עשרה חודשים לאחר מבצע צוק איתן, צה"ל והרשויות המקומיות נמצאים בשלבים הסופיים של גיבוש התוכנית לפינוי תושבים במקרה של עימות. שם התוכנית הוא "מרחק בטוח" והתוכנית תיתן מענה לכלל היישובים שנמצאים במרחק של עד 7 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה. 

התוכנית כוללת פינוי יישובים לאזורים שסוכמו מראש, כלומר כל יישוב יידע מראש לאן הוא מתפנה ומי מארח אותו. הממשק בין היישובים יתקיים לאחר חלוקת מפות הפינוי, שמתבצעת בימים אלה. מי שיחליט על פינוי התושבים יהיה הדרג המדינה בהמלצת הצבא. 
מטרתה של התוכנית היא למנוע את אי הוודאות לגבי מועד תחילת הפינוי, המקום שאליו מתפנים, ואופן פינוי יישובים הקרובים לגבול. התוכנית תחסוך מראות של הוצאת תושבים באוטובוסים לחופים בצפון או לערי אוהלים בדרום, ותעניק למערכת הביטחון ולקבינט אורך נשימה לעימות ארוך יותר ללא נפגעים בעורף. 

בליבת התוכנית ישנה חלוקה של אחריות בין צה"ל, הרשות המקומית ורשות חירום לאומית (רח"ל). הצבא יהיה אחראי לפינוי בפועל ולהוצאת התושבים בבטחה מאזור הסכנה, וכמובן ישמור ויגן על היישובים בזמן הלחימה. המטרה היא למנוע ביזה של בתים ודיווח בזמן אמת לתושבים שבתיהם נפגעו מהפגזות. הרשות המקומית תהיה אחראית לריכוז הרשימות ומעקב אחר מי שיש לפנות. 
הרשות היא שתיקבע מי מהתושבים בעלי התפקידים צריך להישאר ביישוב. אם משפחה מסוימת תסרב להתפנות, ההתמודדות עם כך תהיה של הרשות ולא של צה"ל. רח"ל יהיו אחראים על התיאום בין הרשויות, התקצוב והקשר עם היישובים. התקצוב יהיה מוטל על ממשלת ישראל בלבד. אחד הדברים שהתבקשו ראשי הרשויות לקדם זה את נושא הצח"י (צוות החירום היישובי) ביישוב. הצח"י יהיה אחראי על תפעול היישוב בזמן שיפונה ויהיה אחראי לטפל במי שיסרב לעזוב את ביתו. 
עוד לקח שהופק ממבצע צוק איתן הוא העברת האחריות הביטחונית לפיקוד הדרום ביחד עם אנשי פיקוד העורף. בין היתר הוחלט להקים "מכלול עורף פיקודי" שיהיה מורכב מאנשי פיקוד העורף והם יהיו אחראים לקשר עם התושבים. מי שיעמוד בראש המכלול הפיקודי הוא אל"מ אפי מישוב, שבמערכה הבאה ייקח את האחריות לטיפול ולחיבור בין פיקוד העורף ופיקוד דרום. אל"מ מישוב יהיה כפוף פיקודית לאלוף פיקוד הדרום ומקצועית לפיקוד העורף.