הכרזתה של ישראל אודות שני אזרחים שככל הנראה נמצאים בידי חמאס, ביניהם אברה מנגיסטו, הפיחה תקווה בקרב תושבי רצועת עזה, שחזרו לחלום על עסקת חילופי שבויים נוספת.



"זו לא הפעם הראשונה שישראל מחוקקת חוק ואומרת כי לא תשחרר מחבלים עם דם על הידיים – וחוזרת בה", נזכרים היום (שבת) ברצועה.



עמותות הפועלות למען האסירים ברצועת עזה פנו לחמאס וביקשו שלא להפר את התחייבות הארגון כי הם לא יפתחו במו"מ עד לשחרורם של כל 73 האסירים שישראל שבה ועצרה לאחר מבצע "שובו אחים" בקיץ האחרון.



מתוך 73 האסירים שנמצאים בישראל, 34 נדונו מחדש למאסרים ממושכים בבתי המשפט, בהם מאסרי עולם. אמו של האסיר הפלסטיני דיאא אל-ארא, שמרצה עונש מאסר עולם בכלא בישראל, אמרה: "עקבתי בשמחה רבה אחר הודעת הכיבוש על הימצאות שני אזרחים בידי ההתנגדות מלבד גופות שני החיילים. מאוד שמחתי שאולי סוף סוף זה יביא לשחרורו של בני דיאא , בתום 24 שנות מאסר".



גרשון בסקין קיבל מסר מחמאס: "הנעדרים נמצאים בידינו בעזה"



בשיחה עם סוכנות הידיעות "מען", העבירה אמו של האסיר הפלסטיני מסר לפלגים הפלסטינים: "עליכם להחזיק את גופות החיילים ושני הנעדרים הישראלים עד לשחרור כל האסירים מבתי הכלא הישראלים".



"ישראל צריכה לכבד את הסכמי העבר"



מנהל מחלקת ההסברה באגודת האסירים והמשוחררים "חוסאם", מואפק חמיד, התייחס גם הוא להודעה על השבויים ואמר כי ההכרזה הישראלית השיבה את התקווה בקרב משפחות האסירים, כי הולך ומתקרב היום בו ישוחררו בניהם שמרצים עונשי מאסרי עולם ממושכים.



באגודת האסירים אמרו כי "שני האסירים הישראלים וגופות החיילים הם קלף חזק בידי ההתנגדות הפלסטינית. נוכל סוף סוף לשחרר את כל האסירים, גם שנשלחו למאסרי עולם. אנו קוראים לחמאס לעמוד על הדרישות של העם שלנו".



אך בחמאס מחזיקים את הקלפים קרוב אל החזה. בארגון לא מוסרים יותר מדי פרטים אודות זהות שני האזרחים הישראלים או גופות החיילים: "אנחנו מוכנים למסור פרטים על הנעדרים הישראלים, רק לאחר שחרורם של כל האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט", אמר בסוף השבוע מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה".



א-זהאר הוסיף כי "על ישראל לכבד את הסכמי העבר לפני שתפתח במשא ומתן על הסכם עתידי. לא ניתן תגובה או תשובה כל עוד הם לא ישוחררו. התיק הזה נעול".