הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, אישר אתמול את רשימת מקבלי הצל"שים למשתתפים במבצע צוק איתן. כחצי שנה לאחר שתמו הקרבות מתפנה מערכת הביטחון להוקיר תודה וכבוד ללוחמים הבולטים של המבצע. בין המקבלים: 25 קצינים, נגדים וחיילים בסדיר ובמילואים. כמו כן, יוענקו לתשע יחידות צה"ל אשר השתתפו במערכה ציונים לשבח ואותות הערכה.



העיטור הגבוה ביותר שיוענק הוא עיטור המופת. בנוסף יחולקו שבעה ציונים לשבח ושלושה אותות הערכה מטעם הרמטכ"ל,  וכן 23 ציונים לשבח ברמת אלוף. עם סיום המערכה בעזה, ב-26 באוגוסט 2014 , הוקמה ועדה לציונים לשבח ולעיטורים בראשות תא"ל במיל' הראל כנפו. היא בחנה את קורותיהם של מועמדים מכלל זרועות הצבא, בהתאם להמלצת  מפקדיהם.

בתום בחינה מעמיקה העלתה הוועדה את המלצותיה לאישורו של מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן. בהמשך הועלו ההמלצות לבחינת הוועדה המטכ"לית לצל"שים ועיטורים, בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף שי יניב, ובה התקבלה ההחלטה על הענקת עיטורים וציונים לשבח מרמת הרמטכ"ל ומעלה.
 
טקס חלוקת העיטורים והציונים לשבח יתקיים ב-2 בפברואר, בבסיס פלמ"חים. הרמטכ"ל הנחה את ראש אגף כוח האדם, אלוף חגי טופולנסקי, לבחון את אופן ביצוע הטקסים הנוספים שבהם יוקירו צה"ל ומדינת ישראל את אומץ לבם ועוז רוחם של החיילים אשר לחמו בחירוף נפש למען ביטחון ישראל ותושביה. 

עיטור המופת הוא השלישי בחשיבותו שניתן בצה"ל, והרמטכ"ל מעניק אותו על "מעשה שנעשה באומץ לב וראוי לשמש מופת". את העיטור הזה יקבל סגן איתן פונד, סגן מפקד פלוגת סיור בחטיבת גבעתי , שהוביל כוח ראשון של ארבעה לוחמים, קצינים וחיילים, אשר נכנסו למנהרת טרור בעקבותיו של הקצין החטוף, סגן הדר גולדין ז"ל.

לאחר שהבחין כי מפקדו, רב סרן בניה שראל, נהרג, מיהר פונד לתוך מנהרת הטרור, כשהוא מצויד באקדח בלבד וללא אמצעי מיגון. הוא צעד במנהרה במהירות כמעט קילומטר בעקבות סימני הדם והגרירה של גולדין על ידי חוטפיו. לבסוף הבחין כי המנהרה מסתעפת לכיוונים שונים וראה בתוכה שלטי הכוונה בערבית. הוא הבין כי איבד את החוטפים ושב על עקבותיו, לא לפני שהביא באמצעות פעולה אמיצה זו ראיות אשר עזרו לקבוע את מותו של סגן גולדין.
 


לצדו של פונד יקבל צל"ש אלוף סגן יאיר אלקלעי, שיחד עמו הוביל כוח שני של ארבעה קצינים וחיילים. הם נכנסו למנהרה בעקבותיו של גולדין, זאת אף על פי שלא היו ידיעות לגבי מצבו של הכוח הראשון אשר נכנס למנהרה. בכך מנעו פונד, אלקלעי ופקודיהם את הסיוט שמטריד את מערכת הביטחון, בעיקר מאז מקרה גלעד שליט: חטיפה של חיילי צה"ל בידי גורמים אויבים.
לא רק לוחמים בודדים יזכו לקבל את הכבוד המגיע להם על תרומתם במערכה. בטקס שייערך ב-2 בפברואר יקבלו את צל"ש הרמטכ"ל היוקרתי שלוש יחידות שעל חלקן בקרב עם חמאס אי אפשר להתווכח: יחידת מגלן, גדוד ההנדסה וסיירת מטכ"ל. יחידה מגלן ביצעה משימות מגוונות ופעולות מיוחדות, הפחיתה פגיעה בכוחות צה"ל ומילאה במקצועיות וללא דופי את המשימות המורכבות שהוטלו עליה. בקרבות שבהם השתתפה היחידה היא איבדה לוחמים יקרים, אולם מפקדיה ולוחמיה המשיכו למלא את המוטל עליהם. לוחמי גדוד ההנדסה המכני הפעילו כלים הנדסיים לגילוי מנהרות טרור ולהשמדתן, תוך הפעלת ציוד צבאי ואזרחי שאין בו כל אמצעי מיגון. הלוחמים נטלו חלק בעשרות משימות שבהן חשפו מנהרות טרור, ולא אחת היו נתונים תחת אש המחבלים. תרומתו של הגדוד להסרת איום המנהרות מעל אזרחי ישראל ומעל חיילי צה"ל היתה משמעותית לאין שיעור מגודלה של היחידה.
 
