מחר בבוקר, כשאלוף גדי אייזנקוט יצא מביתו בהרצליה ויעשה את הדרך עד לקריה בתל אביב לקומה ה-14, הוא בוודאי יביט לאחור וייזכר בתחנות חייו בצה״ל, הגוף שאותו הוא משרת כבר מעל 35 שנה. עד שעות הערב הוא צפוי להיכנס ללשכת הרמטכ״ל כמפקד צבא ההגנה לישראל. אחרי הטקסים והברכות יחל אייזנקוט לפקד על הארגון הגדול ביותר בישראל, שאחראי לביטחון המדינה ואזרחיה, ועל כתפיו לא רק דרגת רב-אלוף, אלא גם אחריות כבדה ומשימות לא פשוטות. מה האתגרים שיעמדו בפני המצביא הנכנס לתפקיד?

הרמטכ״ל הבא ייאלץ להתמודד, בין היתר, מול ארגונים; בשונה מהרמטכ״לים שלפניו, שהתמודדו בעיקר מול מדינות. כיום הארגונים מאתגרים את צה״ל כדי שהצבא ייכנס לשט-חם - זה המקום הבטוח שלהם, ושם הם במוכנות הטובה ביותר. כמו כן, אחרי צוק איתן יצטרך אייזנקוט להכין את צה״ל לנצח מלחמות בפרקי זמן קצרים - אתגר לא פשוט אך הכרחי נוכח התעצמות האיומים על מדינת ישראל.

1. איום מכל החזיתות
 
לאייזנקוט (54) מחכה על השולחן הערכת מצב מודיעינית הכוללת איומים מכל החזיתות. בדרום, חמאס מורתע אך מצוי במצוקה קשה. רחוב זועם, לא משוקם ולא רואה את האופק. הנפיצות באזור גבוהה מאוד. חמאס עדיין מחזיק ארסנל טילים, בעיקר קצרי טווח, שמאיימים על הדרום, והוא נכון להשתמש בהם בתקופה הקרובה. מדובר בזירה לא פשוטה כשגם אייזנ-קוט מבין, כמו קודמו בתפקיד, שלחלק המדיני יש השפעה גדולה מאוד על איך, ובעיקר מתי, תיפתח מדרום חזית נוספת. אייזנקוט יודע גם שצוק איתן, אפקטיבי ככל שיהיה, לא הרתיע את חמאס כמו שמלחמת לבנון השנייה הרתיעה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. כבר בימים אלה נערכים בצה״ל לעימות קשה ואלים, בעיקר כי מטרות חיל האוויר הצטמצמו באופן משמעותי, ומתוך הבנה כי טיפול שורש בעזה יכול להיעשות רק דרך הקרקע.

את גזרת הצפון אייזנקוט מכיר היטב. במשך חמש שנים בתפקיד אלוף פיקוד הצפון אחרי מלחמת לבנון השנייה הוא למד את הגזרה. אולם אחרי צוק איתן ואחרי שחיזבאללה נכנס עמוק לבוץ הסורי, נדרש הרמטכ״ל להכין את הצבא לעימות אגרסיבי, אולי הקשה מכל העימותים שידעה המדינה מיום קבלת העצמאות.

