בחודש פברואר האחרון הגישו אלפי מילואימניקים טפסים לדרישת פיצוי על ימי המילואים בצוק איתן. חלק גדול מהם קיבל פיצוי נמוך שנע בין עשרות שקלים למאות שקלים, כתוצאה מחישוב לקוי של מערך התשלומים בצה"ל.



אחד מהם הוא יונתן קורן, יינן במקצועו ובעל יקב "לוטם" ליין אורגני בקיבוץ לוטם שבמשגב. קורן, מ"פ בגדוד הסיור של הנחל במילואים, עזב את הלימודים בצרפת, עלה על מטוס ונחת בביתו בדיוק ביום בו קיבל צו שמונה. 42 ימים  לא ראה את הבית ואת העסק שלו. כשנגמר המבצע התקשר קורן לשותף שלו ושאל אותו "כמה הרווחנו החודש?". "300 שקלים", ענה לו השותף.



בסיום המבצע הגיש קורן בקשה לפיצוי על סך 30 אלף שקלים וקיבל תלוש והמחאה בסך 1,200 שקלים, שמהם נוכה מס הכנסה. בסך הכל פיצוי מהקרן לפיצוי משרתי המילואים עמד על 920 שקלים. "אני אפילו לא יודע מאיפה להתחיל לתאר את הבושה", סיפר אז יונתן קורן "למעריב השבוע". "הכי עצוב זה שאם עכשיו מתקשרים אלי וקוראים לי למילואים אני מתייצב. הייתי שעה אחת בבית, לקחתי מדים וירדתי לעזה. מ"פ בגדס"ר נחל עוזב הכל ומצטרף לחבר'ה".



לא מעט לוחמים דרשו פיצוי מהקרן שהצהירה כי פתחה ערוץ מהיר לטיפול בתביעות ובהעברת התשלומים. דבריו של יונתן שפורסמו במעריב השבוע הגיעו לאנשי הקרן בצה"ל ואלה הזמינו אותו לשיחה שלאחריה נתבקש להגיש דרישת פיצויים חדשה. בסוף השבוע הוא קיבל תשובה חדשה לפיה הוחלט להחזיר לו פיצוי על סך 30 אלף שקלים.



"מיד לאחר הפרסום הם התקשרו אלי ואני נסעתי, לא ויתרתי", מספקר קורן. "הם ראו את הבקשות באופן שטחי ורק אם התעקשת, הלכת לרואה חשבון, מילאת את הטפסים והצבעת להם על הדרישה, הם הבינו את גודל הנזק ואת הפיצוי הנדרש", מסביר איש המילואים. לדבריו מדובר בהתעקשות ובהתמודדות מול בירוקרטיה.



הערכה היא כי ישנם מילואימניקים עצמאיים רבים נוספים, חלקם בעלי עסקים קטנים, שספגו נזק כלכלי כבד בעקבות התייצבותם לבצע צוק איתן. בצה"ל אומרים כי הקרן קיימת למען הענקת הפיצוי, אולם בחינת הנתונים היא זו שהטעתה את החישוב, ולכן הערכה היא כי בקרוב יוגשו תביעות מחודשות.