גם סיירת מטכ"ל תקבל צל"ש הרמטכ"ל, אולם על פעילותה בצוק איתן אי אפשר לפרט. יחידה נוספת שתקבל את אות ההערכה מטעם הרמטכ"ל היא היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, שהוכיחה יוזמה, נחישות, השקעה ונכונות לעשות מעבר למוטל עליה. אות הערכה מטעם הרמטכ"ל יוענק גם לגדוד כיפת ברזל. במהלך המבצע נפרסו יחידות הגדוד במהירות וביעילות בכל מקום שנדרש וגוננו על האזרחים לילות כימים. בזכות פעילות הגדוד נוטרל חלק נכבד מאיום הרקטות, והתאפשר לרוב חלקי העורף להמשיך בשגרת חייו, ולצה"ל למלא את משימותיו. 

צל"ש אלוף יוענק ליחידת אגוז של חטיבת גולני, שלמרות הפגיעה בלוחמיה ובחלק משדרת הפיקוד של היחידה, כולל במפקדה, המשיכה במלחמה במחבלים, לעתים בקרבות פנים אל פנים מטווחים קצרים מאוד. כל ימי הלחימה גילו המפקדים והלוחמים יוזמה ונחישות ופגעו במספר רב של מחבלים. היחידה לחמה רגלית באופן רצוף ומתמשך לאורך כל המערכה, כדי להגיע להישגים מבצעיים מכריעים. 

צל"ש אלוף יוענק גם לגדוד פתן בחטיבת הצנחנים, שהפגין כושר תחבולה ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר, וכן נחישות וגמישות שאפשרו לו להתמודד עם אירועים בלתי צפויים. מפקדי הגדוד, לוחמיו וחייליו חתרו למגע עם האויב בכל הקרבות הקשים, פגעו בעשרות מחבלים ובתשתיות טרור, ותפסו אמצעי לחימה רבים, ובכך מנעו פגיעה באזרחי ובחיילי ישראל.
 
בקרב שהתרחש באזור חירבת אחזעה במבואות חאן יונס פגעו לוחמי הגדוד בכמה מחבלים ומנעו חטיפת לוחם. צל"ש מפקד אוגדה יוענק גם לגדוד שחם בחטיבת הנח"ל וליחידת החילוץ 669 של חיל האוויר.
את אחד הצל"שים הבולטים תקבל סגן ד"ר רגינה פיקמן, שבמבצע שירתה כקצינת רפואה בגדוד מחץ בחטיבה 188 . פיקמן תקבל את צל"ש מפקד החטיבה על תפקודה תחת התקפת טילים במתחם עורפי בשטח ישראל, במקום שבו נפגעו חיילים רבים. פיקמן שמעה פרטים ראשונים על האירוע, הגיעה למקום ונטלה את הפיקוד על חילוץ הנפגעים ועל הפינויים. היא בדקה רבים מהפצועים, טיפלה באחרים והצילה את חייהם של כמה מהם. כל זאת מחוץ למחסה ובזמן שבאזור נשמעו התרעות צבע אדום חוזרות ונשנות ורקטות נורו לכיוונם.
 
שלוש חיילות נוספות יקבלו מכתב הערכה מטעם מפקד פיקוד דרום. אחת מהן היא רב"ט נועה טיטל, ששירתה בקריית שליטה במוצב ארז שבסיס חיל הים באשדוד. טיטל היא שהבחינה בניסיון החדירה של חוליית המחבלים בחוף זיקים. הדיווח המדויק שמסרה למפקד המוצב סייע להבין את תמונת המצב ולמסור את הפקודות המתאימות. לאחר שספינות חיל הים הוזעקו למקום נחיתת המחבלים, היא הזעיקה את הכוחות הרגליים, והם סיכלו את ניסיון הפיגוע. 

לצדה תקבל אות הערכה סמלת רוני ג'קסון, מש"קית תצפיות בגדוד איסוף נשר. היא זיהתה דמות שיצאה מתוך פיר מנהרה בתוך שטח ישראל, סמוך לקיבוץ סופה. היא לא איבדה את עשתונותיה ועקבה בנחישות אחרי הדמות. לאחר כמה דקות זיהתה 13 מחבלים המגיחים מפתח מנהרה במרחק קצר מנקודת הזיהוי הראשונה. הזיהוי הביא לסיכול חדירה של חולייה שהתכוונה לפגוע בחיילי צה"ל ובתושבי האזור. 

גם סמלת ליהי מאיר, תצפיתנית בגדוד איסוף נשר, תקבל אות הערכה, לאחר שזיהתה חמש דמויות שלבשו בגדים הדומים למדיהם של חיילי צה"ל. מאיר הזעיקה כוחות, והם מיהרו למקום ופגעו במחבלים. אמש נשמעה ביקורת של ארגוני נשים נגד צה״ל שהודעה לתקשורת דיווח כי ג'קסון וטיטל יקבלו מכתב הערכה משום ש"לא איבדו את עשתונותיהן". יו"ר נעמת גליה וולך אמרה: "מצופה מראשי צה"ל שיכירו שיכולותיהן של נשים ויזנחו את תיאוריית סוף המאה ה-19 לפיה לנשים ייחסו היסטריה כמחלה רפואית.".
 
ח"כ מירי רגב אמרה: "אני מצרה על הפער התפיסתי שעדיין קיים בצה"ל בין המינים. יש עוד הרבה עבודה לעשות כדי לגשר על תפיסות מיושנות".