מבצע צוק איתן שהחל ב-8 ביולי 2014 ונמשך 50 יום, היה אחת מן המערכות במלחמת העולם החמישית המתחוללת בימים אלו - זו נגד הדומיננטיות האנגלו-אמריקאיות בעולם.
הראשון שאתגר את האנגליות (מערביות) היה נפוליאון; השני, וילהלם השני; השלישי היה היטלר; הרביעי, סטלין; ועכשיו, המוסלמים הלוחמים לא רק נגד האנגלו-אמריקאים, אלא גם נגד המוסלמים שהתמערבו, לדעתם. מלחמת העולם הזאת איננה אסטרטגית כקודמותיה, אלא תרבותית-דתית, מבלי שמנהיגי המערב ומפקדיו, לרבות מנהיגי ישראל ומפקדי צה״ל, מודעים לכך, ולכן גם אינם מבינים אותה.
הסיבה השנייה היא שאחרי כל המלחמות והמבצעים, ממלחמת העצמאות ועד עמוד ענן, ראשי המדינה ומפקדי צה״ל שיבחו, ללא בסיס, את ביצועי הצבא וטענו לניצחוות. התפארויות שווא אלה שנועדו לכסות על המחדלים, סייעו להימנע מלחקור אותם, ולהאמין שדברי הרהב הם אמת, ושהייתה הכרעה. מכאן שלא היה להם מניע לשנות את התפיסה המוטעית, שעל פיה הם פעלו. אמונה בשקרים של עצמך היא החטא האינטלקטואלי הגדול ביותר.
איש השריון תא״ל במיל' יום טוב תמיר מבקר את ההתנהלות וקובע: ״כמו בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, שבה פיקדתי על גדוד 9, גם במבצע זה תפקדו יחידות צה״ל, ממזרח לגדר, לא כפי שראוי במלחמה, אלא כאילו הם נמצאו בביטחון שוטף. התנהגות כזאת גורמת לכשלים בלחימה ולאבידות מיותרות".
67 חיילים ו-5 אזרחים נהרגו במבצע, נפצעו 1,620 חיילים ו־837 אזרחים. מקרב הפלסטינים נהרגו 2,202, נפצעו 11 אלף ונשבו 200 פעילי חמאס. 10,590 מבנים נפגעו ברצועה, ומהם 4,024 נהרסו כליל, עד היסוד.
מכיוון שההתפתחויות האסטרטגיות והצבאיות היום, בכל העולם, ובפרט במזרח התיכון, מהירות מאוד, ראוי לישראל להפעיל את מערכת הביטחון שלה ברמה גבוהה בהרבה. שיפור לא יתרחש על ידי הממסד הביטחוני האזרחי והצבאי, אם הציבור הרחב לא יבין את הבעיות הביטחוניות לעומקן. הלקח העיקרי של המבצע הכושל הזה הוא שבבתי הספר של ישראל יש לפתח מסלול תלת־שנתי של ביטחון ומצביאות, שיחייב את התלמידים לא רק ללמוד, אלא גם להכין עבודת גמר בנושא, שתקנה להם חמש נקודות בתעודת הבגרות. כך נכשיר בתוך שנים ציבור של ישראלים בעלי תרבות ביטחון גבוהה, שיוביל את התאמת מערכת הביטחון וצה״ל למלחמת העולם הנוכחית, שעלולה להיות ארוכה, ולמלחמות הבאות שלא יחדלו, עד בוא המשיח, ועד שיגור זאב עם כבש.