ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ממשיך להוציא מסמכים מרתקים על מלחמות ישראל. היום (חמישי) הוא מפרסם לראשונה את מסמכי פקודות מבצע שלום הגליל (מלחמת לבנון הראשונה) במלאות 33 שנים לתחילתה. המסמכים מראים את ההכנות למבצע בצפון, ואת תכניות הפעולה שהוכנו על ידי הצבא.



תכנית "ארזים" נבחרה כתכנית הטובה והמקיפה ביותר על פני תכנית "בני טובים". פיקוד הצפון הכין שתי וריאציות לתכנית ארזים: "ארזים א", שכללה התנגשות בכוחות הסורים באזור ג'זלין כבר בשלב הראשון של המבצע, ולעומתה "ארזים ב", שנועדה להשתלטות מהירה על השטח והגעה לפרברי בירות במהירות הרבה ביותר.



הרמטכ"ל דאז, רב אלוף רפאל איתן (רפול) בחר ב"ארזים ב" כדי לדחות התנגשות בכוחות הסוריים על מנת להנחית עליהם מכה של ממש. כבר בסתיו 1981 "ארזים ב" הפכה לתכנית אב למבצע רחב היקף בלבנון ושמה שונה ל"אורנים".




הרמטכ"ל רפאל איתן (משמאל). העדיף את "אורנים מתגלגל". צילום: דו"צ, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



לפי התוכנית, בשלב הראשון צה"ל שאף לטפל במחבלים ולהשמיד את תשתיותיהם, תוך הימנעות מלחימה מוקדמת בסורים. על פי התוכנית, המבצע נבנה בנדבכים, כך שבכל שלב שבו יופסק המבצע יהיו לצה"ל הישגים.



המסמכים מציגים איך שר הביטחון אריאל שרון והרמטכ"ל קבעו ביחד את מטרות המבצע שכללו הפסקה מוחלטת של הפגזת יישובים בישראל מתחום לבנון, נסיגת הכוחות הסוריים מדרום בקעת לבנון ומהאזור שבין ביירות לזחלה, חיסול פיזי של המחבלים, הזרוע המדינית והזרוע הצבאית שלהם והקמת ממשלה ריבונית בלבנון שתחיה בשלום עם ישראל.


חטיבת גולני נלחמת בשדה התעופה בביירות - באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

ראש הממשלה מנחם בגין ושר הביטחון אריאל שרון יורדים מהבופור, 07.06.82. צלם דו"צ: ערן ינאי, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



חודש לפני המלחמה הבהיר שר הביטחון שרק בשביל הפסקת הירי על ישראל וחיסולם הפיזי של המחבלים ייצא צה"ל למבצע, אך "אם נצא, נשיג גם את המטרות האחרות". הדרג הצבאי סבר כי יציאה למבצע על מנת לעצור את הירי לעבר יישובי הצפון תתקבל בעולם בהבנה.



במהלך נובמבר 1981 גיבש פיקוד צפון שלוש וריאציות למבצע: "אורנים", "אורנים חורף", ו"אורנים מתגלגל".



"אורנים" כללה ביצוע פעולה תוך 72 שעות מפקודה, "אורנים חורף" כללה הגבלת הנחתת כוחות בעיקר בשל תנאי מזג האוויר ו"אורנים מתגלגל" - תכנית שסברה כי במקרה שיצטרכו לפעול במהירות להפסקת ירי ארטילרי על יישובי הצפון, כיבוש השטח שהיה אמור להיכבש בחלקו הראשון של "אורנים" תוך 24 שעות מפקודה, על בסיס הכוחות הזמינים בשטח. הרמטכ"ל אמר כי זוהי הדרך המועדפת עליו כי היא הישימה ביותר והקלה ביותר לתירוץ.



בפברואר 1982 התגבשה תכנית "אורנים קטן", שדמתה ל"אורנים מתגלגל", שתוכננה על מנת להתחיל את המבצע כתגובה לפעילות מחבלים. לפיכך נקבע שצה"ל ישאף להתחיל את המבצע לאחר ריכוז של מלוא סדר הכוח וזאת תוך 72 שעות מפקודה, אך יוכל לפעול גם בתוך 24 שעות מפקודה על סמך הכוחות הזמינים בשטח.



תכנית "אורנים" הסופית התגבשה באביב 1982. תוך ארבע יממות מתחילת המבצע הכוחות היו אמורים להתייצב ביעדיהם הסופיים. במאי 1982 התווספה וריאציה שקיבלה את השם "שלום הגליל"- של"ג.



בנוסף חושף הארכיון של משרד הביטחון סרטון נדיר בוא נראים לוחמים מחטיבת גולני נלחמים בשדה התעופה בבירות בשנת 1986.