באחת התמונות המפורסמות בהיסטוריה של מבצעי צה״ל, רואים את הג׳יפים של לוחמי סיירת מטכ״ל יוצאים מלוע מטוסי ההרקולס בשדה התעופה באנטבה, בדרך לשחרור בני הערובה הישראלים. בסוף השבוע סיימו בחטיבת הצנחנים סדרה של אימונים, שאחד מהם דימה תסריט דומה: נחיתה של מטוס תובלה בלב מדינה עוינת, כשבבטן המטוס לוחמים רבים בכלים ממונעים.


האימון, שהיה שיתוף פעולה בין טייסת ה׳׳פילים" (סופר הרקולס שמשון) של חיל האוויר לבין גדוד הסיור של הצנחנים ואחת מסיירות החטיבה, נועד לדמות תרחיש של נחיתה במדינת אויב במרחק רב מישראל, הוצאת לוחמים על כלי רכב וביצוע משימה מבצעית.

״תרגלנו את הפריקה מהמטוס ובדקנו כשירות לתרחיש שכזה, כולל נחיתה בשטח אויב״, סיפר רס״ן ישי רוזיליו, מפקד מגמת הכשרות בגדוד הסיור של הצנחנים, ״אימון כזה מקצר טווחים בזמן אמת, מספק לנו היכרות עם אמצעי הלחימה ועם תנאי השטח״.


האימון נערך בשעת לילה מאוחרת תחת איפול כבד. רס״ן רוזיליו הוסיף: ״המטרה הייתה לחזק את הטייסת לקראת פעולה עתידית. במהלך התרגול קיימנו יום עיון מיוחד. מפקדי הפלוגה שלנו אירחו את צוותי האוויר לאימון בנוהל קרב ואחר כך אנחנו התארחנו אצלם בטייסת לראות את התעסוקה שלהם. השיא היה הטיסה בלב השמשון עם כלים, כשהפיקוד טס בתא הטייס והטייסים יורדים אחר כך לשטח אלינו״.
אימון מהסוג הזה נחשב לחריג, ובמורשת הקרב בצה״ל לא נרשמה שנים רבות פעולה מבצעית מהסוג הזה. אולם, התרגיל נערך על רקע התגברות האיומים בכל הגזרות וגם כאיתות לעולם הערבי שמרבה לפזר איומים לעבר ישראל. ״אין ספק שצריך להתאמן גם לקראת זמנים בהם נידרש לפעול מחוץ לגבולות ישראל, בין אם זה במלחמה ובין אם זה במבצע מיוחד״, סיכם רוזיליו.