ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עומד בימים האחרונים מאחורי מבצע ביטחוני, שנועד להרגיע את השטח מחשש להתלקחות או פיגוע משמעותי שיצא מן הגדה. 



כבר הלילה (שני) יצאה הרשות הפלסטינית למבצע מעצרים נרחב. עשרו פעילי חמאס שתיכננו להוציא פיגועים בשבוע הקרוב, נעצרו. גורם ביטחוני אמר ל״מעריב־השבוע״ כי ״ניתן לראות בשטח את הלחץ הגדול המופעל על אנשיו של אבו מאזן בשטח, במטרה להרגיע את הרחוב לאחר תקופה ארוכה מאוד של הסתה״. 



הגורם מדגיש כי ההסתה עדיין קיימת, אולם לצד זה רואים באופן ברור את הפעולות לסיכול פיגועים, ובכלל זה שורה של מעצרים. הגורם הביטחוני לא מצביע על הסיבה, אולם קשה להתנתק מן העובדה כי בעוד שמונה ימים הולכת ישראל לבחירות.



מצד אחד, באופן פומבי מצהיר אבו מאזן כי הבחירות אינן מעניינות אותו, אך מצד שני ההערכה במערכת הביטחון היא כי ההנהגה הפלסטינית מקווה לשינוי פוליטי בישראל ומעריכה כי לאחר הבחירות תחדש ישראל את הזרמת כספי המסים אותם היא גובה עבור הרשות, ושהוקפאו לאחרונה.
 
"בכל הזדמנות אחרת, הקפאת כספים לפרק זמן כל כך ארוך הייתה גוררת אותנו לעימות" מדגיש הגורם. "הפעם זה שונה, וצריך להבין שבגדה עוקבים מקרוב אחר מה שקורה בארץ", הסביר.
בתוך כך, בצה"ל ממשיכים להתכונן ליום שאחרי הבחירות בישראל. בלי קשר להליך הדמוקרטי, בפיקוד המרכז סימנו את סוף החודש כיעד להגעה למוכנות מלאה, מול תרחישים של עימותים בגדה. בסיום התרגיל המטכ׳׳לי בשבוע שעבר אמר גורם בכיר בצה"ל כי רוב התרחישים שתורגלו סומנו בהצלחה והשאר בטיפול.
 
אין אינטרס לכאוס

וכך, עם עין אחת לתוצאות הבחירות ועין שנייה להתנהגות ברחוב, הפלסטינים מרגיעים את השטח. על אף שאין גורם ביטחוני שיודה בכך, ברשות הפלסטינית מקווים לשינוי פוליטי בישראל, שיוביל לחידוש המו"מ המדיני ולשיפור משמעותי בסכסוך הישראלי־פלסטיני.
 
הגורם הביטחוני נזהר מהתבטאות פוליטית ומדגיש כי "הגדה הפכה לאזור הכי מפותח בעולם הערבי. הגדה לא נופלת מערים גדולות ברמת ההשכלה של הצעירים. החיבור שלהם לעולם, באמצעות האינטרנט והסמארטפונים, הוא מהגבוהים באוכלוסייה הערבית במזרח התיכון. פרט לתעסוקה, הגדה הפכה לגן העדן של הפלסטינים".
 
לדבריו, אחת הסיבות לכך שגזרת הגדה שקטה, נובעת מחוסר אינטרס לכאוס. מצד שני, הגורם סבור כי אין סיכוי שהשקט יימשך עוד זמן רב וכי בשנתיים הקרובות הגדה תעסיק רבות את מערכת הביטחון.