אל בהלה: תרגיל העורף הלאומי החל היום (ראשון) ויסתיים ביום חמישי הקרוב ובמסגרתו יתרגלו פיקוד העורף, משטרת ישראל, מגן דוד אדום, כיבוי והצלה, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, מתן מענה לעורף האזרחי בתרחישי החירום השונים, בדגש על ירי טילים קונבנציונאלי.

שיאו של התרגיל יגיע ביום שלישי, אז יתורגל כלל העורף האזרחי בשטח מדינת ישראל. בשעה 11:05 בבוקר ובשעה 19:05 בערב בדיוק תישמע אזעקת תרגול בכל רחבי הארץ, למעט ביישובי עוטף עזה, לאחר ששר הביטחון קיבל את בקשתו של חבר הכנסת חיים ילין שלא להפעיל אזעקות במרחב שעבר בקיץ האחרון מלחמה קשה.

עם הישמע האזעקה, יתבקשו כלל תושבי המדינה לפעול על פי הנחיות ההתנהגות בעת ירי טילים - ולהיכנס למרחב המוגן המתאים ביותר עבורם בהתאם לזמן ההתרעה העומד לרשותם.

בצה"ל רואים בתרגיל הזדמנות שנתית נוספת להכנת כלל הציבור והרשויות המקומיות למצבי חירום, העשויים לפקוד אותנו ללא זמן להכנה מוקדמת. כמו כן, בפיקוד העורף יתרגלו את שיתוף הפעולה בין כל ארגוני החירום וההצלה, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ומאות ארגוני המתנדבים הפועלים בעורף ערוכים לסייע בשעת חירום.

ההנחה בפיקוד העורף אומרת כי ציבור אשר מתכונן מראש, יתמודד בצורה טובה ואפקטיבית עם מצבי החירום. במהלך התרגיל יוגש נושא ההיערכות המוקדמת כמו גם פעולות פשוטות שיכולות להציל חיים בחירום, מתוך הנחה כי הנחיות פיקוד העורף הוכחו, במלחמת לבנון השנייה, במבצע 'עופרת יצוקה', במבצע "עמוד ענן" ובמבצע "צוק איתן" כמצילות חיים.


"מלחמה כוללת בכל הגזרות"

בין תרחישי החירום שיתורגלו במהלך השבוע, יתמודדו המתרגלים עם תרחיש של מלחמה כוללת על כל ההשפעות על המשק ועל מרקם החיים, נפגעים, מוראל לאומי וכו'. כמו כן יתורגלו תרחישים של ירי טילים מאסיבי על ריכוזי אוכלוסייה בכל האזורים, פגיעה במתקני תשתית חיוניים, אירועי סייבר כגון קריסת רשתות חשמל ותקשורת ואירועי חומרים מסוכנים.

ביום רביעי יתרגלו כוחות החילוץ וההצלה תרגיל שמדמה תרחיש של מהלומה קשה באתר הרס בזיכרון יעקב, באתר הרס בחולון. בו בזמן יתורגלו צוותים שונים בתרחיש של פיגוע חבלנו גדול עם מספר נפגעים גבוהה בירושלים. תרגילים דומים צפויים להתקיים גם בכרמיאל, בנעורים ולמחרת ביום חמישי בנתניה, קריית גת וכפר סבא.

בשנים האחרונות הציבור הרחב היה די אדיש בכל הקשור להתייחסות לתרגיל. בזמן האזעקות נראו התושבים כמתעלמים מן ההוראה לתרגל תרחיש של התקפת טילים ומציאת מחסה או מרחב מוגן. אולם בפיקוד העורף מקווים שהפעם, לאחר הקיץ האחרון והקשה בו חלק גדול מהאוכלוסייה עדיין "מצולק" ממבצע צוק איתן, הציבור ישתף פעולה עם הוראות התרגיל.

בפיקוד העורף מבקשים כי בזמן תרגול האזעקות ביום שלישי בבוקר ובערב התושבים יכנסו למרחב המוגן שנבחר מראש, בהתאם לזמן העומד לרשותם, בבית, במקום העבודה וכדומה. יצוין כי במהלך התרגולים כלל השירותים החיוניים במשק, לרבות בתי חולים, ימשכו כסדרם כמו גם כנסים ואירועים המוניים. במוסדות החינוך בכל רחבי הארץ ינוצל התרגול באופן מלא, שם זו הזדמנות טובה להכין את הצעירים לכלל התרחישים.