בעקבות "טרור האבנים" והפרות הסדר בהר הבית, כינס אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיון חירום, במטרה להגביר את האכיפה נגד מיידי האבנים ולהחזיר את השקט להר הבית ולירושלים.

בפתח הדיון, בו השתתפו שר הביטחון, משה יעלון, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ושרת המשפטים, איילת שקד, אמר נתניהו: "נילחם בכל האמצעים הנדרשים נגד מיידי האבנים, זורקי בקבוקי התבערה ומטעני צינור ומי שיורה זיקוקים כדי לפגוע באזרחים ושוטרים".  

נתניהו הוסיף כי "בערב החג הוכח שוב שזריקות אבנים יכולות להרוג. פעולות כאלה יתקלו בתגובה חריפה מאוד של ענישה ומניעה. נוביל שינוי מערכתי ונקבע סטנדרט חדש של הרתעה ומניעה". 

בדיון הוחלט על החמרה במספר צעדים, ביניהם: בחינת שינוי הוראות פתיחה באש, קביעת עונשי מינימום לעבירות אלה והטלת קנסות גבוהים על קטינים והוריהם שמבצעים עבירות של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.

בדיון הדגיש נתניהו כי ישראל מחויבת לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית וישראל לא תיתן למתפרעים למנוע ביקורי יהודים בהר.

עוד הוחלט כי כדי לקדם את ההחלטות נקבע דיון המשך בשבוע הבא. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו מתכוון לסייר באופן אישי בימים הקרובים במוקדים שונים בירושלים, כדי לעמוד מקרוב על הצעדים שגורמי הביטחון עושים כדי להחזיר את השקט לעיר.

ארדן: "מצב בלתי נסבל"

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שהשתתף בדיון, כתב הערב בפייסבוק, פוסט בו הודיע כי הוא נחוש לפעול להחמרת הענישה כלפי מיידי אבנים: "יום לפני שאלכסנדר לבלוביץ ז"ל נרצח בפיגוע האבנים בירושלים, פורסמה היוזמה שלי להציג בפני חברי הוועדה לבחירת שופטים את הנתונים על שופטים המקלים במיוחד עם זורקי אבנים ובקבוקי תבערה. לא עשיתי זאת במקרה. כשר לביטחון הפנים לא אתן לתופעה הרצחנית הזו להימשך. זורקי אבנים הם רוצחים לכל דבר (לא צריך להזכיר שוב את אדל ביטון ז׳׳ל, נכון?), והם לא יכולים להשתחרר בערבות או עם עבודות לתועלת הציבור. כך לא נשיג הרתעה".

"הסיכוי שמי מהם יישב שנים ארוכות בכלא הוא אפסי. זהו מצב בלתי נסבל ואם כדי לשנותו אצטרך כעת להתמודד עם ביקורת משמאל, אני מוכן לשלם את המחיר", הוסיף ארדן.

הבית הלבן: להימנע מפרובוקציות

ובתוך כך, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת קרא אמש לממשלה למנוע מצב שבו "הר הבית ישמש מקלט למחבלים ועליה לפעול ללא מורא על מנת להחזיר את הסדר, השקט והקדושה להר. אנחנו מחוייבים לשמירת חופש הפולחן והסטטוס קוו בירושלים, ואני מגנה בתוקף את השימוש הציני שעושים הקיצונים בחופש זה על מנת להפוך את המקומות הקדושים למוקדי טרור. אף מסגד, כנסיה או בית כנסת לא יהיו מקלט לאלימות בשום מקום בירושלים, כפי שלא יהיו בוותיקן".

גם בוושינגטון התייחסו אמש לאירועים האחרונים בבירה. בהצהרה רשמית שיצאה מטעם הבית הלבן,  נאמר כי הממשל האמריקאי מביע דאגה מאירועי האלימות שהתרחשו בירושלים. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי חשוב שכל הצדדים "ינהגו באיפוק" ו"ימנעו מפעולות פרובוקטיביות".

חקיקה להחמרת הענישה

ההצהרות שניתנו בדיון מגיעות לאחר שכבר לפני חדשיים אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק למתן חמש שנות מאסר למיידי אבנים. בנוסף נקבע בחוק כמו-כן כי ייקבע מדרג ענישה לעבירות של יידוי אבנים או חפצים אל עבר רכב בנסיעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מטרתו של החוק היא לסייע בהתמודדות עם תופעת יידוי האבנים, שהפכה שכיחה בשנים האחרונות ושבעקבותיה מוגשים כ-1,000 כתבי אישום בשנה. מטבע הדברים, יידוי אבנים או חפצים אחרים על כלי תחבורה במהלך נסיעתם עלול לסכן את היושבים ברכב ואת שאר הנוסעים בכביש.

חברי הכנסת הערבים, שהתנגדו לחוק, אמרו בזמנו כי אי אפשר להאשים את מי שזורק אבנים על "כוחות הכיבוש".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר כאשר אישרה המליאה את הצעת החוק: "תארו לעצמכם שהיינו מביאים בפני דיין צדק מיידי אבנים ואת מי שגרם להם לידות אבנים. את מי השופט היה מכניס לכלא? את זה שהרס את הבית, הפקיע את הקרקע, הרג את האח, או את אותו ילד שזרק אבן? אתם נטפלים לאותו אדם שהגיב לעוולות גדולים, איזו צביעות. מי שהורס בתים מקבל צל"ש אבל אותו ילד שהכעס שלו מוצדק עליו מטילים עונשים. אין צדק בחוק הזה".