מדינת ישראל ראתה כבר מלחמות בכל החזיתות, אולם אחרי שנים רבות שהמלחמות היו נגד מדינות בחזיתות ספציפיות ישראל מתמודדת היום עם מציאות מהמורכבות שידעה מאז הוקמה המדינה.



במערכת הביטחון מבינים היטב כי המערכה הבאה בצפון תיהיה מהקשות שידענו אי פעם, ומול ארגונים שאין להם גבולות. בין אם תיפתח האש מול החיזבאללה בגבול הלבנון אין ספק כי החיזבאללה, שכבר אוחז בכמה נקודות אסטרטגיות בסוריה, יפתח באש לכיוון הגולן. מהצד השני, אם ארגון ג'יהאד עולמי יפתח חזית נגד ישראל ברמת הגולן, השורשים שלו שצומחים כעת בתוך לבנון יגיבו גם משם.



התוצאה ברורה, העורף בשתי החזיתות יראה אש והרבה. ותיקי הכתבים הצבאיים שמסקרים את הצבא אומרים כי הם לא זוכרים מתי הצבא דיבר כל כך הרבה על הגנה. החזית הצפונית הבאה תהיה כל כך קשה עדי כדי כך שעל שולחן הערכות המצב, המלחמה הבאה מתחילה בהגנה לפני ההתקפה.



גם בכירי מערכת הביטחון יודעים היטב כי הדרך הטובה ביותר לנצח את המלחמה הבאה בצפון היא רצף של פעולות הגנה לצד מכת אש שהאויב לא יוכל לה. אחת הסיבות לכך היא העובדה כי המודיעין הישראלי סיים כבר מזמן לאסוף מידע על כמות האמל"ח שיש בידי נסראללה, הוא כבר מזמן עסוק בלנתח את סוג האמל"ח ואפשר כבר להגיד בוודאות כי מדובר באמל"ח מדויק וקטלני.



חלק ממנו אף מיוצר ומפותח על ידי החיזבאללה עצמו וחלק גדול ממנו מגיע מאיראן. אם פעם החיזבאללה היה מאופיין כארגון טרור קטן וסורר היום כבר מדובר בארגון צבאי לכל דבר שבחודשים האחרונים רואים גם חיבור הסטורי בין חיזבאללה לצבא לבנון. אם במלחמת לבנון השנייה חיזבאללה היה אדיש למדינה עצמה ולנזק שנגרם לה, החיבור היום הפך לגורם מרתיע אבל לא רק.



בפעם הראשונה שמתצפיות פיקוד הצפון רואים סיורים משותפים בין חיזבאללה לצבא לבנון, וכאן נשאלת השאלה עד לאן השיתוף פעולה הזה מעמיק.



בישראל מודאגים מזה ומעבירים מסרים למעצמות בעולם, בחלק מהמקרים משרטטים קו אדום בסוגי הנשק שעלולים להגיע ללבנון. בין חיזבאללה לממשלת לבנון נוצרה מין סינתזה מעניינת ובישראל לא מקלים ראש בזה. חיזבאללה היום חבר בפרלמנט, יש לו שרים בממשלה ואצבעות להצביע ולהכריע. האם במלחמה הבאה צבא לבנון ילחם לצד חיזבאללה? בישראל לא מתעלמים מהאופציה הזו ונערכים גם אליה. 

מקימים מכשולים בגבול ומכינים תוכניות פינוי לישובים
במערכת הביטחון מודים כי אף אחד מהצדדים לא רוצה כרגע מלחמה בגבול. הסיכוי שדבר כזה יקרה הוא לא גדול אולם לצד זה ברור היטב כי אירוע קטן בגבול עלול לגרור תגובה שתוביל למלחמת לבנון השלישית.

בתקרית האחרונה בה חיזבאללה ירה טילי קורנט על סיור של גבעתי והרג שני לוחמים, צה"ל כבר העלה כוננות. אבל היה גם גורם מרסן. ברגע האחרון מישהו לחץ על כפתור הביטול ועצר את המלחמה הבאה. דבר אחד ברור, אם המחיר שגבה החיזבאללה היה גבוה יותר, דהיינו אם הפיגוע היה מצליח יותר וגורם להרג של יותר משני לוחמים ואלי אף לחטוף, היום כבר היינו מסקרים את מינוי הועדה לחקר לבנון השלישית.

חיזבאללה מוכן למערכה כזו וגם מערכת הביטחון. על הגבול הצפוני בשלומי ובמנרה כבר סיים הצבא בהקמת מכשולים ליום בו מאות מחבלים ינסו לחצות את הגדר ולהשתלט על כביש הצפון, מוצב, או אפילו יישוב. ביישובי צמודי הגדר, שומרה זרעית, מצובה ועוד כבר מזמן הסתיימו העבודות.

בחלק מהמקומות בנה הצבא עמק מאולתר ובחלק מהמקומות נבנתה חומה. בצה"ל מודים שטרם הושלמו כל ההכנות בכל הקשור למכשולים וטרם הושלם כל הנוהל קרב הצה"לי אולם הדבר בעבודה וזה יקרה בקרוב.

דבר אחד ברור היטב, ביום בו תיפתח האש, יישובי הצפון יפונו ואליהם יכנסו גדודים ולוחמים. תוכנית פינוי היישובים כבר הוכנה וגם תוכנית התקיפה בצד השני. ישראל תפעיל את כל הכוח שלה ותעשה הכל כדי לגמור את העימות בפרק זמן של ימים.

בתוכנית האסטרטגיה החדשה שהציג הרמטכ"ל לדרג המדיני אין תירוצים. כשצה"ל יצא למלחמה הוא יעצר רק לאחר שישלים את המשימה וזה אומר שהצד השני ירים דגל לבן או שהעולם יעצור את הצבא מלכתוש את חיזבאללה ואת אדמת לבנון.