עזה אחרי צוק איתן. צילום: פלאש 90
 
אם תפרוץ, מלחמת לבנון השלישית צפויה להיות קשה מאוד לכל הצדדים, גם לעורף, שם מנסים היום לתרגם את ההצלחה הגדולה במוכנות לעימות בדרום גם לגזרת הצפון. עם זאת, כבר עכשיו ברור כי המערכה הבאה עלולה להיות לא פשוטה. התקרית האחרונה בצפון הוכיחה למערכת הביטחון וגם לדרג המדיני עד כמה נסראללה ערוך ומוכן לעימות הבא, כשיש לו אחיזה טובה מאוד בשטח, גם בגזרת גבול ישראל-לבנון, והוא מחזק את אחיזתו בגבול ישראל-סוריה.
העימות האחרון היטיב עם נסראללה, שקיבל אור ירוק מאיראן לחזק עוד יותר את מעמדו בגבול בסוריה, ובשבוע שעבר כבר ראינו סימנים ראשונים לעימות סמוך לגבול בין צבא סוריה, בשיתוף עם חיזבאללה, ובין המורדים. איראן שואפת לאחיזה בגבול, דבר שיספק לאייזנקוט אתגר נוסף ולא פשוט - אך בהחלט אפשרי להתמודדות.
הגזרה הסורית נמצאת בשליטה מוחלטת של צה״ל. הקמת אוגדה 210 על הגבול עם הסורים, בפיקודו של תת-אלוף אופק בוכריס, הייתה ההחלטה הכי נבונה של הרמטכ״ל היוצא בני גנץ. גם הצבתו של תת-אלוף אופק בוכריס כמפקד האוגדה הייתה החלטה מבריקה שתשליך לטובה על האזור לאורך שנים רבות, לאחר שבוכריס הכין אוגדה שמכירה את רצועת הגבול כמו את כף ידו.

2. הגזרה הכי רותחת

אחד האתגרים הגדולים של הרמטכ״ל הנכנס טמון בגזרת אירש (אזור יהודה ושומרון), עם רשות פלסטינית שנמצאת בקריסה מוחלטת ולחצים כבדים שמפעיל חמאם בגזרה, לשם הוא מעביר כסף רב ובונה תשתיות. רק בעשרת הימים האחרונים אספו צה״ל והשב״ב מאות אלפי שקלים מאיו״ש -כספי חמאס. הקפאת הכספים הגדילה את הנפיצות באזור, ובתוך שבועות אחדים עד חודשים בר דדים עלולה הגזרה להתפוצץ לנו בפרצוף. כבר היום עוקרים הפלסטינים כספומטים, בחסות המשטרה הפלסטינית, ובוזזים כל דבר שיש בו קצת מזומנים כדי לשרוד. אבו מאזן הופך אט־אט ללא רלוונטי, והיורשים מחכים בפינה להפילו.
 
חודש אפריל עלול להפוך לחודש הקריטי ביותר בעקבות הבחירות בישראל, המהלכים בהאג, המצוקה הכלכלית והעובדה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו צפוי להעביר כסף לטובת הרשות עד אחרי הבחירות. בצה״ל מבינים זאת היטב, ומתריעים, אולם ההתרעות נופלות על אוזניים ערלות.

3. גבול לא שקט
 
בגזרת מצרים יצטרך הרמטכ״ל הנכנס להמשיך את שיתוף הפעולה הביטחוני, שכיום נראה טוב יותר מאי פעם. שני ארגונים מחכים לנו מעבר לגבול - דאע׳׳ש ואל־קאעידה. מצרים אומנם נלחמת בהם ומחזקת את הביטחון, אבל לא מן הנמנע שהגבול המצרי יעסיק לא מעט את צה״ל בשנים הקרובות, מה גם שהשלטון במצרים עלול בכל רגע נתון להתהפך.
 
ההפיכה במצרים בעקבות אירועי ״האביב הערבי״ גרמה נזק רב, וההפיכה השנייה תיקנה במעט. האחים המוסלמים, המהווים סכנה קיומית, הם האחראים העיקריים לחימוש חמאס ערב צוק איתן. נשיא מצרים גנרל עבד אל־פתאח א־סיסי הצליח למתן את האזור, והצבא המצרי מנסה לאכוף את הריבונות בסיני, אך שקט כנראה לא ישרור שם בתקופה הקרובה.

