הסנגוריה הצבאית סיכמה השבוע את נתוני השנה החולפת והציגה כמה הישגים מאוד משמעותיים בתחום האיזון בין המשפט הצבאי למשפט האזרחי. בין היתר, בצעד היסטורי, קוצרה תקופת המעצר הראשוני לעצורי מצ"ח מ־48 שעות ל־24 שעות.

בנוסף, החוק המחייב תיעוד חזותי של חקירות פשעים חמורים הוחל גם על חקירות מצ"ח החל בחודש אפריל האחרון. אחד הנושאים המרתקים שהצליחו בסנגוריה לשנותם הוא נושא החיפוש בטלפונים הסלולריים ובוואטסאפ.
 
במשך תקופה ארוכה חיילים אשר נחקרו על ידי מצ"ח ויוצגו על ידי הסנגוריה הצבאית מסרו שבמהלך חקירתם ביקשו מהם גורמי החקירה לערוך חיפוש בתכנים המצויים במכשירם הסלולרי. במקרים רבים, הוסבר להם כי אם יסרבו לחיפוש, אזי גורמי החקירה יוציאו צו חיפוש מבית משפט, והמכשיר יישאר בידי גורמי החקירה לזמן ארוך יותר מאשר אם יסכימו לביצוע החיפוש מלכתחילה. במקרים רבים גורמי החקירה לא הסבירו לנחקרים שקיימת אפשרות להגביל את החיפוש וכי יש באפשרותם להתחרט בכל רגע ולחזור בהם מההסכמה לחיפוש. כמו כן, לא הוסבר לנחקרים ששופט יכול לסרב לבקשה להוציא צו או להוציא צו מותנה בלבד, המגביל את החיפוש למידע מסוים. בסנגוריה הצבאית הגדירו את הפגיעה בפרטיותם של הנחקרים בעת החיפוש "פגיעה קשה ביותר".
 
בשנה החולפת פעל הסנגור הצבאי הראשי אל"מ אשר הלפרין מול הפרקליט הצבאי הראשי ומול היועץ המשפטי לממשלה במטרה לשנות את המצב, ובפסק דין שניתן בחודש ינואר השנה נקבע כי הסכמה של עציר אינה יכולה להוות מקור סמכות לביצוע חיפוש במכשיר סלולרי, והחיפוש בטלפון אפשרי כאשר מבוצע במעמד הנחקר ובאמצעות הנחקר, ובמקום שבו הנחקר הביע הסכמה חד־משמעית, לאחר שהובהר לו כי הוא אינו מחויב להסכים לחיפוש, וכי החיפוש לא יוכל לשמש כנגדו. עוד הודגש כי לנחקר עומדת הזכות לסייג או לבטל את הסכמתו לחיפוש בכל עת.
 

ריכוז הנתונים הופץ השבוע לתקשורת ועלה לאתר הסנגוריה הצבאית. אל”מ הלפרין סיכם את הדוח ואמר: “אני תקווה כי הדוח יסייע ללקוחותינו, חיילי צה"ל, בהבנת זכויותיהם בהליך הפלילי־צבאי, ויתרום לקידום השיח בנושאים החשובים המועלים בו". 

אימון מעורב
יחידת ילת"ם ביצעה בשבועיים האחרונים אימון חבלה ייחודי עם האמריקאים, ובמסגרתו פעלו צוללי היחידה למשימות תת־מימיות. היחידות תרגלו פיצוץ ג'יפ ממולכד מתחת למים ונטרול מוקשים על ספינה בלב ים, והצוללים החליפו ביניהם מידע וחוויות. התרגיל, שנקרא "נובל מלינדה", נערך פעם בשנה למשך כשבועיים בבסיס הילת"ם. האימון נערך אל מול חופי חיפה, על כלי השיט של הילת"ם ושל שייטת ספינות הטילים, אך בעיקרו נערך מתחת לפני המים בזוגות צלילה מעורבים של לוחם אמריקאי ולוחם ישראלי, בשיתוף פעולה צמוד ואינטנסיבי.

משלבים כוחות 
הטמפרטורות הגבוהות ברמת הגולן לא הפריעו לתרגיל האוגדתי של "עוצבת הבשן" באחד התרגילים הקרקעיים הגדולים ביותר שהתבצעו לאחרונה בשיתוף פעולה עם חילסנ האוויר. התרגיל התמקד במטוסי התובלה הכבדה, "קרנף" (C־130) ו"שמשון" (C־130J), על הטסת כמות גדולה של אספקה לסיוע לכוחות הקרקע כמו ציוד רפואי, מזון ואמל"ח, והייתה זו הפעם הראשונה שטייסת "הפילים" תרגלה תספוק מסיבי עם מטוסי "שמשון" החדשים שנחתו בישראל לפני כשנה.

הסכם הפסקת האש של מלחמת לבנון השנייה, 14.8.2006

מלחמת לבנון השנייה נמשכה 34 ימים, מ־12 ביולי עד 14 באוגוסט 2006, ובה נלחמה ישראל מול חיזבאללה בלבנון ובצפון הארץ. הטריגר למלחמה היה אירוע חטיפה של שני חיילי צה"ל והריגת שלושה חיילים ובמקביל הפגזה ארטילרית כבדה לעבר ישראל. בתגובה תקפה ישראל מן האוויר ואחר כך גם באמצעות כניסה קרקעית לדרום לבנון.
 
ב־12 באוגוסט קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 1701 הקוראת להפסקת אש. למרות זאת אישרה ממשלת ישראל מהלך קרקעי בשטח לבנון ב־12 וב־13 באוגוסט שגרם למות 33 חיילי צה"ל, ובפציעה של עוד עשרות חיילים בקרב על הסלוקי. ב־13 באוגוסט שיגר החיזבאללה 250 רקטות לעבר צפון הארץ, שגרמו למותו של אזרח ישראלי. בבוקר ה־14 באוגוסט נכנסה לתוקפה החלטת האו"ם והופסקה האש. לאחר סיום המלחמה התמקד צה"ל בחיפוש אחר מנהרות ובונקרים של חיזבאללה ליד הגבול, וב־1 באוקטובר יצאו כל כוחות צה"ל מלבנון, למעט בצפון כפר ע'ג'ר.
 
במהלך המלחמה נהרגו 44 אזרחים ישראלים ו־121 חיילי צה"ל. בצד  השני נהרגו בין 300 ל־450 אזרחים (לפי הערכות שונות), 36 חיילי צבא לבנון ובין 500 ל־700 מחבלי חיזבאללה. 


חיילים חוזרים מדרום לבנון לאחר הפסקת האש. צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90