראל מפתרון שתי המדינות". 

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "הפסיקה של בית המשפט המחוזי בירושלים היום משמשת כשופר לאידיאולוגיה ההרסנית ששרת המשפטים איילת שקד מקדמת, תוך מסכת איומים על מערכת המשפט, באופן החותר תחת עקרונות היסוד של המשפט החוקתי והאופי הדמוקרטי של המדינה. הכשרת המאחז מצפה כרמים היום קובעת כי זכות הקניין של הפלסטינים אינה שווה לזכות הקניין של היהודים וכי הממשלה יכולה להסדיר מאחזים ככל העולה על רוחה, גם בהינתן שיש בעלים פרטיים לקרקע. רוח המפקדת של השרה איילת שקד הרואה בעקרונות הבסיסיים של הדמוקרטיה כאויב מחלחלת למטה במערכת המשפט, ואני קוראת לבית המשפט העליון לבטל תקדים מסוכן זה".

גם בשלום עכדיו גינו את ההחלטה ואמרו כי "בית המשפט בחר היום להתיישר על-פי ערכי פרוייקט הסיפוח והנישול של ממשלת ישראל בראשות הבית היהודי. הענקת הזכויות על הקרקע לעבריינים שהתיישבו במאחז לא חוקי, בטענה של "תום לב", היא מקוממת. מדובר במאחז שכל בתיו נבנו באופן בלתי חוקי וללא היתרים, על קרקע פרטית של פלסטינים. הפרשה הזו מכילה הכל פרט  ל"תום לב". מירושלים בוקע היום הצדק של בנט ושקד, נקווה שבית המשפט העליון יעצור את הבושה הזו".