״אין משהו שמגביל היום כוח צבאי בשטח, למרות הוראת השעה החדשה״, כך אומר סגן מפקד חטיבת השומרון, סא״ל ישי כרמלי.

הראיון עם כרמלי נערך פחות מיממה לאחר שהובאה למנוחות ריהאם דוואבשה, שמתה מפצעיה לאחר שביתה הוצת בפיגוע בכפר דומא.סא״ל כרמלי היה בכפר בשלוש הלוויות של בני המשפחה שנרצחו בפיגוע, הכין את הגזרה ואבטח את הציר שעליו עברו הלוויות ללא אירועים דרמטיים.
 
בראיון מיוחד למעריב לרגל סיום תפקידו מספר כרמלי על השנה האחרונה והמאתגרת בשומרון ומסביר למה כל כך קשה לעצור מפגעים בודדים שמחליטים לדרוס או לרצוח בדקירה. "המציאות פה מורכבת מדו קיום של פלסטינים לצד מתנחלים שחיים פה חיי שגרה", מסביר סא"ל כרמלי.

"ריכוז מחנות הפליטים והמקומות הצפופים בעיר שכם למשל הוא כר פורה לטרור. אתה לא תלך עכשיו לגורדי השחקים בשכם ותמצא שם בחור שקם בבוקר ויוצא לפגע. אתה תמצא אותו במחנות, כמו למשל המפגע שיצא מפה ורצח את החייל אלמוג שילוני בתל אביב. הוא קם בבוקר פה באחד ממחנות הפליטים ויצא לתל אביב לפגע. אין היום שום מחסום אמיתי באיו"ש, הכל כאן מחסומים ארעיים והעסק זורם פה. אין פה משהו שבאמת עוצר את המפגע", הוא מסביר. 
 
"יכול להיות שהוא יעצור באיזה מחסום ארעי שירתיע או ישבש. אבל זה לא באמת משהו שעוצר כמו הגדר שעדיין יש בה פרצות. הניוד שלהם בתוך שטחי האוגדה הוא ללא מחסומים קבועים", מוסיף כרמלי.

"כלוחם בשטח ידי אינן כבולות"
 
לאחרונה הוציא אלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, הוראת שעה זמנית המגדירה מחדש את הוראות הפתיחה באש. השינוי גרר לא מעט ביקורת. בשטח, מסביר סמח״ט השומרון היוצא, יש הגדרות ברורות מאוד ונחושות. 
 
"אין משהו שמגביל היום כוח צבאי בשטח למרות הוראת השעה החדשה", אומר סא"ל כרמלי. "כלוחם בשטח אני לא מרגיש שמשהו כובל את ידי. גם הלוחמים בקצה יודעים שכשיש סכנה ממשית על הכוח מתבצע ירי. זה לא עוצר אותנו". 
 
סא״ל כרמלי מתייחס גם לאירוע בנבי סאלח, שבו הוכה לוחם על ידי בני משפחת תמימי. לדבריו, המציאות שם היא שגרת יומו, ולמרות התמונות הקשות, מדובר באירוע אחד מיני רבים. ״ראינו שם בנבי סאלח את הבבואה של החברה״, אומר סא״ל כרמלי. ״חייל שנכנס לאירוע מורכב ויוצא ממנו כמו שיוצאים ממנו הרבה חיילים, רק שעליהם לא הייתה מצלמה. תבוא לפה כל יום שישי לאירוע הפרות סדר וזה מה שתראה, וזה לא מצטלם טוב. אבנים,אלות, לפעמים צמיגים בוערים. זה לא מצטלם טוב, אבל זו המציאות״.
 
רק אתמול (ראשון) התחיל סא"ל ישי כרמלי את השבוע עם אירוע שנחשב למורכב ביותר. הלוויה נוספת של משפחת דוואבשה הפעם של האם ריאהם. הערכות המצב ניבאו התנגדות, אולי אפילו ניסיונות פיגועים. "זו חוויה קשה מאוד, חוויה נוראית לדעת מה שקרה למשפחה", מספר סא"ל כרמלי. "גם אני אב לשני ילדים וזו חוויה מחמיצה לב כאדם לא רק כמפקד".

בתוך כך מוסיף כרמלי: "כמפקד מקצועי אני מאבטח את האירוע שהוא דו כיווני כי במקביל לזה שיוצאת שיירה של לוויה עם דגלים, חוזרת אימא מאיילון מורה עם ילדיה מבית ספר בתפוח. היא חוזרת הביתה וצריך לדאוג שהדבר הזה יקרה במקביל".

סא"ל כרמלי מרגיע את השטח ומבהיר שהמשימה הראשונה שלו כמפקד ושל החטיבה היא לדאוג לכך שחיי השגרה לא יפסקו ומבהיר כי "הביטחון כאן הוא מעל הכל".