תיעוד נדיר: 15 שנים לאחר היציאה מרצועת הביטחון בדרום לבנון, חושף היום (רביעי) ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חומרים המתעדים את יציאת כוחות צה"ל ממוצב ה'בופור' ואת פיצוצו.


בסרטון, שאורכו המלא עומד על כ-30 דקות, נראה המוצב, אשר נחשב לאחד מהסמלים הגדולים ביותר של תקופת שהיית צה"ל בדרום לבנון, ברגעים שלפני הנסיגה הסופית של הצבא מהאיזור, מהלך אותו ביצע ראש הממשלה דאז, אהוד ברק. לאחר מכן ניתן לראות את הסכנה בה היו חיילי צה"ל, כאשר ניתן לראות את הירי לעבר כוחות הביטחון.

מצודת הבופור נחשב ליעד אסטרטגי עבור צה"ל. המצודה השקיפה על חלקים ניכרים מצפון ישראל ומאצבע הגליל, כמו גם על אזור אל-נבטיה, ברך נהר הליטני ואזורים נרחבים בדרום לבנון. טרום מלחמת לבנון הראשונה אנשי הפת"ח התבצרו במקום והשתמשו בו לירי קטיושות על הגליל.



במלחמת לבנון הראשונה כבשה סיירת גולני את המצודה ואחזה בה עד יציאת כוחות הצבא מלבנון, אז ניתנה הפקודה להשמיד את המצודה ולפוצץ אותה. בקרב על השתלטות הבופור נהרג גוני הרניק ז"ל, שהיה מפקד סיירת גולני בתקופה שקדמה למלחמה. יחד איתו נהרגו עוד חמישה לוחמים, ונפצע משה קפלינסקי, ששימש אז כמפקד הסיירת והפך לימים סגן הרמטכ"ל שנשלח לפקד על פיקוד הצפון בזמן מלחמת לבנון השנייה.



בשנת 1982 הקים צה"ל מוצב בבופור ובו מערכת של בטונדות, בונקרים, מחילות ועמדות תצפית וירי. המוצב הוקם בסמוך למבצר הצלבני, אך לא היווה חלק ממנו. מוצב הבופור היה מהמוצבים המסוכנים בתקופת הלחימה שבין הקמת רצועת הביטחון ב-1986 ועד הנסיגה מלבנון בשנת 2000. על אף שהוא ממוקם חמישה ק"מ בלבד בקו אווירי מגבול ישראל, המצוק התלול עליו הוא ממוקם מחייב הגעה דרך מסלול נסיעה ארוך ותלול, שעבר בחלקו ליד ה'קו האדום', גבול רצועת הביטחון, ושחלקו האחרון היה תלול במיוחד ובמדרון קדמי, דבר שדורש נסיעה איטית וחשופה.



המוצב שימש לשליטה ב"רכס עלי טאהר", עליו מוקמו מספר מוצבים נוספים בהם ישבו יחידות של צה"ל וצד"ל, ובמרחב שבין הרכס ובין העיירה אל-נבטיה.



טילים של חיזבאללה פגעו באופן משמעותי במצודת הבופור. במהלך נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון, ב-24 במאי 2000, פוצץ מוצב צה"ל שהיה סמוך למצודה על ידי מפקד פלחה"ן נח"ל אבי דהן, תוך ניסיון שלא לפגוע באתר ההיסטורי. הכוח האחרון שאייש את המוצב היה כוח של פלחה"ן נח"ל.