שירות הביטחון הכללי התיר הבוקר (ראשון) לפרסום כי ב-10.1.15 נעצר על ידי ימ"ר חוף והשב"כ, מהראן יוסף חכמי ח'אלדי, תושב נצרת, ששב מזירות לחימה בסוריה ועיראק, במסגרת ארגון דאעש.



ח'אלדי (20), נעצר בעת חזרתו ארצה דרך נמל התעופה בן גוריון, והודה בחקירתו בשירות הביטחון הכללי, כי טרם יציאתו נחשף לתכנים וסרטונים באינטרנט של דאעש, מהם הושפע עמוקות. בתחילת אוקטובר 2014 הוא יצא לתורכיה, ולאחר שיצר שם קשר בפייסבוק עם פעיל של דאעש, הונחה כיצד לעבור את הגבול לסוריה, בסיועו של מבריח מטעמו של דאעש.



לאחר שחצה את הגבול, הגיע ח'אלדי לנציגות של הארגון, והועבר למחנה קליטה, שם פגש שלושה ישראלים תושבי יפיע: מחמד צאבר כנאנה, מחמד מרואן כילאני וחמזה מג'אמסה. מג'אמסה שב לאחרונה לישראל, וכרגע מצוי במעצר עד תום ההליכים, במסגרת משפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת, בו הוא מואשם בעבירות חמורות של חברות בדאעש, מגע עם סוכן חוץ, קשר לפשע, ויציאה שלא כדין למדינת אויב.



לאחר שלושה שבועות במחנה הקליטה, במהלכם עבר ח'אלדי אימוני כושר גופני, שיעורים עיוניים באמל"ח וביצע שמירות, הוא קיבל 'כתב הצבה', כיתר המגויסים במקום.



"ח'אלדי, שביקש להתנדב לשירות ביחידה מיוחדת, הוצב בעיראק בבסיס באזור פלוג'ה, שם עבר הכשרה מזורזת בתפעול אמל"ח, לאחריה נשלח להשתתף בלחימה". מהשב"כ נמסר: "ח'אלדי השתתף בחמישה קרבות באזור פלוג'ה, ובמהלך הקרב האחרון בו השתתף, במסגרתו עסק הלכה למעשה בהטמנת מטענים כנגד כוחות שיעיים, הוא נפצע קשה, ככל הנראה, במהלך תקיפה אווירת של כוחות הקואליציה. חלק מחבריו לכוח הלחימה נהרגו".



ח'אלדי פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בפלוג'ה, שנמצא בשליטת דאעש, ולאחר כשלושה שבועות של החלמה והתאוששות קיבל אשרה מיוחדת לשוב לסוריה, כדי להיפגש עם בני משפחתו.



מהשב"כ עוד נמסר כי "יציאת ערבים ישראלים לזירות לחימה כגון סוריה ועיראק, הינה תופעה מסוכנת ביותר, נוכח היותן רוויות בפעילות של גורמים עוינים למדינת ישראל, בדגש על פעילי "הג'האד העולמי". בנוסף, היוצאים עוברים שם אימונים צבאיים, נחשפים לאידאולוגיה ג'האדית קיצונית, וקיים חשש כי ינוצלו בידי גורמי הטרור שם לביצוע פעילות צבאית נגד מדינת ישראל ו/או להשגת מידע על יעדים בישראל".



במקרה זה, כמו גם במקרים של ישראלים אחרים שיצאו ללחימה בסוריה, עלה כי החשיפה של צעירים לתכנים וסרטונים של דאעש, ברשת האינטרנט, היא תופעה מסוכנת ובעלת השלכות מרחיקות לכת.



הבוקר הוגש לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום חמור כנגד ח'אלדי בעבירות של חברות ופעילות בהתאחדות בלתי חוקית, מגע עם סוכן חוץ, אימונים צבאיים, יציאה לחו"ל שלא כדין ואיסור פעולה ברכוש טרור.