לאור המציאות הגועשת והמשתנה במזרח התיכון, נערכו כצה״ל כבר לפני עשור לשינוי כללי המשחק. חיל המודיעין, שעסק אז בעיקר באיסוף ידע על מדינות, העביר חלק גדול ממשאביו לאיסוף מודיעין על ארגונים מתוך ראיית הנולד, והשיק את פרויקט ״חבצלות״ - המכשיר את מפקדי העתיד של אגף המודיעין.
כעת מתחילים בצה"ל לקטוף את פירות ההשקעה, עם סיום המחזור השני של הפרויקט, שהליך ההכשרה במסגרתו אורך כ־9 שנים - ההכשרה הארוכה ביותר שיש כיום בצה"ל, ואחת היקרות והאיכותיות במערכת הביטחון.
בזמן שדור חדש של מפקדים כבר נפרס ביחידות השונות, גורם בצה"ל מספר השבוע בגאווה לא מוסתרת כי ביחידות השונות מתנהלים קרבות לא קטנים על כל חניך שמסיים את המסלול, ״עומדים בתור לקבל אותם״.

התוכנית הושקה ב־2005 ומוגדרת כתוכנית המצוינות של אמ"ן. "ההכשרה מתחילה בלימודי תואר ראשון במשך שלוש שנים באוניברסיטת חיפה. משם עוברים החיילים להמשך ההכשרה", מסביר גורם בכיר בפרויקט, "הם כולם חותמים לשש שנות קבע ועדיין משתייכים לתוכנית. כל שנתיים הם עוברים תפקיד, שהוא חלק מההכשרה".
"בתואר הם רוכשים כלים להפיכה לקצין מודיעין, בחלק השני הם הופכים גם לבעלי מקצוע. לאמ"ן לא הייתה תוכנית מצוינות. ההוגה, ד"ר אביתר מתניה, שכיום הוא ראש מערך הסייבר הלאומי, אמר בזמנו כי אין הגיון שבצה"ל אין תוכנית להכשרת מפקדי העתיד של אמ"ן. פרויקט 'חבצלות' מעשיר את הקצין לא רק בכלים פיקודיים בתחום המודיעין, אלא בהשכלה רחבה, הדורשת איכות גבוהה של חיילים. הרגשנו שאנחנו צריכים לשפר את איכות כוח האדם, וכך נולדה התוכנית", הסביר הגורם.
התהליך הקריטי מתחיל באיתור
ואכן, התהליך הקריטי בהכשרת המפקדים הוא איתורם. "האיתור כמובן מתחיל בגיל מאוד צעיר. הוא ייחודי לנו. נתוני הפתיחה הם הטובים ביותר שיש למלשבי"ם. 56 בקב"א, 85 בדפ"ר וממוצע ציונים בתיכון שעומד על 95. זה כרטיס הכניסה לתהליך" מסביר הגורם. לדבריו, בכל מחזור גיוס ישנם 8,000 מועמדים. לכולם נשלח שאלון אינטרנטי, המייצר את המיון הראשון. לאחר מבחנים קוגניטיביים, מבחן יכולות שכליות, מבחן קבוצתי, מבחני אישיות, ראיון אישי ומבחנים בידע כללי, ניגשים השורדים למבחן פסיכומטרי, שבו נדרש כל אחד מהם להשיג תוצאה של 650 לפחות.
בסופו של התהליך, מתוך כ־8,000 מועמדים צולחים את התהליך רק 35. "אנחנו רוצים לראות איך אנחנו יכולים לנבא את המתאימים ביותר בגלל שמדובר בהכשרה כל כך אינטנסיבית שדורשת הצלחה בלימודים גבוהים". כל זאת, צריך לציין, נעשה לפני הגיוס.
בסיום התהליך מגיעים החיילים לתפקידים בכירים מאוד באמ"ן. תפקידם של בוגרי הפרויקט הוא להביא בפני המטכ"ל נתונים שמהם מתקבלות החלטות הרות גורל. הם אלו שתפקידם לנתח לא רק את המציאות במובן הטכני, כמו למשל כמה טילים מחזיק האויב ואילו אימונים הוא עובר, אלא גם מה הוא מתכנן בעתיד הקרוב. במודיעין מקווים כי ההכשרה האינטנסיבית בכוח האדם האיכותי תביא איתה גם תוצאות מתאימות.