תמונות ועדויות שמגיעות לידי "מעריב אונליין" מציירות תמונת מצב מדאיגה בנוגע למצב השטחים הפתוחים בגליל העליון לאחר אימון צבאי. חקלאיי הגליל העליון, שרואים חשיבות רבה באימוני הצבא, זועמים על מה שהיחידות משאירות אחריהן בסיום האימונים. 


באחד משטחי האימונים בגליל העליון, שאת מיקומו אנו לא חושפים כיוון שברגעים אלה פזורה בו תחמושת רבה, הסתיים לאחרונה אימון גדודי של אחת היחידות המובחרות בצה"ל. היחידה עזבה את המקום לאחר שריכזה את האשפה הגדולה בנקודה אחת, והשאירה תחמושת חיה רבה פזורה בשטח בתוך ארגזי תחמושת, שכוללת פגזים ושרשראות של כדורי 7.62 מ"מ.

סיור בשטח מראה כי שטחים חקלאיים עם גידולים שונים נמחקו לחלוטין לאחר שכלים כבדים חצו אותם כחלק מהאימון. "אני כבר רגיל כל פעם אחרי שהם מסיימים את האימון לאסוף אחריהם" מספר עופר סיוון, סייר המועצה האזורית גליל עליון. "זו התנהגות בלתי אחראית של ניהול כושל. יש פה דרוזים מהגולן, וערבים מטובה שבאים לשטחים האלה ואוספים את התחמושת. אני כבר מצאתי פה רימונים, טילי כתף, פגזים אפילו טיל בעבר הרחוק" הוא מספר.

בין צה"ל לבין הרשויות קיים תיאום ביטחוני שאמור לדאוג לכך שבעת אימונים של צה"ל הרשות תדע על המתרחש בשטחה המוניציפאלי. סיוון טוען כי התיאום הזה קיים באופן חלקי ואם הוא וציידי השדות פועלים בשטח בצייד של חיות בר מזיקים, בו בזמן שצה"ל מתאמן אבל לא מיידע אותם, הדבר מהווה סכנת חיים ממשית. "אנחנו משתמשים פה בנשק חם. יש פה הרבה גורמי נזק כמו תנים וזאבים שאוכלים לנו את החקלאות. אנחנו כמובן משתמשים בנשק חם על פי חוק. ואם אני פועל בחלקת מרעה ויש לי אישור לירות ואני לא יודע שצה"ל שם, ופתאום צצים לי חיילים זה סכנה אמיתית. זה קרה ולצערי זה יקרה".

בנוסף, טוען סיוון כי נכון שהיחידות דואגות לאסוף את האשפה ברוב המקרים, ולאפסן אותה בשקיות ניילון אולם מישהו שוכח לשלוח את הנהג לאסוף את השקיות מהשטחים. דבר שגורם לכך שחיות הבר בלילות קורעות את השקיות כדי לאכול את שאריות האוכל וכתוצאה מכך הזבל מתפזר כאילו ולא נאסף כלל. "זו תחושה לא נעימה כל הזמן לאסוף אחריך את הזבל של צה"ל. מישהו חייב פעם אחת ולתמיד לעשות סדר בדבר הזה. נכון שזה שטח צבאי לאימון אבל זה גם שטח של המועצה ומה לעשות שאין אימון אנחנו נאלצים לנקות אחרי הצבא". 

דבר הרס השטחים הפתוחים פורסם לראשונה ברדיו קול רגע.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "האירוע המדובר מתוחקר ומטופל ע"י הגורמים הרלוונטים. צה"ל מתאם עם המועצות האזוריות את תוואי התרגילים, במטרה לצמצם פגיעה סביבתית ולמנוע נזק. במקרה של פגיעה בשוגג ברכוש, צה"ל עומד בקשר עם האזרחים על מנת לתקן את הפגיעה ולפצות פיצוי מלא. צה"ל מצר על כל פגיעה ברכוש ובסביבה, ומתחקר כל מקרה לגופו".