בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, בעוד צה”ל מתקיף מהאוויר ומתקדם רגלית מעבר לקו הגבול, פעלה מסביב לשעון יחידת יחפ”ש, היחידה המסווגת לחיפוש שלל. חיילי היחידה הגיעו לזירות הקרב הקשות ביותר, אספו את אמצעי הלחימה ואת כל החומרים המודיעיניים שיכלה ידם להשיג, וחזרו חזרה.

כתב “מעריב־השבוע” התלווה אל היחידה ולמד איך להעביר טנק מידי האויב לשטח ישראל.
בצה"ל יודעים לספר כי יחידת איסוף השלל הצליחה בתוך שעות ספורות להעביר למטכ"ל מידע מדויק על סוגי הנשק המיוחדים שחיזבאללה מפעיל. המטכ"ל עיבד את הממצאים, ובעזרתם מיגן בהתאם את הכלים המשוריינים והציל את חייהם של לוחמים רבים.
השבוע ערכה היחידה המטכ"לית לפינוי שלל תרגיל מטכ"לי מסווג. חיילי היחידה התאמנו בלקיחת טנק מידי האויב, במציאת אמל"ח ובאיסוף חומרים מודיעיניים, כל זאת תחת אש מרגמות וטילים. 

"ברגע שהכוחות מסיימים לטפל בשטח אנחנו נכנסים", סיפר קצין בכיר ביחידה, "בכל מה שנשאר שם אנחנו מטפלים. זה יכול להיות כלים כבדים, אמל"ח, אמצעים להסתערות, ואפילו מידע המשמש את המודיעין". 
"חומר דרמטי"
במהלך מבצע צוק איתן, באחד מהקרבות היותר דרמטיים של צה"ל, נקראה היחידה המטכ"לית לתוך אחד הכפרים ברצועה. נמצאו שם אמצעי לחימה רבים וכן מפות, תרשימי זרימה ותוכניות פעולה של חמאס. אל היחידה הצטרף דרך קבע איש מודיעין שהעביר את החומר היישר למטכ"ל. 

חיילי יחידת יחפ"ש במהלך תרגיל. צילום: דו"צ
 
קצין בכיר סיפר בדיעבד כי החומר שנאסף היה לא פחות מדרמטי עבור אמ"ן, חומר ששינה את המצב בשטח, הזיז כוחות, הציל חיים וסייע בניצחון בקרב. 
"זו יחידה ותיקה ממלחמת יום הכיפורים", סיפר קצין בכיר ביחידה, "עם השנים אנו מתרגלים את כלל המתארים והיום אנו פועלים בכל שטח אפשרי. זה כולל סריקה מלאה, בדיקה של איומים ממולכדים, טיפול במטענים אם צריך וכמובן איסוף ובדיקת החומרים. אנשי החבלה הם חלק בלתי נפרד מהיחידה".
50 טילים
השלל שאספה היחידה רק בצוק איתן כולל בין היתר כ־230 כלי נשק ומטולים, כ־30 אמצעי אופטיקה, כ־50 טילים, כ־750 אמצעי קשר ואלקטרוניקה, כ־1,800 אמצעים לציוד הסתערות וקרוב ל־500 אמצעי חבלה ותחמושת. בצה"ל אומרים כי מדובר במספר חסר תקדים.
יחידת יחפ"ש מורכבת מחיילים בסדיר, אולם בעיקר מאנשי מילואים. אומנם היא איננה מוכרת לרוב הציבור, אך האימונים שנערכו השבוע בחום של 42 מעלות העידו יותר מכל על המוטיבציה הגבוהה והבלתי מתפשרת המאפיינת אותה.