הרמטכ״ל, רא״ל בני גנץ, התעורר הבוקר (ראשון) ליממה האחרונה שלו כמפקד צה״ל. עד מחר בשעה 13:00 הוא עדיין יכהן כראש המטה הכללי, והחל משעה זו ייכנס באופן רשמי לתפקידו אלוף גדי איזנקוט, שיועלה ביום שני לדרגת רא״ל ויקבל את הפיקוד על הצבא.


את היממה האחרונה שלו בתפקיד פתח גנץ בבסיס בית ליד, בחטיבת הצנחנים שבה צמח, חטיבה 35. לרמטכ"ל צפויות לא מעט הפתעות מרגשות במהלך הביקור, שכוללות מסע בזמן לימיו כמפקד החטיבה, אחד התפקידים המובילים והמשמעותיים בקריירה הארוכה שלו בצה"ל.

לאחר מכן יעשה הרמטכ"ל את דרכו להיכל הספורט "הדרייב אין" בתל אביב, שם יתקיים ערב הפרידה הרשמי שלו מהצבא. לאירוע המושקע הוזמנה הצמרת הביטחונית של מדינת ישראל.


יש לציין כי גנץ הסכים לקיים את האירוע הנוצץ בתנאי שרוב הקהל יהיה משפחות שכולות ונכי צה"ל. לכן יגיעו לאירוע משפחות שכולות רבות: משפחות של לוחמים שלצדם לחם במלחמות צה"ל, משפחות חללים מאסון בית ליד, משפחות של לוחמים שנהרגו במבצעים ובמלחמות ישראל בימיו כמפקד בכיר, ומשפחות שכולות ממבצע צוק איתן בקיץ האחרון. בערב יצטרפו לאירוע הרשמי גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון. 

כאמור, ביום שני ייפרד גנץ מצה"ל ויצא לחופשת שחרור ארוכה. בבוקר יעלה הרמטכ"ל בלוויית מחליפו לירושלים להעניק את דרגות הרב אלוף לגדי איזנקוט, לצד המטכ"ל של צה"ל. לאחר מכן יצאו השניים לכותל המערבי, ומשם לבית הנשיא לארוחת צהריים משותפת, ולאחריה יגיעו לטקס הרשמי והאחרון בקריה בתל אביב. לאחר צילום משותף של הרמטכ"ל הנכנס עם המטכ"ל היוצא, יתכנס בפעם הראשונה המטכ"ל לישיבת פורום ללא גנץ, ישיבה שאותה ינהל איזנקוט.

"צוק איתן - סיפור הצלחה"

את השבת האחרונה העביר גנץ לצד בני משפחתו, לאחר כמה סופי שבוע מתוחים בעקבות המצב בצפון, שבהם הדבר לא התאפשר. ביום שישי העניק גנץ ראיונות פרידה בערוצי הטלוויזיה. בין היתר התייחס גנץ למבצע בקיץ האחרון ולהתנהלות הדרג המדיני במהלכו ולאחריו.

"כדי לסדר את המזרח התיכון צריך יותר מאשר רמטכ"ל", אמר גנץ לרוני דניאל בראיון בערוץ 2, "אבל כן צריך להבטיח שאנחנו מוכנים כמו שצריך, ובצניעות הראויה אני חושב שהצבא מוכן. צוק איתן זה סיפור הצלחה בעיני". על המציאות הנפיצה בגבול הצפון אמר גנץ: "אין לי ספק שנצטרך עוד מהלך בגזרה הצפונית".

גנץ נזהר מאוד מלבקר את הדרג המדיני, אולם ניכר כי הוא מסיים את דרכו בצבא כשיש בו רגשי טינה שלא ניתן להם ביטוי. "מישהו ציפה שלא תהיה התעצמות חוזרת (של חמאס - נ״א)?״ שאל גנץ רטורית, והשיב: "אם נכבוש את ציר פילדלפי, נשב שם 22 שנים. מאה אחוז, לא תהיה התעצמות. הייתה אופציה כזאת, והיא הונחה בפני מקבלי ההחלטות, והדברים התקבלו בשום שכל, לטעמי. כל השאר - קשקוש״.

גנץ התייחס גם להתבטאויות שדלפו מתוך ישיבות הקבינט במהלך הלחימה, שבהן השמיעו בכירים ביקורת נגדו ונגד שאר צמרת הפיקוד על כך שצה״ל לא עדכן את הדרג המדיני בהיקף איום המנהרות, וגילה כי אותם גורמים ידעו על המנהרות וחלקם אף הלכו בתוכן.

לדבריו, הטענות הן ״סתם ניסיון להשיג הישגים שמחוברים לאמירות שלא מחוברות למציאות ושלא מחוברות לעמדות, כפי שהושמעו בזמן אמיתי״.