שופט בית משפט השלום בחיפה, יואב פרידמן, פסק השבוע כי סוכרת הנעורים שבה לקה חייל משוחרר ששירת בחברון קשורה לשירותו הצבאי, והורה למשרד הביטחון להכיר בנכותו ולפצותו בהתאם. נוסף על כך פסק השופט כי פרט לפיצויים יישא אגף השיקום של משרד הביטחון בהוצאות המשפט וכן בשכרו של המומחה שנשכר מטעם התביעה.



לדברי עו"ד יואב אלמגור, המייצג את הצעיר, ההכרה בכך שהסוכרת נגרמה עקב השירות הצבאי תזכה את הצעיר בתגמול של כשני מיליון שקלים. החייל המשוחרר, חובש כיפה, נאלץ להתעמת במשך שירותו עם מתנחלים ופלסטינים, ולקה בסוכרת נעורים בסמוך לשחרורו. הוא פנה לבית המשפט כדי שיכריע בינו לבין משרד הביטחון, שטען כי אין קשר בין המחלה שהתפרצה לבין השירות הצבאי. "הם קראו לי בוגד ומתחזה ודרשו ממני להסיר את הכיפה" סיפר בעדותו.



לדבריו, ההתמודדות היומיומית עם שני המחנות והעימותים ביניהם יצרו אצלו לחץ נפשי רב וקשה מנשוא. עו"ד אלמגור, מומחה במיצוי זכויותיהם של אנשי כוחות הביטחון שנפגעו במהלך שירותם, הגיש בשמו של הצעיר ערעור על החלטת קצין התגמולים ובמסגרתו. מפרטי פסק הדין עולה כי הצעיר גויס בפרופיל 97 ושובץ לתפקיד שיטור במשמר הגבול בחברון. בתביעה מגולל עו"ד יואב אלמגור את שירותו הצבאי המפרך, שבמסגרתו חווה מציאות יומיומית קשה שלוותה בלחץ נפשי רב.



"באותם חודשים קשים עמדתי פעמים רבות בסכנה אמיתית לשלמות גופי, כשאני נמצא בעין הסערה בעימות שבין יהודים וערבים. ספגתי קיתונות של עלבונות אלימים וחשתי כמעט חסר ישע מול המון משולח", העיד החייל המשוחרר, "הרגשתי שאני תלוי ברצונו הטוב של ההמון, שיכול בכל עת להתפרע ולפגוע בי".



לדבריו, המעמד שבו הוא צריך לרסן את ציבור המתנחלים, שעמו יש לו מכנה משותף, יצר אצלו מתחים פנימיים קשים: "העימות עם היהודים היה יומיומי. הרגשתי קשיים נפשיים גדולים כתוצאה מכך שרציתי לבצע את עבודתי. היה לי קושי להתעמת עם יהודים אלה, שחלקו חלק גדול מעמדותי ומעקרונותי", סיפר.



"גם אם תקופת הדחק נמשכה פרק זמן קצר, הרי שבתקופה זו אכן סבל הצעיר מדחק נמשך על רקע תנאי שירותו בחברון", פסק השופט פרידמן. להערכת עו"ד אלמגור, חשיבות פסק הדין היא בכך שנקבע כי גם לחץ מתמשך, ללא אירוע חד ויוצא דופן, עלול להוביל להתפרצות הסוכרת. פסק הדין עשוי לסייע לחיילים רבים שנחשפו לדחק ולקו במחלה במהלך השירות הצבאי – ועד היום לא זכו להכרה כנכי צה"ל.