צה"ל על כלל יחידותיו סיים הערב (רביעי) תרגיל מטכ"לי לשיפור כשירות המפקדה הכללית לפיקוד על זירת מלחמה במתאר רב זירתי.



התרגיל התקיים במשך ארבעה ימים ובמסגרתו תורגל סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל בסוגיות שונות על ידי מנהלת בראשותו של אלוף (מיל') גרשון הכהן.



"מדובר בתרגיל אופרטיבי, אשר נוער לוודא את כשירותם של המערכים השונים בכלל הגזרות, ביניהם כל הפיקודים המרחביים, פיקוד העורף, אגפי המבצעים, המודיעין, הלוגיסטיקה והתקשוב", נמסר מדובר צה"ל, שם מדגישים כי התרגיל תוכנן מראש כחלק מגרף האימונים לשנת 2015 ומטרתו הינה שיפור מוכנות צה"ל לחירום.



התרגיל הסתיים בדיוק כמה שעות לאחר שמבקר המדינה ביקר בחריפות את מוכנות המערכת הביטחונית לשעת חירום. גורם בצה"ל ביקש להדגיש כי אין קשר בין התרגיל לבין הדוח של המבקר.



כזכור, דוח מבקר המדינה, אשר הותר בשעות הצהריים לפרסום, חשף את הבעיות מהן חוששים גורמים במדינה בכל הנוגע להיערכות למצב חירום. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פירט בדוח את הבעיות הקריטיות כאשר, חס וחלילה, יתרחש אסון בישראל. על פי הממצאים, אין בישראל גוף אשר אחראי על התפקוד וכי חלוקת האחריות במידה ויקרה אסון כזה לא ברורה. 



שפירא התייחס למערכת התחבורה במצבי חירום, שם נתן כדוגמא ליקויים משמעותיים בהיערכות. המבקר מתריע על מערך הכבישים הקלוקל, מיגון קו הרכבת אשקלון-שדרות אשר לא זוכה למענה והיערכות התעופה האזרחית בשעת חירום. המבקר דורש ממשרד התחבורה, הביטחון, רכבת ישראל ונתיבי ישראל להפיק את הלקחים ולעשות זאת בהקדם האפשרי.



המבקר הזהיר מפני תרחישי מלחמה בעתיד וכתב כי: "צה"ל צופה כי תרחישי מלחמה עתידיים יהיו קשים בהרבה בהיקפם ובחומרתם ממבצע 'צוק איתן'. סבורני כי על דרג מקבלי ההחלטות בישראל, ובראש וראשונה ראש הממשלה ושרי הממשלה, לטפל בדחיפות בממצאים שהועלו בדוח זה, תוך בחינה שלמה של סוגיית היערכות העורף האזרחי לשעת חירום ומוכנותן של המערכות השונות לשעת חירום".

שפירא טען כי "עדיין לא קיים הסדר חקיקתי מקיף שמרכז את כל העניינים הנוגעים לטיפול בעורף במועדי חירום".

שפירא הצביע גם על ההיערכות של התעשייה האזרחית לשעת חירום ואמר כי "אין בידי רשות החירום הלאומית תמונת מצב מלאה בנוגע למוכנותם לשעת חירום של כל הגורמים שמספקים מוצרים ושירותים חיוניים. בזמן חירום יתקשו חלק מהמפעלים המרכיבים את שרשת האספקה של המוצרים החיוניים לעמוד ביעדי השירות שהוגדרו להם.