פרקליטות המדינה הודיעה הערב (שלישי) לבג"ץ כי היא דורשת הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע וסיום הליכי חיסיון נגד חיילי צה"ל שביצעו ירי באירוע בו נהרג סמיר עווד, נער בן 16, בינואר 2013 מירי של חיילים סמוך לגדר ההפרדה בכפר בודרוס.



המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) סיימה זה מכבר את החקירה וכן את השלמות החקירה שנערכו בתיק, אולם למרות שחלפו יותר משנתיים מהאירוע, לא התקבלה בו החלטה עד היום.



אביו של הנער, אחמד עווד, וארגון "בצלם" עתרו לבג"ץ לפני כשנה, במרץ 2014, בבקשה לחייב את הפרקליט הצבאי הראשי להחליט אם להעמיד לדין את החיילים שהיו מעורבים באירוע או לקבל החלטה על סגירת תיק החקירה.



אמש דרשה הפרקליטות בעתירה להגיש כתב אישום בפרשה לאחר ביצוע שימוע והתרת החיסיון בתיק בעבירה של "מעשה פזיזות ורשלנות בכלי ירייה".



בתגובת המדינה לא נמסר מי מהחיילים שהשתתפו באירוע יועמד לדין. "זהו שפל חדש בזילות שמפגינות הרשויות כלפי חיי פלסטינים בשטחים", נמסר מארגון "בצלם". "הפרקליטות שלחה היום לאנשי כוחות הביטחון בשטחים מסר ברור: 'אם תהרגו פלסטינים שלא מסכנים איש, נעשה הכל כדי לטייח ולוודא שהדבר יסתיים בלי מתן וחשבון'. הרג של נער פצוע ונמלט שלא סיכן איש ביריות בגבו איננו 'מעשה פזיזות ורשלנות'".



בארגון מתחו ביקורת גם על הפער בין חומרת המעשים לקלות העבירה בכתב האישום ובנוסף מתחו ביקורת מדוע נדרשו שנתיים ועתירה לבג"ץ כדי להביא את הרשויות להחלטה להגיש כתב אישום.



גורם בכיר בפרקליטות הצבאית הסביר הערב ל"מעריב אונליין" כי כבר באותו יום נפתחה חקירת מצ"ח. "אנחנו לא מתכחשים לכך שזה התארך הרבה זמן. כמו כן אנחנו לא מתכחשים לכך שהתנהגות החיילים חרגה מהמצופה. חלק גדול מהמורכבות של החקירה, היה לקשור את אותה התנהגות לתוצאה המצערת של מותו" אומר הגורם.



לדבריו, הפרקליטות התבססה על פי הממצאים של מצ"ח ולאור העובדה שלא הייתה הצלחה לקשור בין שני חיילים שפעלו באירוע לבין נסיבות המוות לא ניתן היה להצביע על אחד מהם, אולם שניהם חרגו בהתנהגות ולכן יוגש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע. "אנחנו יודעים מי ירה אבל לא יודעים מי פגע", הוא הוסיף, "מה גם שהמשפחה סרבה לשתף פעולה איתנו בכל הקשור לחקירה ובכלל זה נתיחת הגופה".



הגורם מבהיר כי השניים כבר שוחררו ולכן הגשת כתב האישום והמשך ההליך המשפטי נגדם ימשך בפרקליטות האזרחית ולא הצבאית.