עידן חדש בצה"ל: רב אלוף גדי איזנקוט מונה לרמטכ"ל ה-21 של צה"ל והחליף את בני גנץ, שמסיים 38 שנות שירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ענדו דרגות רב אלוף על כתפיו של איזנקוט.



ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס: "רמטכ"ל בא והולך, וצה"ל ממשיך. על פי המסורת ועל ידי מרץ הראשונים של זה שבא". לרמטכ"ל היוצא אמר נתניהו: "בני, אתה מסיים 38 שנים של שירות למען המדינה. בשמי ובשם ממשלת ישראל ואזרחיה, אני מודה לך על תרומתך לביטחון ישראל. 

"עבדנו ביחד, אני, אתה ושר הביטחון במשך אינספור שעות בארבע השנים האחרונות, להתמודד עם אתגרים שאיימו על קיומנו ואזרחנו, ראיתי את הרצינות שלך, את האנושיות שלך, את היושר שלך. ראיתי אותך ברגעים קשים, ראיתי אותך בשעות של שכול ויגון ובימים של התרוממות רוח וגאווה. תמיד היית בן אדם. תמיד היית מחויב לעניין. על כך דנו הרבה - מה הדבר החשוב, מה הדבר הנכון למען ביטחון ישראל. דנו בזה, החלטנו בזה ואז ביצעת את מה שהחלטנו. תמיד בדיון אמיתי ונוקב ובדרך כלל נשאר בדלתיים סגורות. שם ראיתי אותך כקצין וג'נטלמן, ראיתי אותך כלוחם ואדם. אתה נמצא בליבה של העשייה הבטחונית והבנת שתפקדיך איננו כמו של צבא אחר, אלא נושאים על כתפינו את האחריות ללא עוד. אנחנו צריכים לקיים את חומת ישראל שמקיימת את ישראל". 
לאיזנקוט אמר: "הוריך, שעלו ארצה, הקימו כאן משפחה ובנו בית. הוריך חינכו אותך לערכי נתינה ותרומה. הצטרפת לגולני וגיבשת שם את הערכים של היחידה. עד היום אתה נושא את הכומתה שלך החומה. אתה לוקח את אחד האתגרים המורכבים ביותר שאזרח ישראלי יכול לעשות. מי כמוך שמכיר את האחריות, יודע כמה התפקיד הזה טומן בתוכו".

"אזרחי ישראל ועיניהם נשואות אליך ביחד עם עשרות אלפי אימהות ואבות שמבקשים ממך שמור על ביטחון המדינה ושמור על חיי בננו. כל חייל הוא יקר, אנחנו מאבדים את היקר מכל מעת לעת, אבל המשימה היא להשיג את המטרה במינימום חיי אדם. המשימה קודמת - במינימום מחיר. אתה מצביא גדול, אני נותן לך צ'ק חתום - לא יהיה לך יום אחד של חסד". 
נתניהו גם הזהיר מהתחמשותה של איראן ואמר: "המזרח התיכון מתפרק, בתוך החלל הזה משתוללת אימפריה - איראן. היא כבשה ארבע בירות, היא שועטת לנשק גרעיני, היא מנסה לתפוס אותנו בלבנון, עזה ובגולן, שם נמצאים למעלה מ-2000 לוחמי חיזבאללה בפיקוד איראן, זאת שמכריזה על כך שהיא רוצה להשמיד את מדינת ישראל, ביחד עם ארגוני הטרור. זהו עולם אחר. ארבע השנים הבאות יהיו קשות עוד יותר מארבע השנים שעברנו".
"אנחנו נזדקק לכל כלי וכל אדם, כי במזרח התיכון אין רחמים לחלשים, רק החזקים שורדים. צה"ל איתן ברוחו, בטוח בכוחו. אנחנו עם הנשק האולטימטיבי, כוח הרצון הלאומי של עם עתיק שנלחם על ארצו המתחדשת. צריך לשים לב לאויבים שלא קופאים על שמריהם. עם כל המשאבים שהמדינה חייבת לתת, המפתח לניצחוננו הוא איכות בנינו". 
"ביום חג זה, עם ישראל מברך אותך ומאחל שתביא לנו את השילוב המנצח. אין לי ספק שנחישות ישרתו אותך ואותנו בהתמודדות עם האתגרים הגדולים שלפנינו. עם ישראל סומך עליך".

