מאות שוטרי יס"מ הגיעו הלילה (שלישי) לשני מבנים, בנייני דריינוף בבית אל, והשתלטו עליהם לקראת הריסתם בסוף החודש על פי החלטת בג"ץ, שהורה להפסיק את המשך העבודות במקום.

מאות צעירים התבצרו בתוך הבניינים והתעמתו עם השוטרים. הנוכחים במקום דיווחו על גז פלפל שרוסס בידי המשטרה בתוך הבניינים ובתוך כך כחמישים בני אדם עוכבו לחקירה. שני אוטובוסים של כוחות הביטחון שפינו המעוכבים, שוחררו בפסגת זאב. צומת פסגת זאב נחסם כעת על ידי עשרות אנשים לכל הכיוונים במחאה על הפינוי.

מהומות בבית אל. צילום: יוני ריקנר
 
מצה"ל נמסר כי "בהתאם לפסיקת בית-המשפט הגבוה לצדק ובמטרה להיערך לפינוי והריסת שלדי מבני דריינהוף ביישוב בית אל, הוחלט הלילה למקם כוח משמר הגבול במתחם המבנים. על מנת למנוע התבצרות במתחם המבנים, להקטין את החיכוך והאלימות באזור וכדי לאפשר את השלמתו של המהלך המתוכנן, הוצב כוח משמר הגבול במתחם שלדי מבני דריינהוף. כוחות הביטחון יפעלו לשמירה על החוק והסדר במתחם וערוכים למימוש הנחיות הדרג המדיני".

גורם ביטחוני מסר כי "אנו נערכים לתגבור כוחות בבית אל במטרה לשמור על הסדר על פי החוק ובמטרה להקטין את העימות במידה וכזה יתפתח".

עימותים בבית אל. צילום: יוני ריקנר
 
שר החינוך, נפתלי בנט, שוחח לפנות בוקר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודרש הבהרה כי אין כוונה להרוס את הבתים. השר בנט אמר כי "עשר שנים להתנתקות, מישהו שכח שהפעם יש למחנה הלאומי כוח ציבורי ופוליטי. שר הביטחון נגרר למחוזות קיצוניים ומתסיסים, במקום להרגיע את השטח. הגיע הזמן שממשלה לאומית תוביל את האידאולוגיה שלשמה היא נבחרה, ולא את דרך השמאל."
 
ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר כי "מקומם ומצער שראש הממשלה ושר הביטחון, אדריכלי חנק ההתיישבות, לא אפשרו להתיישבות למצות את ההליכים המשפטיים והפכו לקבלני הביצוע של מדיניות השמאל. אנו קוראים לראש הממשלה להפעיל את כל כובד משקלו לתגובת המדינה לבג"ץ, למנוע את הריסת הבתים שנכון להיום הם חוקיים לפי כל דין".

"לא אתפלא אם גם ראש המממשלה לא ידע"
אלון התראיין הבוקר בגל"צ ואמר כי שרת המשפטים, איילת שקד, לא ידעה על המבצע המתוכנן. לדבריו שלחה לו השרה הודעה מרגיעה בשעות הלילה. "דיברתי עם איילת שקד, שרת המשפטים, היא לא ידעה שהולכים לפנות את המקום, היא אמרה לי 'לך לישון, הכל בסדר'. אני לא אתפלא אם גם ראש המממשלה לא ידע. כולם המומים פה, יש פה מאות שוטרים שמקיפים את המבנה. אין צו הריסה מיידי. אני חייב לקרוא לבג"ץ - יש תכניות בתוקף, הושלמו כל התהליכים, המהלך לא ברור".

התבצרות במבנים. צילום: אורי שיבר
 
לדבריו הגעתם של השוטרים הפתיעה את הנוכחים במקום: "לילה קשה מאוד קשה עבר עלינו, אני לא ראיתי שום סימן של אלימות של הנוער. אנחנו בתהליכים מול בג"ץ, אני לא מבין למה זה קרה, ההגעה של השוטרים הפתיעה אותנו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' וחבר הכנסת לשעבר אריה אלדד במצודה בשאנור. צילום: סוכנות תצפית
 
לטענתו מאבקה של בית אל התנהל בצורה דמוקרטית: "יש פה תהליך ארוך של המדינה, עשינו מאבק דמוקרטי, חיינו בתוך המבנים, תוך חודש אפשר להכניס שם  משפחות. אני לא מבין למה נדרשה האלימות הזאת והמראות הקשים".

"על משטרת ישראל לפעול באותה יעילות נגד הפולשים בנגב, בגליל ובמשולש"


שר הקליטה והשר לענייני ירושלים, ח"כ זאב אלקין, אמר בתגובה לפינוי בבית אל: "אני מגנה את הפינוי הלילי של המתיישבים בבית אל, וקורא לשר הביטחון להשקיע מאמצים לא בפינוי מתיישבים אלא בהשלמת תהליך האישורים לבנייני דריינוף וקידום שכונת מגורים חדשה בהתאם להסכם האולפנה. אין אבסורד יותר גדול מאשר להרוס בניינים שדקה אחרי זה יהיה אפשר לבנותם מחדש. בימים שאנחנו מציינים בכאב רב את אסון הגירוש מגוש קטיף וצפון שומרון הגיעה העת לבנות ולא העת להרוס".

ח״כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת החוקה (הבית היהודי) התייחס לפעילותם של כוחות הביטחון לפינוי בנייני דריינוף בבית אל ואמר:  "אכנס דיון מיוחד בועדה בראשותי כדי לדון בלהיטות כוחות הביטחון לפנות את בתי דריינוף בבית אל".

"עיתוי הפינוי נראה לי תמוה לאור העובדה כי יש מגעים להסדרת מעמד המבנים. להיטות היתר לפנות בימים אלו שאנו מציינים עשור לגירוש מגוש קטיף אינה ברורה לי אני מציע למשטרת ישראל לפעול באותה יעילות נגד הפולשים בנגב, בגליל ובמשולש", הוסיף סלומינסקי.

בתוך כך, הלילה כ-20 משפחות עלו לשאנור במטרה להחיות את ההתנחלות שפונתה בהתנתקות לפני עשור. נערים ומשפחות שפונו מחומש ומשאנור שבו והתבצרו בשאנור לרגל עשור להתנתקות כדי לתקן לדבריהם את הפשע שנעשה להם. ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיע גם הוא למקום. המשפחות הגיעו ערוכות עם אוכל ומזרונים, בשירה גדולה ובשמחה לשוב לבתיהם, הם דורשים להישאר ומטרתם היא להעביר מסר - "נישאר ככל שנוכל," כך דווח הבוקר בגל"צ. בשעה ארבע וחצי הגיעו חיילים למצודה בה התבצרו המשפחות, אולם כוחות הביטחון טרם החלו בפינוי שככל הנראה יתרחש בשעות הצהריים.