אזעקה נשמעה היום (רביעי) סמוך לשעה 12:00 בצהריים באזור רמת הגולן, בין השאר ביישובים אורטל, אלוני הבשן ומרום גולן. לא ידוע על נפילות בגזרה, שהיו ככל הנראה בשטחה של סוריה, שהלחימה בה החמירה בימים האחרונים. 



אתמול הוסרה ההכרזה על צפון מזרח רמת הגולן כשטח צבאי סגור, זאת לאחר שמוקדם יותר הכריזו בצה"ל על הגבלת תנועת אזרחים שאינם תושבי היישובים במרחב. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל עוקב מקרוב אחר המתרחש בלחימה בסוריה ובגבול רמת הגולן ופועל לשימור הביטחון באזור".   גורם ביטחוני מסר כי "סגירת המרחב נועדה למנוע התקהלויות סמוכות לגדר אשר יפריעו לפעולות צה"ל השוטפות, ולא כפועל יוצא מהלחימה בסוריה".
בתוך כך, מצבם של הדרוזים בסוריה ממשיך להיות קשה. אמש רצחו שני חיילים מצבא סוריה, שהיו בתצפית ליד הכפר חאדר, קצין דרוזי שהיה איתם. לאחר הרצח הם ערקו לארגון ג'בהת א-נוסרה,שייתכן אף שהיו סוכנים שלו מלכתחילה. בעקבות הרצח התחילה גם התקפה של ג'בהת על הכפר חאדר, בו נמצא ריכוז דרוזי גדול, בעיקר על ידי ירי מרגמות ואש מנשק קל. בחאדר, שנמצאת ממש מול מאג'דל שאמס בצד של החרמון הסורי, ישנם בסביבות 25 אלף דרוזים. 


מצבם הולך ומחמיר. דרוזים צופים בלחימה בסוריה. צילום: רויטרס

הדרוזים בחאדר וגם בישראל נכנסו ללחץ כבד, משום שג'בהת-א נוסרא מתכננים להשתלט על הכפר כבר הרבה זמן כדי לשלוט בכל רמת הגולן. יש להם שם כמה מאות לוחמים וגם שלל של עשרות טנקים שנפלו לידיהם. בקרבות נפצעו חמישה דרוזים, והוצע להם לעבור לישראל לטיפול, אך הם סירבו מתוך חשש מתגובת המשטר.

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, קיים אתמול הערכת מצב בעקבות האירועים בצפון רמת הגולן. בין היתר התקיימו שיחות עם בכירים במערכת הביטחון בפיקוד צפון, בהן הוחלט להמשיך ולעקוב אחר ההתפתחויות. 


קצינים במילואים לשר הביטחון: מנע את טבח הדרוזים בסוריה
 
 במקביל לכך, קצינים במילואים כתבו אתמול לשר הביטחון בדרישה להתערב לטובת העדה הדרוזית, שמהבוקר סופגת מטחי אש למרות ההבטחה של ארגון ג'בהת א-נוסרה להוציא את העדה הדרוזית בסוריה מהלחימה. במכתב שהגיע לידי "מעריב-אונליין", מספרים קצינים במילואים דרוזים ויהודים: "אנו, קציני חיל הרגלים קוראים לך ולממשלת ישראל לעשות כל שנדרש כדי למנוע את טבח הדרוזים בסוריה. כעת, כאשר אחינו הדרוזים בסוריה נמצאים במצב קשה, כמה עשרות קילומטרים מגבולנו, אסור לנו לעמוד מנגד".


"סוריה נמצאת בתהליך מואץ של התפרקות". אייזנקוט. צילום: פלאש 90 
הרמטכ"ל ציין כי צה"ל נערך לאפשרות שאלפי פליטים יברחו לאזור הגבול בגולן, כתוצאה מהמלחמה הפנימית בסוריה. הוא אמר כי צה"ל ישלח סיוע הומניטרי לפצועים שיגיעו מסוריה וכי ישראל לא תסגור את הדלת בפניהם. לדברי הרמטכ"ל, סוריה נמצאת בתהליך מתקדם של התפרקות, 1.8 מיליון פליטים סורים נמלטו ללבנון ומאות אלפים ברחו לירדן, מיליונים איבדו את בתיהם ונודדים כפליטים בתוך סוריה עצמה.
לדבריו, המציאות באזור גבול רמת הגולן מטרידה מאוד את צה"ל לאור המלחמה הפנימית הנושקת לגבול. הוא מסר בסקירה כי חיזבאללה משקיע מאמצים נרחבים בלחימה בסוריה וכי מאז תחילת הקרבות שם, נהרגו מאות לוחמים של הארגון. רק בחודש האחרון, דיווח הרמטכ"ל, נהרגו בסוריה כמאה אנשי חיזבאללה.