איזנקוט: "רק צבא חזק מוכן ונחוש ימלא את ייעודו - להגן ולנצח, להרחיק אויב

איזנקוט אמר בטקס: "בתחושת אחריות גדולה אני ניצב מולכם, מוכן לפקד על צה"ל ולשמור על ביטחון המדינה. אני מודה לכם על האמון שנתתם בי. אנו בעיצומה של תקופה מרובת אתגרים, המזרח התיכון משנה פניו לבלי הכר. אתגרי השעה מחייבים אותנו לפעול בנחישות ובשיקול דעת, צה"ל בפיקודי יעמיד את החזון הערכי בראש סדר העדיפויות, כדי שנוכל להפעיל את העוצמה הנדרשת של מדינת ישראל. רק צבא חזק מוכן ונחוש ימלא את ייעודו - להגן ולנצח, להרחיק אויב".



איזנקוט הוסיף כי ייחודו של צה"ל באיכות אנשיו. "צבא הגנה לישראל הוא צבא העם. משימת הביטחון וההגנה גובה מחיר כבד. נמשיך לפעול למען השבת הנעדרים ומחזק מכאן את חיילנו הפצועים".



הרמטכ"ל הודה לקודמו בתפקיד על 38 שנות שירות: "בני, בכל שנותייך עמד ביטחון ישראל לנגד עיניך. בכל תפקיד פעלת באחריות מעוררת הערכה. תודה לך על השותפות לדרך".



"מכובדי, זה 37 שנים אני משרת כלוחם ומפקד. הינחו אותי ערכי האדם והארץ. אני מתחייב לפקד על צבא הגנה לישראל מתוך יראת קודש לביטחון המדינה. מפקדי צה"ל וחייליו, אני מאמין בכם ומשוכנע שנעמוד באתגרים שמחכים לנו".




הרמטכ"ל הנכנס והיוצא בתפילה בכותל לאחר הטקס. צילום: דובר צה"ל



יעלון: "גדי, תעמוד בפני אתגרים קשים - אני בטוח שתדע להתמודד איתם"



שר הביטחון יעלון אמר בטקס כי לישראל יש צורך במפקד מחויב למדינתו ולעמו. "צבא הגנה לישראל מחליף היום פיקוד, הן המפקד היוצא והן הנכנס, מהווים בעייני אות ומופת לדמות הרמטכ"ל". 
"בני", פנה יעלון לרמטכ"ל היוצא, "אתה מסיים היום את השירות לביצור מדינת ישראל. ביצעת את התפקידים הקשים, תמיד היית שם, פעלת בשיקול דעת, אך לא זנחת את הערכים המשלימים בך. למדת מאורי ארליך מפקדך, איך להיות מפקד ואדם. אתה תבנית נוף מולדתך. הגעת לאן שהגעת בזכות החינוך שקיבלת. בטוח שבכל החלטה שקיבלת, הם היו שם איתך".
"המזרח התיכון גועש, ארגוני טרור חסרי מעצורים נמצאים בגבולות וישנם אתגרים רבים. בני, הקפדת להביע את דעתך גם נגד הדרג המדיני, ודגלת בחופש מחשבה - משמעת פעולה. היית זה שתחת הנהגתו ביצע צה"ל שינויים חסרי תקדים שקשורים למציאות. כשר ביטחון ידעתי שיש על מי לסמוך ועשית זאת בצורה מעוררת כבוד", הוסיך שר הביטחון.
לרמטכ"ל הנכנס אמר יעלון: "גדי, בסוף היום, לאחר כל הטקסים, תחוש את האחריות שעל כתפייך. יהיו לך אתגרים גדולים ואני בטוח שתדע להתמודד איתם. האתגרים ימשיכו להתעצם, אויבינו ימשיכו לנסות ולהוציא לפועל פעולות טרור קטלניות, צה"ל יתעצם ויתחזק. מי כמוך מכיר את הצבא, בייחוד את האנשים שמשרתים בו. את היכולת להתקדם, לכבוש פסגה ולהמשיך ולהתקדם לפסגה הבא ולאפשר לישראל לשמוח".
"אתה מגדלור ערכי, איש ישר ערך, נחוש להביס כל אויב. עליך להמשיך ולהיות כמו שאתה, להביע את דעותייך ולא להתפשר - פשוט תהיה גדי איזנקוט. מי שירצה ללכת לשלום איתנו, ידו לא תיוותר באוויר, אבל לשם כך, צריך מישהו שירצה בכך. אני מבקש להודות למשפחות שלכם".
"בני וגדי, אזרחי ישראל סומכים עליכם היום. מודים לבני על השנים הארוכות ובתפילה לעברך גדי, שתצליח בתפקידך. תודה בני, בהצלחה גדי", סיים השר את דבריו.

