"היו חגים, לכן לא חקרנו את החשוד" - זה ההסבר שסיפק נציג המשטרה כשביקש לפני כשבוע מבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו של א', בן 16.  הנער נחשד באירוע תג מחיר, שבמסגרתו ריסס כתובות גרפיטי על מכוניות בשכונת עיסוואיה במזרח ירושלים לפני חודשיים.
 
השופטת חוי טוקר תמהה על ההסבר הזה וקבעה שמכיוון שהיה בידי המשטרה מידע סמוך למועד האירוע, יש לשחרר את העצור לאלתר. לדבריה, העיכוב בחקירתו מוכיח כי אף המשטרה סבורה שלא נשקפת מסוכנות מהחשוד או חשש לשיבוש החקירה. השופטת כתבה בהחלטתה כי "ככל הנראה הרקע למעצר הוא אחר". ייתכן שרמזה בכך שהמשטרה לא דייקה, במקרה טוב, כשאמרה לבית המשפט שהנער נעצר  בשל אירוע תג מחיר לפני חודשיים.

המשטרה הגישה ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שבו אמר נציג המשטרה: "נאמר בבית המשפט שהסיבה לשיהוי קשורה לחגים. אין לי מושג מפני מה נאמרה התשובה". לטענתו, השיהוי במעצר נבע מצורך חקירה לגיטימי. השופטת חיה זנדברג קבעה כי שינוי הגרסה של המשטרה איננה עניין פשוט ודחתה את הערר של המשטרה, תוך שהיא מתחשבת בגילו הצעיר של החשוד ובהעדר עבר פלילי.

 בית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: אתר הרשות השופטת
בית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: אתר הרשות השופטת

 

המשטרה סירבה לקבל את תוצאות פסק הדין והחליטה לעבור לאפיק המנהלי. מיד בתום הדיון בבית המשפט המחוזי קיבל הנער צו מעצר מנהלי החתום על ידי אלוף פיקוד העורף צו, המטיל עליו מעצר בית לילי במשך ארבעה חודשים. במסגרת הצו, עליו לשהות בבית הוריו בכל ערב מ־20:50 עד 5:45 . כמו כן עליו להתייצב מדי יום בתחנת המשטרה בירושלים.
 
שלשום בשעה 23:00 הגיעו שוטרים לביתו כדי לבדוק אם הוא עומד בתנאים המגבילים. הנער אכן שהה בבית, וניצל את הגעת השוטרים כדי לומר להם בכעס שנמאס לו ושבכוונתו להפר את הצו. בתגובה, הוא נעצר שוב.
 
בדיון קבע בית המשפט כי איום בהפרת צו איננו עילה למעצר והנער שוחרר. במסגרת הדיון ביקשה המשטרה כי צו האלוף יקבל תוקף של בית משפט, אולם בית המשפט דחה גם בקשה זו באומרו שלצורך זה המשטרה חייבת להציג בפניו את החומר המודיעיני שעמד מאחורי הצו המנהלי. אולם, המשטרה בחרה שלא לעשות כן. 
  
עו"ד אביחי חג'בי. צילום: יח"צ
עו"ד אביחי חג'בי. צילום: יח"צ

עו"ד אביחי חג'בי, המייצג את הנער, מסר בתגובה: "מדובר בהתנהלות שערורייתית. משטרת ישראל עוצרת פעמיים את מרשי, נער בן 16 ללא עבר פלילי, מבלי שום סיבה וטעם. במהלך הימים הקרובים נפעל למצות את זכויותיו בדמות תביעה אזרחית שתבהיר למשטרת ישראל כי אינה מעל החוק".  



ממשטרת ישראל נמסר: "החשוד נעצר לחקירה בשל חשד לכוונתו לבצע פעילות פלילית. על החשוד הוטלו הגבלות מכוח צו אלוף בהתאם לסמכות הקבועה בחוק, אותן הוא בחר להפר ברגל גסה ואף ציין זאת בפני השוטרים, ולכן הוא נעצר עפ"י חוק בגין הפרת הצו והובא בפני בית המשפט. משטרת ישראל תמשיך לפעול למניעה, אכיפה סיכול ולאיתור חשודים בביצוע פעילות פלילית בכדי לשמור על בטחונו ורכושו של הציבור, בכל זמן ובכל מקום".