בשעות הצהריים היום (שלישי) נשמעו אזעקות באזור הצפון. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו שתי נפילות בצפון רמת הגולן, בקלע ובחרמון. בעקבות האירועים, פונה אתר החרמון, על אלף מבקריו, על פי הוראת צה"ל והוא יישאר סגור עד להודעה חדשה. צה"ל השיב בירי מאסיבי של עשרות פגזים וטילים לעבר מקורות הירי, וזוהתה פגיעה באותם המקורות בצד הסורי. האזעקה הופעלה ביישובים אודם, אל רום, בוקעתא, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי"ב, נמרוד ועין קנייא. 



הנחית פיקוד העורף שניתנה לישובים בהם נשמעה אזעקה, היא כי ניתן לצאת ממרחבים מוגנים אך לשהות בקרבתם. מוסדות חינוך מחוץ לגולן פועלים להשבת התלמידים לבתים.  החקלאים בשטחים מזרחית לציר 98 בצפון הגולן הונחו להפסיק את העבודה ולצאת מהשטחים.



נחסמו צירי תנועה בצומת מפל סער, צומת מחניים וצומת ווסט ע"מ למנוע תנועת כלי רכב צפונה. ילדי בית ספר "אביטל" בגולן שוחררו הביתה בשעה 12:40. עוד נמסר, כי ילדים שמנצאים בבית הספר לצורך חוגים הוכנסו לשטחים מוגנים. בשטח מתבצעות סריקות.




אתר החרמון מפונה ממבקרים. צילום: שרהל'ה סגל, קו האופק



חסן איברהים מהכפר הדרוזי מסעדה סיפר: "כמה דקות לפני השעה אחת פתאום שמענו אזעקה, אני והעובד שלי לא הספקנו להיכנס למרחב מוגן כי זה קרה מאוד מהר ויש לנו אולי עשרים שניות, היו קולות חזקים של פיצוץ, אבל אנחנו רגילים לזה בגלל שהרבה פעמים יש זליגות ורעשים של פיצוצים או שלי יריות, אז הרבה אצלנו לא הלכו בכלל לממ"ד, גם ככה לא מספיקים. האשה התקשרה מהבית וקצת נלחצה כי אזעקות אין פה בדרך כלל, לפיצוצים רגילים כאן אנחנו רגילים אבל פחות לאזעקות, מאז מלחמת לבנון השניה יחסית שקט מהבחינה הזאת וגם כשיש פיצוצים זה לא קשור אלינו אלא זליגות מהצד השני". 

בהנהלת החרמון סיפרו על פינוי מסודר של כ- 1,000 איש על פי תוכנית מסודרת מראש. "הקהל התפנה מהאתר על פי נוהל קבוע מראש, ובאופן שקט ומסודר. הפינוי התבצע ללא לחץ ורבים אף סיימו לאכול לפני שהחלו להתפנות", נמסר מהאתר. 

אליעד כהן מקרית שמונה אשר הגיע לחרמון היום בוקר לגלוש עם שניים מחבריו, סיפר כי בבוקר הבטיח לאשה ולילדים לנסוע יחד לאתר באחד מסופי השבוע, דבר אשר שימח אותו בדיעבד: "אשתי תכננה שניסע היום בבוקר כולנו כי בסופי שבוע עמוס, אבל לא רציתי שהילדים ייקחו חופש מבית ספר, ואמרתי שאסע עם חברים לגלוש והבטחתי שניסע בפעם אחרת עם הילדים.


אתר החרמון מפונה ממבקרים. צילום: שרהל'ה סגל, קו האופק

"בדיעבד זה מזל כי להתפנות עם ילדים זה הרבה פחות נוח. היתה אזעקה ושמענו פיצוץ אחד, בדיוק סיימנו לגלוש. רוב האנשים לא היו בלחץ כי רובם אנשים מבוגרים ולא היו משפחות כמעט. האמת שגם משפחה שהגיעה עם הילדה התפנתה לידנו בשיא הרוגע, ואנשים לא רצו ולא היו צעקות. כנראה שמי שהגיע לכאן לקח את זה בסופו של דבר בחשבון". 

תמר דוס, שפונתה מהחרמון אמרה ברשת ב': "הגעתי עם הילד לחרמון בתור הפתעת יום הולדת, הגענו אתמול בלילה והבוקר הוא גלש בחרמון. לא שמענו את האעזקה, אבל הודיעו ברמקולים שכל האזרחים מתבקשים לפנות את האזור. לא חשבתי יותר מדי אבל הבנתי שעוד מעט יהיה פה בלאגן, למרות שאני חייבת לציין שלא היה בלאגן והכל התנהל בצורה רגילה".



עוד לפני הירי: צה"ל תגבר כוחות ביישובי צפון הגולן



בשבוע שעבר התקיימה הערכת מצב במערכת הביטחון, בה החליטו בצה"ל להמשיך ולתגבר את הכוחות ביישובי הגבול הצפון. בכבישי הצפון תורגש תנועה ערה, בין השאר בשל שיירות של כלים כבדים העושות דרכם צפונה. בצה"ל הוחלט לתגבר גם את יישובי קו הגבול בחיילים ובכוחות נוספים.



גם במהלך היממה האחרונה הצבא הרחיק את החקלאים ואת הנוסעים בכבישי קו הגבול מן הגדר מחשש לחיכוך ומתוך נקיטת זהירות. כמו כן, החליטו בצה"ל על עוצר יציאות לחלק גדול מן היחידות כדי לשמור על הכוננות. חיילי מילואים קיבלו במהלך היום שיחות, חלקן מוקלטות וחלקן מפקידות הקישור ובהן נאמר להם לעדכן את מיקומם בימים הקרובים, גם אם הם נוסעים לחופשות מחוץ לבית. 

"קיבלתי שיחה שבה נאמר לי שאני נמצא בכוננות 48 שעות", סיפר אחד מחיילי המילואים המשרת בגדוד בגבול הצפון. "נאמר לי לעדכן את משרד הקישור איפה אני נמצא ושאלו אותי אם אני דתי, שאני אשאיר את הטלפון זמין בשבת" הוא סיפר. השיחה שקיבל אותו חייל מילואים מתחברת להחלטה של הצבא לצמצם טווחים של כוננויות. לצד זה הוחלט גם על סיור מוגבר של ספינות טילים ליד אתרים אסטרטגים שנמצאים בים, ובכלל זה אסדות הגז. 

אמש, ביטל הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ את נסיעתו המתוכננת לכנס באירופה, בעקבות המתיחות הביטחונית.  קודם לכן, דווח על חשש לאירוע בטחוני בגבול הצפון, ורכס נפתלי בכביש הצפון נחסם לתנועה.
כמו כן, כיתות כוננות הוקפצו ותושבים מהיישובים אביבים ודובב סיפרו כי הונחו להישאר בבתים בשל חשש מחדירת מחבלים ודיווחו על רעש מסוקים ששמעו. לאחר זמן קצר האירוע הסתיים לאחר שסריקות של הצבא לא העלו ממצאים לחדירת מחבלים.