מבצע צוק איתן תפס את רס״ן יונתן קורן, בעל יקב לוטם בקיבוץ לוטם, בסיום התמחות יינות בצרפת. כמפקד פלוגה בגדוד הסיור של הנחל במילואים, הוא מיהר לעלות על טיסה לארץ. ביום הנחיתה קיבל צו 8.



הוא שירת 42 יום ברציפות, ולא ראה את הבית ואת העסק. בסיום המבצע שותפו דיווח כי היקב הכניס בתקופת הלחימה 300 שקל בלבד. יונתן הגיש דרישה לפיצוי בסכום של 30 אלף שקל. אתמול הוא קיבל תשובה: תלוש וצ'ק בסך 1,200 שקל, שמהם נוכתה העברה למס הכנסה. הסכום הסופי, מהקרן לפיצוי משרתי מילואים: 920 שקל.



"אני אפילו לא יודע מאיפה להתחיל לתאר את הבושה", אמר אתמול קורן, "והכי עצוב זה שאם עכשיו מתקשרים אלי וקוראים לי למילואים - אני מתייצב. הייתי שעה אחת בבית, לקחתי מדים וירדתי לעזה. מ"פ בגדס"ר נחל עוזב הכל ומצטרף לחבר'ה".



בסוף חודש אוקטובר הודיע צה"ל על הפעלת הקרן לפיצוי משרתי המילואים העצמאיים בצוק איתן. המטרה הייתה, לפי גורם בצה"ל, "להוקיר את המשרתים".





התלוש שקיבל יונתן מצבא. צילום: באדיבות המשפחה


בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הקרן הוקמה על בסיס החלטת ממשלה והיא מתוקצבת בסכום של 30 מיליון שקל. "מטרת הקרן היא לפצות חיילי מילואים שלחמו במבצע ונפגעו כלכלית כתוצאה מכך", הסביר אל"מ סמי הולצקן, ראש אגף מופ"ת, האמון על התשלומים מטעם הצבא, בשיחה עם כתבים צבאיים. לדבריו, כל פונה יזכה למענה לפי הפגיעה שחווה. "החל ממישהו שקנה כרטיס טיסה לחו"ל, גויס בצו 8 וכספו לא הוחזר לו, ועד עצמאי שהכנסותיו נפגעו כתוצאה מהשתתפותו בלחימה", הוא פירט.



הפער בין ההבטחות למציאות, על פי מילואימניקים נוספים, הוא רב עד בלתי נסבל. "התחושה היא שאנחנו אוכלוסייה שלא מתוגמלת כראוי" אומר קורן בתסכול, "החליטו להקים קרן למילואימניקים עצמאיים, דיברו על 30 מיליון שקל. יש לי חבר שקיבל פיצוי של 400 שקל וחבר נוסף שקיבל תלוש עם שורה תחתונה של 80 שקל, וגם מזה לקחו לו 25% מס הכנסה. אני הפסדתי יותר מ־30 אלף שקל וקיבלתי בסוף, בנטו, 920 שקל". סכום זה לא כולל החזרי רכב וטלפון שלהם הוא זכאי כמפקד פלוגה.



אל"מ הולצקן התגאה בשיחה עם הכתבים כי קרן הפיצוי נבנתה כך שההליך לא יכלול ביורוקרטיה רבה ויהיה נגיש לכל פונה. "מי שהחליט לתת את הפיצוי זו המדינה" מסכם קורן, "אם לתת, אז כמו שצריך. זה מבזה, מעליב ופוגע. עשיתי חשבון מה שווים 920 שקל במשך 42 ימי מילואים. יצא לי מנה פלאפל ושתייה ליום".



מדובר צה"ל נמסר: "קרן הפיצוי נוסדה כמנגנון עבור משרתי המילואים וכאות הערכה לפועלם במבצע צוק איתן ובכלל. סכום הפיצוי מחושב באמצעות נוסחה על בסיס נתונים שצה"ל מקבל מהפונה וחתומים על ידי רואה חשבון. לצערנו, עקב השבתת מערכות המחשוב, לא היה ניתן לבדוק את המקרה הספציפי. הנושא ייבדק בשנית, ואם הייתה טעות היא תתוקן בהתאם".