במקרה של עימות בגבול הצפון יפונו היישובים בגזרה, ואת התושבים יחליפו חיילי מילואים, יוצאי יחידות מובחרות שהם תושבי האזור. כך עולה מתוכנית חדשה שגובשה בצה”ל.



ההחלטה לפנות אזרחים במידת הצורך הועלתה בחודשים האחרונים מתוך הנחה כי העימות הבא ייגרר לשטח ישראל וכי יש להיערך בהתאם. תוכניות הפינוי המפורטות גובשו ובקרוב יוצגו בפני הדרג המדיני. התוכנית המלאה תיחשף מחר בגיליון העיתון הצבאי “במחנה”. 
 
לפי התוכנית, התושבים יפונו לאכסניות ולמלוניות בכמה דרכים, בהתאם לנסיבות. יש יישובים שתושביהם יידרשו לצעוד כברת דרך ארוכה בעוד שביישובים אחרים הפינוי יבוצע באוטובוסים. מכל מקום, אם תמומש התוכנית מדובר בפעם הראשונה מאז 1948 שהמדינה מבצעת פינוי של יישובים במהלך עימות. במקרה של פינוי - את יישובי הרפאים ימלאו חיילי מילואים מהאזור, יוצאי יחידות מובחרות, והם ישתייכו ליחידות מיוחדות שיוקמו.
 

“האיום בגזרה השתנה בצורה מהותית והאויב עמו נידרש להתמודד הוא אחר”, מסביר גורם בצה”ל, “מציאות זו מחייבת הכשרה אחרת ללוחם שמגן על היישובים, גם ברמה מקצועית וגם ברמה מנטאלית”.
 
התוכנית קיבלה את ברכתו של מפקד הפיקוד, האלוף אביב כוכבי. “המטרה היא ליצור כוח שבמקום שחייליו יעשו מילואים בחטיבות השונות ברחבי הארץ הם יעברו לעשות את המילואים שלהם בגזרה”, אומר הגורם. אומנם ביישובים קטנים בקו העימות אין מספיק יוצאי יחידות מובחרות, אך במקומות כמו נהריה, קריית שמונה ומטולה מתגוררים יותר מילואימניקים כאלה, ובמקרה של פינוי יוצבו חלקם ביישובים הקטנים לאורך הגבול.
 
לדברי הגורם, על הכוח שיקום לדעת לתת מענה לאיומים בזמן אמת כמו ירי תלול מסלול ומנהרות התקפיות, אף שאיום כזה לא קיים כיום בצפון. 
הגורם מוסיף כי “ראשי הרשויות והקב”טים בגזרה כבר קיבלו הסבר כי הפינוי הוא כלי שאנחנו מתכננים להשתמש בו ושזה כבר לא ברמת הדיבורים”.
בנוגע לאיום על גוש דן אומר הגורם: “אי אפשר להשוות בין המטחים שתחווה תל אביב בהפרש של שעות אחד מהשני לבין מאות הנפילות שיסבול יישוב בצפון במערכה הבאה, נוסף על האיום הקרקעי”.
 
כיום יש כעשרים יישובים בסדר עדיפות ראשון ושני לפינוי. “יש מקומות שבהם לא יהיה נכון לאסוף אנשים באוטובוס ממקום מסוים כי זו תהיה סכנת חיים”, מציין הגורם, “ייתכן אפילו שבחלק מהמקומות יצטרכו אנשים ללכת ברגל מרחק מסוים ורק אז לעבור לכלי רכב”. 
 
ייתכן גם פינוי עצמאי של יחידים ומשפחות. “כנראה נודיע ליישוב שעליו להתפנות באמצעות הסברה שקטה”, אומר הגורם הצבאי, “המהלך עצמו יכול להיות בעייתי. אם פרסמתי שאני הולך לפנות אוכלוסייה מיישוב מסוים - האויב יכה שם מכת אש רצינית. אנחנו צריכים להסביר לאנשים למה אנחנו מפנים אותם ואיך הם צריכים להיערך. “חלק מראשי הרשויות מבינים את הצורך ואת החשיבות של זה ומעורבים בתהליך, וחלק קצת מכחישים או מפנימים פחות שהדבר הזה יקרה בסוף”.