ככל שנוקפות השעות מהאירוע בו נהרגו שני חיילי צה"ל בתקרית הירי בהר דב, עולה השאלה האם מדובר במחדל. זאת לאחר שהתברר כי החיילים נסעו ברכבים לא ממוגנים סמוך לגבול, עשרה ימים לאחר חיסול אנשי חיזבאללה ואיש משמרות המהפכה האיראנים ברמת הגולן הסורית.



באירוע נפגעו שני רכבים צה"ליים מטילי נ"ט ששוגרו מכיוון לבנון אל עבר שיירת רכבים של צה"ל. מחבלי חיזבאללה ארבו לרכב סיור של צה"ל והצליחו לפגוע בו. הרכבים, מסוג איסוזו די מקס וגי'פ נוסף, לא היו ממוגנים.



באירוע ישנם לפחות שבעה נפגעים נוספים במצב קל עד בינוני. חמישה פצועים פונו לבית החולים "זיו" בצפת -  ארבעה במצב קל ואחד במצב בינוני. הפצועים סובלים מפגיעות הדף, רסיסים ושברים. הם טופלו בחדר הטראומה ויישארו להשגחה. שני נפגעים נוספים פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה. 
ייתכן כי חלק מהנפגעים הם אזרחים. כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי ספינות חיל הים של צה"ל הגיעו לדרום לבנון.
 
דקות לאחר הפגיעה ברכבים נורו טילי מרגמה לעבר כפר רג'ר, כשאחת המרגמות פגעה בבית בכפר, באירוע הזה אין נפגעים. ירי המרגמות לעבר החרמון והר דב נמשך דקות ארוכות הוסר החשש לחטיפה.

תקיפה של צה"ל בדרום לבנון. צילום: רויטרס

בתגובה, הגיב צה"ל בירי לעבר מספר מטרות בדרום לבנון. על פי דיווח ברשת אל ג'זירה, חייל ספרדי של יוניפי"ל נהרג בעקבות הירי של צה"ל. דובר צה"ל, תת אלוף מוטי אלמוז ציין שבצה"ל רואים בחיזבאללה אחראי. עוד אמר אלמוז: "הגבנו באש למספר מטרות וזו לא תיהייה התגובה האחרונה של צה"ל". על פי דיווחים בכלי תקשורת לבנוניים, ישנם חילופי אש בין צה"ל לחיזבאללה, צה"ל תוקף באינטנסיביות מוצבים ליד חוות שבעא.

תושבי איזור עמק החולה וגזרת הר דב דיווחו על הדי פיצוצים וקולות ירי שנשמעו סמוך לשעה 11:20. על פי דיווח ברשת "רויטרס", צה"ל ירה שמונה פגזים נורו בתגובה ופגעו בדרום לבנון, קרוב לגבול. דקות לאחר האירוע, ארגון חיזבאללה לקח אחריות על התקיפות וטען כי הוא מצפה למלחמה.


חיילים לבנונים מסתכלים על זירת ההתרחשות. צילום: רויטרס

כוחות גדולים של אנשי צבא, כוחות הביטחון ומטוסי קרב הוקפצו למקום. הקיבוצים הסמוכים לגדר הגבול עם לבנון עדיין מונחים להישאר בבתיהם סמוך למרחבים מוגנים. במועצה האיזורית גליל עליון ביקשו בצהריים מהורי תלמידי בתי הספר שלא להגיע עצמאית לבית הספר. המועצה הוציאה בעקבות המצב הבטחוני הסעות בטוחות, בתיאום עם כוחות הבטחון לכל היישובים בתחומה.
 
הכבישים מזרחית וצפונית לקרית שמונה אשר היו חסומים - נפתחו. עד עתה לא הוציאה המועצה הנחיות מיוחדות לתושבים. אתר החרמון פונה, על 300 מבקריו.


 עשן בגבול הצפון היום. צילום: רויטרס

כל הצירים המובילים המובילים לכפר רג'ר ולהר דב נסגרו לתנועה. כביש 99 מצומת הטנק נסגר גם הוא לתנועה משני הכיוונים. בשל המצב הביטחוני בצפון ובעקבות הוראות בטיחות של צה"ל, רשות הטבע והגנים סוגרת את האתרים: שמורת טבע נחל עיון, שמורות טבע בניאס (כולל מעיינות, השביל התלוי),שמורת טבע נחל דן ,שמורת טבע נחל שניר, גן לאומי מצודת נמרוד וגן לאומי חורשת טל.

ההסלמה החלה כבר אתמול: 4 רקטות שוגרו משטח בשליטת אסד בסוריה

המתיחות בגבול הצפון החריפה כבר אתמול, לאחר שבשעות הצהריים נורו ארבע רקטות משטח שבשליטת אסד בסוריה. שתי רקטות נפלו בתוך ישראל – האחת באתר החרמון והשנייה באחד היישובים. כוחות של הצבא סרקו את האזור ומצאו רקטות 107 מ"מ שנורו במכוון. המתיחות בגבול הביאה את הצבא להורות למנהלי אתר החרמון לפנות את האתר ממבקריו, וכך בתוך דקות כאלף מבקרים עזבו את האתר.  צה"ל הגיב בירי מאסיבי של 20 פגזים לעבר מקורות הירי, ודיווח אחרי דקות ספורות כי זוהתה פגיעה בצד השני.


חייל צה"ל בדרום לבנון. צילום: רויטרס
 
גם הלילה הופעלה האזעקה ברמת הגולן, ונשמעה באודם, אל-רום, בוקעתא, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי"ב, נמרוד, עין קנייא. מצה"ל נמסר כי לא אותרו נפילות בשטח ישראל. צה"ל מצדו תקף מטרות ארטילריה השייכות לצבא סוריה. 
 
ההערכות במערכת הביטחון הן כי הכוננות הגבוהה בצפון מאז החיסול המיוחס לישראל בסוריה תימשך עוד זמן רב. לצד זה בישראל לא ישלימו עם מצב בו מדינות ריבוניות כמו סוריה ולבנון יאפשרו להפעיל משטחן אירועים חמורים כדוגמא לאירוע שהתרחש אתמול בצהריים. השייח נעים קאסם, סגן מזכ"ל החיזבאללה אמר לערוץ לבנוני בתגובה לאירועים: "חיזבאללה ימשיך לקיים את ההתנגדות שלו בנחישות רבה יותר, ויוסיף לשפר את כשירותו ולהצטייד, ויהיה תמיד מוכן לצאת לכל קרב שעשוי להתרחש בעתיד".
 
שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון התייחס להתפתחויות האחרונות בגבול סוריה ולאזעקות האחרונות: "תקיפת חיל האוויר הלילה בשטח שבשליטת אסד בסוריה כלפי מטרות משטרו, היא מסר ברור שלא נסבול כל ירי לעבר שטח ישראל והפרה של ריבונותנו, ונגיב בעוצמה ובנחישות". במקביל, צה"ל החל לחפור ביישוב זרעית הממוקם ליד גבול הצפון, במטרה לבדוק האם נמצאות באזור מנהרות שנחפרו על ידי אנשי חיזבאללה או ארגוני טרור אחרים. בצה"ל מדגישים כי אין עדויות למנהרות כאלו, אולם החליטו להיענות לבקשת התושבים המודאגים.