בצעד תקדימי הדיח היום (שני) הצבא את 43 חיילי המילואים מיחידת המודיעין 8200 שחתמו על מכתב הסרבנות. חיילי המילואים קיבלו מכתב ממפקד היחידה שלהם לפיו הם סיימו את תפקידם לאלתר.

"יחידה 8200 פועלת מיום הקמתה לאיסוף מודיעין המאפשר לצה"ל וגופי הביטחון למלא את משימותיהם, ומסייע מידי יום להגנה על אזרחי מדינת ישראל" כך הגיבו דובר צה"ל לדבר ההדחה. "בכל מקרה בו חייל או מפקד מעלה ספק ערכי או מוסרי באשר למילוי תפקידו או משימותיו, עליו לפנות למפקדיו וכל פנייה תיבחן ותענה. בצה"ל אין מקום לסרבנות, ואנו רואים בחומרה את ניצול השירות הצבאי להבעת עמדה פוליטית".

אחד מחותמי המכתב סיפר למעריב אונליין: "לא קיבלתי שום מכתב ואין לי מושג במה מדובר. אם אכן הודחנו אזי הצבא רק מוכיח כי מדובר במדינה שיש בה צבא לא דמוקרטי. מה קרה לחופש הביטוי? מה המסר שעובר אם אנו לא יכולים להביע מחאה?" אמר אחד המודחים.


מכתב הסרבנים של 8200

במכתב הסרבנים, החתום בידי 43 חיילים המשרתים בעבר ובהווה ביחידת המודיעין 8200 כתבו החיילים לראש הממשלה, לרמטכ"ל ולראש אמ"ן שהם מתנגדים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים. "איננו מסוגלים מצפונית להמשיך ולשרת את המערכת הזו ולפגוע בזכויותיהם של מיליוני בני אדם. לכן, אלה מביננו שהם חיילי מילואים, מצהירים שיסרבו לקחת חלק בפעולות נגד הפלסטינים".


ריבלין על מכתב הסרבנים: מעולם לא הוציאו מעטים כ"כ את דיבתם של רבים

לדבריהם הם התגייסו ליחידה מתוך שליחות למדינה ולא במטרה להפוך לכלי במלחמה הפוגעת בזכויות הפלסטינים "קיימת תפיסה שהשירות בחיל המודיעין נטול דילמות מוסריות ותורם אך ורק לצמצום האלימות והפגיעה בחפים מפשע, אולם במהלך השירות הצבאי למדנו כי המודיעין הוא חלק בלתי-נפרד מהשליטה הצבאית בשטחים. האוכלוסייה הפלסטינית, הנתונה במשטר צבאי, חשופה לגמרי לריגול ולמעקב של המודיעין הישראלי. בניגוד לאזרחים ישראלים או לאזרחי מדינות אחרות, אין פיקוח על שיטות האיסוף, המעקב והשימוש במידע המודיעיני ביחס לפלסטינים, בין אם הם מעורבים באלימות ובין אם לא" כתבו החיילים במכתבם.

עוד כתבו הסרבנים: "המודיעין מונע משפט צדק מנאשמים שעומדים לדין בבתי משפט צבאיים מבלי שייחשפו לראיות נגדם. המודיעין מאפשר שליטה מתמשכת על מיליוני אנשים, פיקוח מעמיק וחודרני ופלישה לרוב תחומי החיים. כל אלה לא מאפשרים חיים נורמאליים, מתדלקים עוד אלימות ומרחיקים את סיום הסכסוך".

עוד נמסר מדובר צה"ל: "באשר למקרה המדובר, לאור התנהלותם של אנשי המילואים אשר אינה תואמת את המצופה מהם, הוחלט להפסיק את שירותם במילואים ביחידה." לסיכום אמר המודח "לפחות בדבר אחד אני מסכים עם צה"ל, לי אין מה לחפש ביחידה הזו יותר.