גיל הפנסיה לאנשי הקבע בצה"ל עומד לרדת, כך עולה מההמלצות הצפויות של ועדת לוקר בראשות האלוף במיל' יוחנן לוקר, שיוגשו מחר (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון משה (בוגי) יעלון. כפי שפורסם בלעדית ב"מעריב השבוע", על פי ההמלצות, גיל הפרישה לאנשי קבע ששרתו שירות קרבי ירד ל-42, ואילו גיל הפרישה לאנשי קבע המשרתים בעורף ירד ל-45. הירידה בגיל הפרישה תגרום לפגיעה ניכר בזכויות הפנסיוניות שלהם בעתיד.



כפי הנראה הוועדה תאמץ את גישתו של ראש אכ"א, אלוף חגי טופלנסקי, שהגיש לוועדה תוכנית עבודה שהוטלה עליו על ידי הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, ולפיה צה"ל יקצץ באופן משמעותי תקנים לקצינים בדרגות רבי סרן וסרן וייתן להם את האופציה להשתחרר מהצבא בטרם יגיעו לגיל הפרישה.



ההמלצות כוללות, בין היתר, תחנות סיום שירות לקצינים בדרגות סרן ותחנה נוספת לקצינים בדרגות רב סרן. התחנות הללו יאפשרו לצבא לשחרר את אנשי הקבע שאין ברצונם להשאיר עד לתקופת הפנסיה.



מאחר גיל הפרישה בצה"ל מוגן בחוק, האתגר המשמעותי יהיה להפוך את ההמלצות לחוק. לצורך כך הן יצטרכו להראות ירידה ניכרת בהוצאות תקציב משרד הביטחון. ההערכות הן כי המלצות ועדת לוקר צפויות לחסוך לתקציב המדינה כמה מיליארדי שקלים לאורך 20 השנים הקרובות.



אנשי הקבע כבר מכירים את ההמלצות, בעיקר דרך שמועות שרצות בצה"ל. אחד מאנשי הקבע אמר למעריב אונליין: "יש כאן יתרונות וחסרונות. מצד אחד אנשי הקבע הנוכחיים לא יפגעו כי יקח הרבה זמן עד שזה יקרה. החיסרון הוא שקצינים צעירים יבחרו לשרת בקבע עד סיום התואר הראשון, יצברו קצת ניסיון ויעזבו לאזרחות". לדבריו, כבר היום יש מחסור גדול בצה"ל בקצינים בדרגות סרן הרוצים לקשור עצמם לשירות ארוך טווח.



דבר נוסף שצפוי להיות מוצג בהמלצות, זה נושא תקציב הפנסיה שמנקר עיניים לחברה הישראלית ובצה"ל מבינים כי על הנושא הזה יקום ויפול הכל. בימים האחרונים מפוזרים ספינים רבים על ביטול פנסיית הגישור שמקבלים אנשי הקבע והפיכתם למענק גדול עד גיל 67. פירוש הדבר הוא שאנשי הקבע יפרשו מהצבע אחרי גיל 40, יקבלו מענק שמן אבל לא יקבלו פנסייה חודשית עד גיל 67 לגברים ו-62 לנשים.



אולם גורם בכיר בצה"ל אמר כי הדבר לא הגיוני, לא חוקי ואינו אפשרי. "הפנסיות במגזר הציבורי הן מקשה אחת. אי אפשר לבטל לאנשי הקבע את הפנסיה ולמורים או לעובדי המדינה לא. זו שטות מוחלטת. אנחנו נותקף בבג"צים שרק ההגנה עליהם תעלה לנו הון תועפות" הוא אמר.



גם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אמר כי "אם תחליט מדינת ישראל לשנות את מבנה הפנסיה במגזר הציבורי אנחנו לא נתנגד, אבל לא יקרה מצב שאנשי הקבע יוחרגו וייפגעו ושאר המגזרים לא". גנץ אמר את הדברים בראיון למעריב לפני שנה.



כך או כך, ההמלצות צפויות לעורר הד ציבורי ובצה"ל נערכים לצאת למתקפה נגד הספינים של פקידי האוצר "שכבר משמנים את מדורי הכלכלה", אומר גורם בצה"ל. "נצא לקמפיין שיציג את המציאות האמתית על אנשי הקבע ולא זו המוצגת בתוכניות סאטירה" הוא מבטיח.  



ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר לקראת פרסום הדוח: "אני מברך על כך שדוח לוקר יוצא לאור, אחרי מסע מיותר ומגונה של עיכובים ולחצים במטרה לשנותו. אפעל לכך שבניגוד למה שקרה עם דו"חות קודמים בעבר, מסקנות הוועדה יידונו בפומבי ולא ישכבו במגירה. אני קורא לחברי הוועדה, שעשו עבודה נאמנה, להצטרף לדיון הזה בקולם ולא לתת לראש הממשלה למסמס את הדוח שהוא עצמו הזמין".