פקיד משמעותי ומשפיע בצה"ל שזכה לחשיפה מועטה הוא תפקידן של מדריכות השמע, מורות חיילות שעוברות הכשרה לחנוך ילדים ובני נוער לקויי שמיעה במסגרות חינוכיות שונות במטרה לשלבם בחברה ובצה"ל. ביום ראשון השבוע יצאה לדרך טירונות מתנדבים שבה משתתפים טירונים לקויי שמיעה, ובמקביל היום מסתיים קורס מדריכות שמע.



במסדר הסיום תעמוד גם טוראית אור כץ, מדריכת שמע ומורה חיילת ובעצמה לקויית שמיעה, שהחל מיום ראשון תקבל קבוצת חניכים משלה ותוביל אותם דרך מסלול החיול. "אני שואפת לסייע לקהילת החירשים להשתלב בחברה כמו השומעים, וכן להשיב כתגמול לעמותת שמע, למסגרת ולחיילות שהעניקו לי כל כך הרבה", מספרת כץ. 
 
"התפקיד עצמו הוא ללוות את החניכים ולהראות להם שהם יכולים להתגייס בלי קשר לזה שהם לקויי שמיעה. דרך המפגשים והפעילויות שאני מעבירה להם אני מסייעת להם לקבל את עצמם כמו שהם, להדריך אותם ולהכין אותם לצבא". 
 

באמצעות מכשירי שמיעה ושליטה בשפת הסימנים, כץ מצליחה לנהל אורח חיים רגיל לחלוטין. לדבריה, החלק המרכזי בהיותה מדריכה הוא העברת ניסיון החיים שלה כלקויית שמיעה. “הם כל הזמן שואלים שאלות על הצבא”, מספרת כץ. “יש תהליך הכנה מסודר לצבא, ויש פה חניכים חירשים שרוצים מאוד להתגייס, ואני איתם מהרגע שנפגשים עד אחרי שמתגייסים”.
 
בצה"ל עושים מאמצים רבים לגייס כמה שיותר חיילים עם ליקויי שמיעה, תוך הנחלת המסר שמי שיכול להתגבר על המגבלה האישית שלו, יכול לעשות הכל. צעירים לקויי שמיעה אומנם לא ישתלבו ביחידות חי”ר, אבל יוכלו להשתלב בתפקידים משמעותיים, למשל בתחום הטכנולוגיה. בצה”ל מקפידים שלקויי השמיעה ישולבו בסביבה תומכת שבה החיילים מכירים את המגבלה ולומדים להתמודד איתה. 

השבוע לפני: צניחתה של חנה יפה, הצנחנית המבצעית היחידה בתולדות צה"ל, 2.11.56

חנה יָפֶה זכתה בחייה לעשות היסטוריה כשהפכה לצנחנית המבצעית היחידה בתולדות צה"ל. ב־2 בנובמבר 1956, לפני 59 שנה, הצטרפה יפה כקצינת ארגון רפואה לצניחה בא־טור במזרח ירושלים לבקשתו של מוטה גור, מפקד סיירת הצנחנים דאז. יפה צנחה יחד עם כוח סיירת צנחנים ואף טיפלה במפקד הכוח, מוטה גור, שנפצע בצניחה. על פעולתה זו זכתה לענוד כנפי צניחה בעלות רקע אדום.


הצנחנית המבצעית היחידה בתולדות צה"ל, חנה יפה.

יפה, ילידת 1928, גדלה בתל מונד ובמושב חרות. ב־1946 התגייסה לפלמ"ח ושירתה בייצור נשק בקיבוץ משמרות. ב־1947 עברה קורס חובשים, ובהמשך עברה קורס קצינים בג'וערה ומונתה לקצינת החובשים של הגדוד הרביעי. בשנים הבאות, בין היתר, היא הקימה את יחידת חר"פ 537 - שכונתה "יחידה כירורגית מוטסת", סופחה לחטיבת הצנחנים ולמעשה ממנה צמח "בית החולים המוצנח" במלחמת ששת הימים.
 
סיפור הצניחה של יפה בא־טור החל כמה ימים קודם לכן במסגרת מבצע קדש, כאשר גדוד 890 הוצנח במעבר המיתלה ו־160 מלוחמיו נפגעו. מפקד חטיבת הצנחנים דאז אריאל שרון הורה על הכנת מבצע חילוץ מוטס. יפה פיקדה על הפינוי המוטס של הפצועים מהחמ"ל בתל נוף. לקראת הצניחה בשטח קיבלה יפה את משימת הצניחה והפכה לשם דבר בחטיבת הצנחנים. בשנים שלאחר מכן הקדישה את מרצה לעבודתה כאחות.