למערכת הביטחון אין מידע אם אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שחצה את הגבול לעזה לפני עשרה חודשים, חי או מת, כך אמר היום (שני) גורם בכיר במטכ"ל בשיחה עם עיתונאים. "יש מידע סותר וחלקי אם הוא חי", ציין המקור, שהוסיף בהקשר של אפשרות לנהל משא ומתן על חילופי שבויים כי "אני עושה הבדל בין חייל לאזרח" וכי "אסור לשחק לידיים של חמאס שמתנהג בציניות".



בנוסף למנגיסטו, צעיר ישראלי ממוצא אתיופי מאשקלון עבר את הגבול לעזה לפני כמה חודשים גם צעיר בדואי, שהיו בעברו בעיות נפשיות וגם גורלו לא ברור. בידי חמאס גם גופותיהם של שני חיילים, אורון שאול וסגן הדר גולדין ז"ל שנפלו בקרבות במבצע צוק איתן לפני שנה.



בסקירתו על המצב במזרח התיכון הדגיש הגורם הבכיר כי בעקבות הסכם הגרעין, ישראל תצטרך לעקוב ולנטר את המתרחש באיראן ביתר שאת כדי לגלות אם אינה מפרה אותו ובמיוחד אם אין לה מתקנים חשאיים להעשרת אורניום שיכולים לאפשר לה "לפרוץ" אל הפצצה, בחסות ההסכם.



לדבריו, איראן ממשיכה להיתפס בידי ישראל, כפי שקורה מאז 2006, כאיום העיקרי. "ההבנה היא שגם לאחר ההסכם, החזון של איראן הוא להגיע בעתיד לנשק גרעיני", אמר הבכיר והוסיף כי הסרת הסנקציות כתוצאה מהסכם "תאפשר לאיראן להגדיל ב-5-4 מיליארד דולרים את תמיכתה בארגונים באזור והדבר יגדיל את השפעתה".



באשר לחיזבאללה, גילה המקור הבכיר במטכ"ל כי הארגון השיעי הלבנוני איבד בארבע וחצי שנות מלחמת האזרחים בסוריה כ-1300 מאנשיו ועוד כ-5000 נפצעו. חיזבאללה מצוי "בנקודת השבר הגדולה ביותר שלו", הוא העריך.



הגורם גם הדגיש כי בניגוד לפרסומים, ישראל "לא סייעה, לא בכדור אחד ולא בשקל אחד, לחזית נוסרה", הסניף הסורי של אל קאעידה שחולש על אזור הגבול עם סוריה ברמת הגולן. לדבריו היו בעבר מקרים שפצועים בודדים של נוסרה הסתננו לטיפול רפואי בישראל "כי לא נשאלו על השתייכותם", אך לאחרונה חודדו הנהלים "וזה הופסק".