ארגון החמאס פרסם היום (ראשון) תיעוד מתוך מנהרות טרור שלטענתו נחפרו בשנה האחרונה לתוך שטח ישראל
ארגון החמאס ממשיך עם המלחמה הפסיכולוגית ולקראת מועד יום השנה למבצע צוק איתן התפרסמה כתבה בטלוויזה האיראנית ובה הוצגה לראווה מנהרת טרור שכביכול נחפרה בשנה האחרונה. 
לדברי הכתבת המנהרה באורך של שלושה קילומטרים וחצי עשויה כולה מבטון. בכתבה מוצגת המנהרה ככזאת שחוצה כביכול את הגבול לתוך שטח ישראל, אולם הערכה היא כי מדובר במידע שקרי. במהלך הכתבה הוצגו אנשי חמאס שאמרו כי בכוונתם להשתמש במנהרה בעימות הבא מול ישראל. 

בתוך כך מדובר בתקופה שבה החמאס מנסה להעלות על נס את תוצאות המבצע ולהציג לראווה את הישגיו. אולם במערכת הביטחון נאמר כבר רבות כי החמאס אכן חופר מנהרות אולם לא ידוע לצה"ל על מנהרות שאכן חצו את שטח ישראל. 
בראיון לחג שפורסם במעריב לפני חודשיים אמר גורם ביטחוני בחיל ההנדסה כי הסיכוי לשקם מנהרות טרור לשטח ישראל הוא קטן שכן מנהרות שהושמדו נהרסו בצורה כזו שלא ניתן לשקם את התשתיות שלהן. במערכת הביטחון אומרים כי החמאס אכן הצליח לחפור מנהרות חדשות שמגיעות עד לגבול הרצועה, לכיוון שטח ישראל וגם לכיוון שטח מצרים. 

לוחמי חמאס במנהרות. צילום מסך
 
"הנחת העבודה היא שחמאס ממשיך לחפור מנהרות" הסביר רס"ן גלעד מזור, קצין הנדסה של החטיבה הצפונית בגזרת עזה בראיון לפני חודשיים. "אנחנו במעקב אחרי כמה הוא חופר, איפה הוא חופר ולאן הוא מגיע עם החפירות שלו. אנחנו עוסקים בהפעלת מאמצים טכנולוגיים ומודיעיניים כדי לאסוף מידע. אנחנו 'על זה' ביום יום ובשגרה. לא מחכים למלחמה". 
"אנחנו מבינים שבמלחמה הבאה אנחנו צריכים להיות טובים כמו במלחמה הקודמת, בתוספת ההשתפרות שלנו גם בניצול המידע שיש לנו היום מהשטח והטכניקות והתרגולות הקרביות וגם באמצעים עצמם שיש ברשותנו. בעצם, בכל המשימות שלנו בשגרה שכוללות איתור מנהרות ובאימונים אנחנו מבינים שבמלחמה הבאה אנחנו צריכים להיות יותר חזקים - גם ביכולת לאתר מנהרות, גם ביכולת לטפל פיזית במנהרה וביכולת לחקור אותה וכמובן גם ביכולת להשמיד אותה", הוסיף רס"ן גלעד מזור.
כבר שנים רבות שצה"ל מנסה לפתח את "כיפת הברזל של המנהרות" – שיטה או שימוש באמצעים שבהם הוא יוכל לדעת היכן עוברת מנהרה, איפה היא מתחילה ולאן היא מובילה. הדרך לאותה מערכת עוד ארוכה ועד היום הצליחו לפתח בעיקר שיטוח ופחות מכשירים לאיתור מנהרות. הסריקות לאיתור מנהרות מתבצעות קודם כל על ידי כוח אדם מיומן ובאמצעים טכנולוגיים הכוללים רכבים זעירים המופעלים על ידי שלט שעליהם הותקנו מצלמות. במקרים מסוימים נשלחים גם כלבים, והמידע שיוצא מתוך המנהרה מלמד את הכוח על התוואי שלה ובעיקר על מה יש בתוכה.