גורם בכיר בחיל הים שתדרך היום (ראשון) את הכתבים צבאיים, הסביר כי תביעת האצבע האירנית נראית היטב בזירה הצפונית, הן בגזרה הלבנונית והן בגזרה הסורית: "אנחנו מתייחסים בזירה הצפונית לסוריה וללבנון כאיום בעל פוטנציאל טילי יאחונט".



לדברי הגורם הבכיר, הנחת העבודה המודיעינית של חיל הים היא שכל מה שיכול לאיים על ישראל מהזירה הסורית, שווה ליכולת האיום של חיזבאללה על ישראל. הוא הוסיף כי איראן שולחת נשק גם לסוריה וגם לחיזבאללה. לדבריו, בשונה ממלחמת לבנון השנייה, שלחיזבאללה לא הייתה יכולת לאיים על ישראל באופן משמעותי בטילים מתוחכמים, כיום היכולת קיימת. "הנחת המוצא שלנו בהתמודדות ובהפעלת הכוח זה שיש טיל יאחונט בזירה הצפונית", אמר.



עוד מוסיף הגורם, כי רוב האיומים שחיל הים נערך אליהם הם בעיקר מול אמל"ח מתקדם: "אנחנו מבינים שהזירה הצפונית היא זירה אחת ואנחנו עלולים לפגוש אותם במערכה הבאה. חלק מהמענה המבצעי זו שייטת הצוללות שפועלת בעומק האויב בחשאיות, ניידות בקטלניות ובדיוק והיא מהווה נדבך נוסף ביכולת של צה"ל במענה המבצעי" הוא מסביר.



"חיזבאללה מדבר על הטווח הימי יותר מבעבר"



הערכת המודיעין שנמצאת בידי חיל הים היא כי החיזבאללה הפך את הסתכלותו לטווח הימי כיעד משמעותי. כיום, אומר הגורם הבכיר, חיזבאללה לא מדבר רק על התשה אלא גם על מתקפה. "ארגון חיזבאללה מדבר על הטווח הימי יותר מבעבר, בין היתר בגלל הפיכת המים לכלכליים, זוהי מטרה לגיטימית. גם הסגר הימי הוא איום, בדומה לסגר האווירי במהלך צוק איתן".



הגורם הביטחוני מגלה כי בחיל הים מחזקים את ההתמודדות מול חדירה של גורמים עוינים דרך הים: "איום הצוללנים לא זר לנו, הצבענו עליו לא מזמן. אנחנו מנהלים מערכה שלמה כנגד איום זה מתוך הבנה שהמענה ההוליסטי הוא הנכון. זה מתחיל במערך סנסורים שיש בחוף, בקריות השליטה כמו בצוק איתן, מערך הבט"ש של כלי השיט, וזה ממשיך בגיבוי של מערך מודיעיני". בימים אלה, הוסיף בגורם, "מוקם מערך תת מימי שאמור לגלות צוללנים".