גורם צבאי בכיר בפיקוד הדרום סיפר הבוקר (שלישי) בתדרוך לכתבים צבאיים כי צה"ל פרס את את המערכת לאיתור מנהרות טרור בחלק מהשטחים בדרום. לדבריו המערכת צפויה להיכנס לפעילות מבצעית בקרוב. הגורם הודה כי החמאס חזר לחפור מנהרות אולם הוא לא מצליח לשקם את התשתיות שנהרסו ולא מעז לחצות את הגבול לשטח ישראל.
בצה"ל מציינים היום את יום השנה לפתיחת המערכה בצוק איתן בקיץ שעבר. הגורם הבכיר בפיקוד הדרום אמר כי אחד הלקחים הבולטים של המערכה הוא קיצור העימות הבא באופן משמעותי. "אנחנו נעשה הכל שהמערכה הבאה תהיה יותר קצרה", אמר. "נעשה תהליך ארוך בשילוב המטה הכללי, השב"כ ופיקוד דרום והתוצאה תוצג בקרוב לדרג המדיני".

הגורם הצבאי סיפר כי בשנה האחרונה נעשתה עבודה עמוקה להבנת המציאות מעבר לגדר. "אנחנו נמצאים בנקודת הבנה של כל מה שקשור לחמאס", הסביר. "זה כולל ניתוח מלא של כל התהליכים שלו, התעצמות, ארגון, וגם איך לנתח את החוזקות שלו והחולשות שלו. במטרה לבנות שלד לקראת המערכה הבאה".

לדבריו, ברור יותר מתמיד כי במערכה הבאה החמאס יגיע ערוך יותר להפתיע. "הוא יעשה הכל כדי להביא להישג טקטי. גם החמאס הפיק לקחים ואת המערכה הבאה הוא יפתח בהפתעה, הוא ירצה להשיג את הניצחון ביום הראשון בדמות חדירה לשטח ישראל, הרג וחטיפה. הישג צבאי שיוביל להישג מדיני עבורו".
 
לדברי הגורם, בכל הקשור לניתוח הפקת הלקחים במנהרות הטרור, הוא מודה כי בהתמודדות מול האיום, הנקודה אליה צה"ל הגיע לא הייתה מספקת, לא מבחינה מודיעינית ולא מבחינת ההתמודדות עם האתגר. "זו תשתית שהחמאס בנה כדי לממש את ההישגים שלו. היא משרתת אותו כיום בתוך הרצועה בלהחביא חימוש, ולוחמים שיצאו משם לקרב. גם לזה אנחנו בדרך להישג גדול. מערכת לאיתור מנהרות כבר מותקנת וניסוי מבצעי יתבצע עליה כבר בשבועות הקרובים על מנת להכריז עליה מבצעית. במקביל יוצגו לדרג המדיני מספר רעיונות לפיתוח מערכות להגנה במנהרות, הרעיון הוצג השבוע בפני הרמטכ"ל ובקרוב גם לדרגים המדיניים וזה ידרוש תקציב". הגורם הוסיף כי "יש פריצת דרך בתחום הזה אבל זה לא משהו שיקרה מחר בבוקר אלא יהפוך למבצעי בעתיד. אבל במערכת לאיתור חפירת מנהרות יש פריצת דרך משמעותית".

כדי להתכונן לעימות הבא, סיפר הגורם כי כלל המג"דים בצה"ל התאמנו ולמדו היטב את הטווח התת קרקעי. שני מתקנים הוקמו לטובת זאת, האחד בצאלים ומתקן שני בשטח אוגדת עזה. "חמאס עמל קשות על העתקת המלחמה לשטח ישראל", הסביר הגורם הבכיר.

"לא עוד ירי טילים, לא עוד קרבות מול לוחמים ברצועה, אלא עובד על תרחישים של הכנסת כוחות לתוך ישראל. הוא תכנן פעולה של פשיטה על מוצב וגם היום הוא עובד על זה לצד עבודה רצינית לשיפור הירי תלול מסלול שלו שיהיה יותר אפקטיבי, באמצעות ניסויים לים הם מנסים לבצע שיפור", אמר.

הגורם הוסיף כי חמאס הצליח לשקם את כמות הטילים שהייתה לו ערב צוק איתן. את הרקטות קצרות טווח הוא כבר שיקם, בטווח הבינוני הוא בדרך לשיקום ובטווח הארוך הוא עוד רחוק. "יקח לו עוד כמה חודשים והוא ישקם באופן מלא", הסביר הגורם. "בעימות הבא חמאס ינסה לשמר את שגרת האזעקות ברציפות והוא יחפש שותפים בזירות אחרות כמו למשל בסיני", אמר הגורם.

"חמאס ינסה לגרור את הזירה כדי לאתגר אותנו". לדבריו המצב בסיני הוא מורכב מאוד ומסובך מאוד, "יש בעיה שלמצרים קשה לטפל בה". "זה כבר שנים שאין תשתיות, אין שיקום של תעסוקה, חינוך, בריאות ותיירות. יש הזנחה פלוס הקצנה דתית וזה יצר את המציאות הקשה שם. המצרים מבינים את זה שלא רק פעולה צבאית תפתור את הבעיה. כיום הם גם עובדים מול ראשי העדה הבדואית שם", סיפר והוסיף כי ציר 12 ימשיך להיות סגור לתנועה כדי לסייע לצה"ל להתמודד טוב יותר עם המציאות באזור, אולם העריך כי הציר יפתח מחדש בקרוב.