בצה"ל הוחלט היום (חמישי) לעצור את הפעלת הכלבים, זאת בעקבות הסרטון בו נראו חיילים משסים שני כלבים בנער פלסטיני. מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל תמיר ידעי, הנחה, כחלק מהפקת הלקחים של התחקיר שביצע, לעצור את הפעלת הכלבים עד ללימוד חוזר של ההוראה המקצועית, ולהוריד פקודה לשטח לפיה הפעלת כלבים תתבצע באישור דרג מפקד חטיבה בלבד. עוד הנחה תא"ל ידעי כי הלוחמים שכשלו ערכית באירוע יטופלו משמעתית.



תא"ל ידעי הציג למפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, את התחקיר על האירוע בו הופעל כלב תקיפה על הנער חמזה אבו היישם בן ה-16, בחודש דצמבר בבית אומר. אירוע שהתרחש במהלך מארב לסיכול טרור, כחלק מפעולות ההגנה על הישוב כרמי צור.



מתחקיר מפקד האוגדה עולה כי במהלך ביצוע פעילות מבצעית במטרה לעצור זורקי בקבוקי תבערה ומשחיתי גדר סביב הישוב כרמי צור, וכחלק ממערך ההגנה שנפרס בגזרה זו הופעלו כלבים כנגד זורקי אבנים ומפרי סדר בניגוד למשימה שהוגדרה על ידי מפקד החטיבה, ושלשמה יועדה פעילות זו. "מפקד האוגדה ציין כי הטעות בהפעלת הכלבים נעוצה במעבר בין התכנון המקורי לבין ההתפתחות בשטח", נמסר מצה"ל.



בדבריו ציין מפקד האוגדה תא"ל ידעי כי מדובר באירוע חמור של הפעלת כלבים "המעידה על רמה מקצועית נמוכה, תרגום לא נכון ולא מספק של פוטנציאל הנזק לכדי פעולה אפקטיבית של מפקדים, ובהתנהגות ערכית לא ראויה". 



בסרטון נראים שני חיילי צה"ל משסים שני כלבי תקיפה בנער חמזה אבו היישם בן ה-16 לאחר שכבר הצליחו להשתלט עליו. הנער שזועק מכאבים קיבל טיפול במקום ופונה לטיפול רפואי כמו כן הוא נעצר ונשפט על יידוי האבנים.



למרות האירוע הקשה ציין מפקד האוגדה תא"ל ידעי את החשיבות בהמשך המאבק היומיומי לסיכול הטרור במרחב יהודה ושומרון והדגיש כי הפעלת כלבים על פי הפקודות ותחת המגבלות הקיימות נחוצה לביצוע המשימה ועשויה לחסוך בפגיעה בחיי אדם.



דובר צה"ל מבקש להדגיש כי חקירת מצ״ח שנפתחה בנושא מתנהלת בימים אלו.