ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו קיים היום (שלישי) הערכת מצב מיוחדת לאור האירועים האחרונים והמתיחות בירושלים.



בהערכת המצב, בה השתתפו מפקד מחוז ירושלים, ראש אגף המבצעים, ראש אגף החקירות והמודיעין וגורמי ביטחון נוספים, הנחה ניצב סאו על המשך תגבור המחוז ללא הגבלת זמן במאות שוטרים מידי יום, והוסיף: "לא נחסוך באמצעים ובכוחות ככל שיידרש".



עוד הנחה מ"מ המפכ"ל לפעול באופן יזום בפעילות חכמה מבוססת על מודיעין שתביא למעצרים של מפרי הסדר: "אנחנו נחושים להביא כל אחד מהם לדין".


על המתיחות בימים האחרונים אמר: "לצערי הרב, בשלושת הימים האחרונים אנו עדים לניסיונות של הרבה מאוד גורמים שמנסים להתסיס ולהחמיר את המצב הביטחוני בעיר הבירה ובמזרח ירושלים, לפגוע ביציבות הביטחונית, לפגוע בדיו קיום ולפגוע בשמת החג של אזרחי מדינת ישראל.

סאו הוסיף: "אנחנו מקפידים לשמר את עקרון חופש הפולחן הדתי לכל הדתות בירושלים, אנחנו נחושים למנוע את הפרות הסדר , אנו נמצה את הדין עם מי שמפר את הסדר, פוגע בשוטרים או מנסה לפגוע באזרחים. היתה כאן עלית מדרגה בימים האחרונים, מתוך המסגדים ועל הר הבית נעשה שימוש וניסיונות פגיעה באמצעות אמצעי חבלה, באמצעות בקבוקי תבעירה, ובהשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה וניסיונות פגיעה באזרחים. לשמחתי ובהערכה גדולה מאוד לכוחות המשטרה שפעלו האזרחים לא נפגעו, יש בקרבנו מספר שוטרים פצועים, אבל זה הסיכון, זו המקצועיות של שוטרי מחוז ירושלים והשוטרים שמתגברים את מחוז ירושלים. הפעילות כאן היתה מקצועית, נחושה מאוד. השוטרים גילו איפוק כדי לא להסלים את האירועים. מי שיצפה בצילומים, ייווכח שהמתפרעים רעולי הפנים הם אלה שגרמו נזק, נזק גדול ומשמעותי למסגד ולרכוש בהר הבית. מי שמסית אותם, מי שמלהיט את הרוחות צריך בחשבון נפש ובעיקר הוא זה שיישא באחריות לתוצאות".

כזכור, במהלך הבוקר נעצר צעיר ערבי לאחר שתקף בעיר העתיקה בירושלים שני ישראלים. כמו כן, בטול כרם התעמתו כ-150 פלסטינים עם כוחות צה"ל, ככל הנראה על רקע המתיחות שאירעה בימים האחרונים בירושלים.



גם יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצו, התייחס להסלמה בירושלים. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו הוא התייחס המשטרה הודיעה לאירוע ביום ראשון בלילה בירושלים, בו יודו אבנים לעבר רכבו של אלכסנדר לברוביץ בן ה-64 ז"ל. הרצוג כתב: "אני משתתף בכאב משפחתו של אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל, שנרצח בפיגוע טרור מתועב. זו התחלה קורעת לב לשנה החדשה".



הרצוג ביקר את תגובת הממשלה לאירועים וכתב: "ירושלים בוערת כבר כמה חודשים. זו מלחמה של סכינים, דריסה ואבנים. במקום לערוך כינוסי חירום, לאיים על שופטים ולהתערב בעבודתם על נתניהו וממשלתו לפעול בכמה צעדים ברורים: 1. פרישה כוחות רחבה הרבה יותר של המשטרה בכל שכונות ירושלים ובמיוחד בקו התפר. 2. הפעלת מודיעין מוגבר גם בתוך קבוצות הנוער והצעירים שמהן יוצאים הפיגועים הרצחניים הללו. 3. הכבדת יד על כל מי שנכנס לירושלים וליהודה ושומרון. 4. נקיטת כל הצעדים המשפטיים מול הפורעים באופן התקיף ביותר".



כמו כן, כתב הרצוג: "לבסוף, חייבת הממשלה להעלות את הטיפול בירושלים לראש סדר העדיפויות הלאומי באופן אמיתי ולבצע פעולות שיתמודדו עם הכעס, התסכול והמוטיבציות הרצחניות המבעבעים בשכונותיה ועלולים לפוצץ את חבית חומר הנפץ המאיימת על שלומה ושלמותה של ירושלים בירתנו".