גנץ: "דרשנו מלוחמינו את הנועז ביותר, וגם קיבלנו"

הרמטכ"ל היוצא, בני גנץ, אמר בטקס: "'אם אנחנו אנשי ההתיישבות לא נלך לביטחון, מי יילך?' כך אמר לי אבי כשהייתי צעיר. השנים חלפו, וכך לפני ארבע שנים בדיוק, עמדתי כאן בהתרגשות גדולה וקיבלתי עליי את הפיקוד על צה"ל. אלה היו רגעים של ציפייה גדולה".



"דווקא בימים בהם מוצא אדם במילים של אחר: אני רוצה להוסיף שניים לעשרת הדיברות. ה-11 - לא תשתנה, והדיבר ה-12 - תשתנה. אכן, שני הדיברות האלו הינחו אותנו בארבע השנים האחרונות. ארבע שנים של תמורות ומענה. השכונה שלנו לא הפכה פשוטה יותר, גם לא לצבא הטוב מכולם. השתנינו מול התמורות הפנימיות והחיצוניות. מדינת ישראל שינתה פנים וגם אנחנו עשינו את זה בדרך ובאופן הראוי ביותר. לצד זאת, לא השתנינו בפן החשוב ביותר. לא השתנינו בכל הנוגע לערכינו ואנשינו. המשכנו להציב בכל הכוח את האנשים הטובים ביותר, לדרוש מלוחמינו את השירות הנועז ביותר וגם קיימנו".



למחליפו, אמר גנץ: "אני מוסר לך, גדי חברי, צבא מתקדם. היום, שתחלוף אתה, הרמטכ"ל, על פני משמר הכבוד, דע כי מאחוריך צבא מקצועי, גמיש ומוכן למשימה.  צה"ל ימשיך להיות צבא העם. לשם כך, ימשיך צה"ל ויהיה הראשון לפגוש את האתגר החברתי".



"אתגרי השעה, אויבים מרים איתם אנו חולקים גדר ונוף, יהיו שיגרת פעילותינו המבצעת. חשוב שנדע במקביל להושיט ידינו לבעלי ברית ושתהיה לנו היכולת להבטיח כי לא לבד נשכון. בכל אתגר שיש, מקרוב או מרחוק, יובילו אותנו טובי המפקדים. 



בסיום דבריו הודה גנץ  להנהגה לבנימין נתניהו, אהוד ברק ויעלון. "תודה לכם, גם כשלא ראינו עין בעין. חבריי למטה הכללי, זאת היתה זכות גדולה. לכם בני המשפחות השכולות, שיש לכם תעצומות נפש להמשיך. ולכם, משפחות נעדרי צה"ל - לא נחדול מהמאבק להשיב את הבנים לגבולם. זוהי אחריותנו כמדינה. נמשיך לתמוך וללוות את חיינו".