שבועיים לאחר שהרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, הקפיץ את כלל יחידות צה"ל לתרגיל מטכ"לי במרחב יהודה ושומרון,  לפנות בוקר (ראשון), הכריז מפקד פיקוד הדרום, האלוף סמי תורג'מן, על תרגיל פתע צה"לי במרחב עוטף עזה. "מדובר בתרגיל שהוטל מפיקוד הדרום על אוגדת עזה", הסביר גורם בכיר בפיקוד הדרום. "כבר משעות הבוקר החלו לזרום תרחישים מהמודיעין ובמהלך היום תורגלו מספר רב של תרחישים שכללו חדירה מהים, ממנהרות והתקפות מרובות". 
מטרת התרגיל הייתה לבדוק את מוכנות אוגדת עזה למצב שבו מחליט צה"ל לצאת לפעילות עוצמתי בגזרה. "זה בדיוק התרגול של יום קרב מלא", מסביר הגורם בפיקוד הדרום. "כל התרחישים האפשריים תורגלו ובניהם התקפה מהאוויר, חדירה מהקרקע, מהים ומתחת לקרקע. כל קשת התרחישים. לאורך כל היום הכוחות זרמו והתרחישים רק התפתחו". 
בנוסף, ביקש מפקד הפיקוד לבדוק את הגעת הכוחות לשטח ופריסתם בדיוק כמו בצוק איתן. המטרה הייתה שכל כוח מזוין של מחבלים שינסו להיכנס לעימות בשטח ישראל מול אזרחים ובמיוחד בשטח מיושב הוא יתקל בכוח של צה"ל. לתרגיל הזה, בשונה מהתרגיל המטכ"לי, לא גויסו כוחות מילואים, אולם בפועל כל יחידות האוגדה הוקפצו ובהם כוחות שריון, גדודי החי"ר, התצפיות החמ"לים ועוד. הרמטכ"ל עודכן כל העת מרחוק. 

בצה"ל רואים היטב מעבר לגבול הדרומי את פעילות ארגון החמאס, כמו גם את עשרות הניסויים בירי טילים מעזה לכיוון הים, ניסויים שמראים כי החמאס חזר לחמש עצמו ברקטות קצרות טווח. רק במהלך היממה האחרונה שיגר החמאס 5 רקטות לעבר הים. לצד זה, התרגיל הינו חלק ממגוון פעילויות המתקיימות לאורך השנה לשיפור המוכנות המבצעית בגזרת עזה ונועד על-מנת להעלות את כשירות הכוחות. גורם בצה"ל אמר, כי "התרגיל תוכנן מראש ואין לייחס לביצועו משום שינוי כלשהו ברמת הכוננות".
בנוסף, החל מהבוקר ועד יום רביעי מתרגל פיקוד העורף באזור ירקון. מדובר צה"ל נמסר, כי "בתרגיל ישתתפו כוחות של פיקוד העורף וארגוני החירום, ויתורגלו הרשויות הבאות: פתח-תקוה, ראש העין, שוהם, דרום השרון, מודיעין, חבל מודיעין, בית דגן, עמק לוד. במסגרת התרגיל תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון באזור". מחר בבוקר תישמע אזעקה עולה ויורדת באזור הירקון והסביבה.