4. הצבא צועד על חייליו
 
בשנתיים האחרונות שימש גדי אייזנקוט כסגן הרמטכ״ל. בניגוד לימיו בפיקוד הצפון, שם הטביע חותם ברור בחיזוק הגזרה, בתפקידו כסגן הרמטכ״ל לא רשם אייזנקוט הישגים על שמו. האימונים קוצצו, האתגרים התגברו, והתקציב לא גדל בהתאם. 4,000 אנשי קבע קיבלו מכתבי פיטורים, ו־2,000 מהם כבר חותמים אבטלה. בזמן שאזרחים עובדי צה״ל זכו לקבל את התוספות על פי ההסכמים בחסות ועד שיש להם, אנשי הקבע לא זוכים לכיבוד הסכמי השכר שלהם מול הארגון זה חמש שנים.
 
אייזנקוט יצטרך למצוא נוסחת קסם כדי להשאיר בצבא את הסרנים ואת רבי-הסרנים שכבר פוזלים לעבר האזרחות. מי שכן הצליחו לקדם את רווחתם בתקופה זו הם חיילי החובה, שבין היתר שכרם עלה לאחרונה ב־25%.
 
כמו כן, אייזנקוט יצטרך בקרוב להוביל מהלך של הצערת הצבא, קיצור משך הזמן הנדרש לתפקיד המג״ד, החזרת גיל הפרישה לגיל המקורי בהתאם להמלצות המתגבשות על שולחנו של ראש אכ״א האלוף חגי טופו־ לנסקי, ויצירת אופק שירות איכותי ללוחמי צה״ל כדי להחזיר אותם למסלול השירות.



הפגנת גמלאי צה"ל, 2011. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

5. מחכים לתוכנית אב
 
הרבה מאוד ארגונים בארץ יכולים ללמוד מצה״ל איך לנהל גוף רב-עוצמה ורב-השפעה. אלא שכבר ארבע שנים צה״ל אינו מצליח להכין תוכנית עבודה רב-שנתית בשל היעדר תוכנית תקציבית רב-שנתית. ביום שאחרי הבחירות יצטרך אייזנקוט להציב את הדרישה הזו מול שר הביטחון החדש כראשונה במעלה. צבא שלא יודע כמה פצצות יש לו במחסנים, כמה ימי אימונים הוא יכול לתכנן בגרף השנתי שלו או כמה כוחות מילואים יוכל לזמן במהלך השנה הוא צבא שלא יכול להתכונן היטב למלחמה הבאה. אגב, משימת כתיבת התוכנית הרב-שנתית הוטלה בשנתיים האחרונות על אייזנקוט עצמו, ולאחרונה הוא העביר אותה למחליפו האלוף יאיר גולן.

6. עימות בצמרת
 
בצה״ל אוהבים לשמור על מרחק מהקלחת הפוליטית, ובצדק. אלא שאייזנקוט, שנבחר לתפקיד על ידי שר הביטחון משה בוגי יעלון ואושר על ידי ראש הממשלה בנימין נת-ניהו, עלול למצוא את עצמו כבר בקרוב עם שני בוסים אחרים. לפי גורמים בקומה ה־14 בקריה, לאייזנקוט יש כבר מכתב מוכן להניח על שולחנו של שר הביטחון הבא - אם בצורה כזו או אחרת יואב גלנט והוא יצטרכו לעבוד יחד. זה יכול לקרות בתרחיש שבו משה כח־ לון גורף מספר דו-ספרתי של מנדטים ומכריע את זהותו של ראש הממשלה תוך שהוא דורש את גלנט כשר ביטחון. כך או כך, כחלון צפוי לקחת חלק בממשלה הבאה, וסביר מאוד להניח שידרוש מושבים בקבינט, אחד מהם לאיש הביטחון שלו גלנט. על מערכת היחסים בין השניים נכתב ונאמר רבות, נסו רק לדמיין איך תיראה ישיבת עבודה ביניהם. נתניהו מעריך את גלנט מאוד ואף שאף למנותו לתפקיד הרמטכ״ל - מה שלא צלח. אם נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא, גלנט צפוי לחזור לקריה בדלת האחורית. איך זה יעבור? ימים יגידו.