צה"ל יערוך השנה בפעם ה־14 ארוחת ליל סדר עבור 420 חיילים בודדים שמוצאם מ־40 מדינות בעולם. שעה קלה לפני תחילתו של האירוע, שיתקיים בכפר הנופש באולגה, יגיע הרמטכ״ל רא"ל גדי איזנקוט לפגוש את החיילים ולאחל להם חג שמח.



בשלוש השנים האחרונות מממן את האירוע ארגון CZCA, הפועל מאז 1975 בקנדה ושהוקם על ידי ניצולי שואה ויוצאי צבא קנדים שלחמו במלחמת העולם השנייה ובמלחמת העצמאות של מדינת ישראל.
 
באירוע ישתתפו יו"ר ארגון CZCA בקנדה וילף שיף, ראש אכ"א אלוף חגי טופולנסקי, יו״ר האגודה למען החייל אביגדור קהלני, קצין חינוך ראשי תא״ל אבנר פז־צוק, מנכ״ל האגודה תא״ל (במיל׳) אילן טל ומפקדים בכירים נוספים. 61% מהמשתתפים בליל הסדר משרתים כלוחמים וכתומכי לחימה, ו־39% בתפקידים אחרים. 69% מהמשתתפים הם חיילים ו־31% חיילות.
 

״זוהי זכות עבורנו לארח בליל הסדר את החיילים הבודדים״, אומר קהלני, "אנו מחבקים אותם, ומגיעה להם מלוא ההערכה על בחירתם לעזוב את משפחותיהם בחו״ל ולהתגייס לכוחות הביטחון של מדינת ישראל עם כל הקשיים הטמונים בכך".
 
הסדר ייערך כהלכתו על ידי בני ישיבות, והתפריט הופקד בידי שף כפר הנופש ״על הים״, שתכנן ארוחה חגיגית ועשירה. החיילים ייהנו מקבלת פנים מיוחדת שתכלול כיבוד מיוחד, חדרים מאובזרים בכל טוב וחבילות הפתעה מתנת מועדון ״יותר״. גם על מסורת מציאת האפיקומן לא יפסחו בסדר זה: חמישה אפיקומנים יוסתרו, והמוצאים יזכו במצלמות גו פרו, בטאבלטים ובתווי שי בשווי 1,000 שקל. בנוסף, החיילים יישארו לבלות את החג בכפר הנופש, השוכן על שפת הים.
 
בצה״ל יסיימו ביממה הקרובה את כל ההכנות לקראת ליל הסדר: נכון לרגעים אלה, מבצעי הניקיון ביחידות עומדים לקראת סיום, והחל מהערב יעברו מטבחי צה״ל להגשת מזון כשר לפסח, עד מוצאי החג.
 
ההכנות כללו לוגיסטיקה לא פשוטה, והיא תגיע לשיאה הבוקר במרכז המזון הצה״לי. מאות טונות של מוצרי מזון כשרים לחג יועמסו על משאיות ויובלו היישר אל המטבחים, לקראת הבישולים לליל הסדר.
 
אם להודות באמת, ההכנות מאוד קשות״, מסביר רס״מ דורון אזולאי, קצין המזון של אוגדה 80 בעוצבת אדום הדרומית, ״אנחנו בשיא הניקיונות והגעלת הכלים, ואני מאמין שתוך יממה נסיים הכל ונתחיל בבישולים, כי חלק מהסלטים מבושלים ואפשר להכין אותם מראש״.
 
רס״מ אזולאי צפוי להוציא תחת ידו אלפי מנות לחג לכל חטמ״ר אילת, המופקדת בין היתר על ביטחונם של מאות אלפי התיירים שצפויים לבלות את החג בגזרת אילת. ״אין כמו לבלות את ליל הסדר בבסיס", הוא מצהיר, "אם כבר חג אז רק ליל הסדר".
 
ביממה הקרובה יעמיסו החיילים במרכז המזון על משאיות החלוקה לא פחות מ־80 טונות של מצות, 3.5 טונות אבקה להכנת קניידלך, 10 טונות דגים טריים של נסיכת הנילוס וקציצות דגים מוכנות, יותר מ־16 טונות בשר עוף ובקר, 90 אלף שניצלים ועוד.
 
בבקרים, לצד הקפה, ייהנו החיילים מ־7.5 טונות של עוגיות קוקוס ממולאות בתמרים ובשוקולד. "השנה אנחנו מחדשים בארוחת החג הרבה מאוד מרכיבים בריאים, כחלק מהשינוי שעובר צה"ל בשנים האחרונות", מסביר רס"מ אזולאי, "יותר דגים טריים, יותר ירקות טריים ומבושלים ויותר אגוזים ושקדים. החג בצבא זו חוויה שצריך לחוות כדי להבין".