קצינים בכירים מאגף המבצעים של צה"ל תועדו השבוע במהלך יום עיון לציון 20 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, מאזינים לדבריו של ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד הדן בסירוב פקודה.



במהלך המפגש עם הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, ישיבה שמתוקצבת על ידי מערכת הביטחון ושולחת לצבא חיילים שנחשבים איכותיים מאוד וחלקם מגיעים לתפקידי פיקוד וקצונה. במהלך המפגש עם הרב הוא הציג בפניהם את משנתו בכל הקשור לדילמה בין פקודה תחת פיקוח נפש לבין פקודה שאינה פיקוח נפש.



"הכלל הוא כשיש התנגשות בין מצוות התורה לפקודה – מצוות התורה גוברת", אמר הרב לקצינים בהרצאה. "אבל זה כאשר לא מדובר בביטחון. אם זה ספק ביטחוני ספק פיקוח נפש, הוא יעבור", הוסיף הרב.



אחד הנוכחים בהרצאה מקשה על הרב ושואל אותו מה באשר לסוגיית פינוי, לכך משיב הרב "פינוי לא. לא ישתתף. אם היינו חושבים שזה פיקוח נפש, פינוי – אז כן. אם לא, אז לא", הוא ענה לקצינים.



"דעות העומדות בניגוד לעמדות צה"ל"



יצוין כי מדובר בשיח פתוח וחשוב שמתנהל בין הדרג הבכיר של צה"ל לבין ראש ישיבה מהבולטים בקהילה הציונית דתית. דובר צה"ל הגיב לדברים שפורסמו בערוץ 2: "לציון יום השנה ה-20 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל התקיים יום העיון המקצועי לקציני אגף המבצעים במרחב בנימין, שעניינו הכרת הדעות השונות באזור יהודה ושומרון. בפני הקצינים סקרו גורמים ממערכת הביטחון, מההתיישבות, מהחברה הפלסטינאית ועוד. מטבע הדברים במהלך היום הוצגו דעות שונות שבחלקן עומדות בניגוד גמור לעמדות צה"ל אך קיימות בשטח, ואין בשמיעתן בכדי לקבלן כלגיטימיות".