במצ"ח פתחו היום (שלישי) בחקירה פלילית לבירור נסיבות מותו של השר הפלסטיני זיאד אבו עיין. אל חדר החקירות יוזמנו מפקדי האירוע והחיילים המעורבים,  כולל חיילים שהיו נוכחים באירוע ומהם תיגבה עדות. 

טרם להחלטה הסתיים התחקיר הצהלי שקיים מפקד פיקוד המרכז, האלוף ניצן אלון. שבו נקבע כי הכוחות בשטח פעלו כראוי ולא חרגו מן הנהלים. גם לגבי השימוש בגז, שלטענת עדים מהצד הפלסטיני הוביל לאירוע הלבבי שממנו השר מצא את מותו, נקבע כי הכוחות פעלו כראוי. בתחקור צוין גם הניסיון של הפארמדיקית הצבאית להגיש סיוע רפואי לשר בעת שהיה שרוע על הקרקע, ניסיון שנכשל עקב סירוב של הנוכחים מהצד הפלסטיני.
 האירוע עצמו התרחש לפני כחודש במהלך הפגנה בסמוך ליישוב עדי עד. השר אבו עיין הגיע למקום בכדי לעורר פרובוקציה שהפכה להתנגדות אלימה מול כוחות מג"ב וצה"ל שניסו להשליט במקום. במהלך ויכוח על שטח ההפגנה ונטיעת עצי זית, התעמת אבו עיין עם אחד מלוחמי משמר הגבול. במהלך העימות לפת הלוחם את השר בגרונו במטרה להרחיקו.

בנקודה מסוימת החל השר לשדר סימני מצוקה והתמוטט על הקרקע. השר פונה לבית החולים ושם נקבע מותו. בשעות שלאחר האירוע הציעו גורמים צבאיים מטעם מתאם הפעולות בשטחים להשתתף בחקירת נסיבות מותו ואף מומחים מישראל השתתפו בניתוח גופתו וקבעו כי הוא נפטר מאירוע לבבי. הפלסטינים טענו כי הוא נפטר במהלך העימות ובגופו נמצא חומר רעיל, ככל הנראה שאריות של הגז המדמיע שהוא נשם. כמו כן טענו הפלסטינים כי על גופו של השר נמצאו סימני חבלה.